محققان ایرانی راه حل فناورانه‌ای برای کاهش مشکلات برخی مشاغل ارائه کردند

طراحی کفش برای رفع خستگی

یافته‌های یک فعالیت علمی پژوهشی که محققان ایرانی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که استفاده از نوعی پاشنه در کفش‌ها، می‌تواند باعث خستگی و آسیب کمتر به عضلات افراد هنگام جابجایی بارهای سبک و سنگین شود.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۳۸

به گزارش جامجم وبه نقل از ایسنا، بااینکه در دنیای امروز بسیاری از فرایندها مکانیزه شدهاند، اما هنوز در صنایع مختلف، کارهای زیادی هستند که بهصورت دستی انجام میشوند. این کارها عموما با عنوان «حمل دستی بار» شناخته میشوند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان میدهند که بروز کمردرد در محیطهای شغلی، یکی از رایجترین اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از فعالیتهای حمل دستی بویژه بلند کردن بار است. برداشتن بار، بسته به موقعیت مهرههای کمری، شدت فعالیت عضلات راستکننده مهرهها یا اصطلاحا عضلات ارکتوراسپاین، وزن بار و تکرار حرکت، میتواند فشار چشمگیری به ستون فقرات تحمیل کند. بنا بر نظر متخصصان، استفاده از مداخلات مختلفی همچون گووهها و کفیها، ممکن است بتواند در بهبود عملکرد حرکتی افراد در محیطهای شغلی سودمند باشد. کفیها و گووهها وسایلی هستند که برای تکمیل سطوح اتکای پا، شامل نواحی پاشنه و پنجه استفاده میشوند و برای تصحیح، تغییر شکل، جلوگیری یا بهبود ناهنجاریهای مختلف ناحیه پا یا حتی تقویت توان مفصلی به کار میروند. این در حالی است که اهمیت نحوه قرارگیری پاها، بر بیومکانیک حرکات عملکردی ورزشی و همچنین وظایف شغلی اهمیت بسیار زیادی دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از گووه، تغییری در میزان فعالیت عضلات ارکتوراسپاین و همچنین عضلات موسوم به مولتیفیدوس راست و چپ هنگام نگهداشتن ثابت بار ایجاد نمیکند. دکتر مهرداد عنبریان، استاد گروه بیومکانیک ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینای همدان، درباره این پژوهش میگوید: میتوان با شناسایی و تغییر وضعیت مفاصل مختلف درگیر در حرکت، به تغییر در میزان فعالیت عضلات درگیر در حرکت

دست یافت. به همین منظور، اثر تغییرات ارتفاع پاشنه پا، یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر متغیرهای بیومکانیکی و عملکرد عضلانی حین حرکت اسکات است که در مطالعات پیشین در حوزه ورزشی و توانبخشی نیز بدان توجه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها