نگاه جام‌جم به تیتراژهای رمضانی سیما

چه مهمونی با شکوهی شده...

شبکه‌های مختلف رسانه ملی هر سال در ماه مبارک رمضان با تولید برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی مهمان خانه‌های مردم می‌شوند؛ برنامه‌ها و سریال‌هایی که معمولا تیتراژهای آنان برای مخاطبان موسیقی از اهمیت خاصی برخوردار است و امسال هم تعدادی از خواننده‌های سرشناس موسیقی کشورمان با خواندن تیتراژهای ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان به دنبال خاطره سازی برای مخاطبانشان هستند که در ادامه مروری کوتاه بر هنرنمایی خواننده‌ها در برنامه‌های ماه رمضان امسال شده است که از نظرتان می‌گذرد.
کد خبر: ۱۱۴۲۹۶۹

دکتر جنتلمن موسیقی مثل همیشه!

تیتراژ سریال «رهایم نکن» شبکه سه سیما به لحاظ رقابت با تیتراژهای برنامه ماه عسل، کار سختتری نسبت به سایر سریالها دارد و همین مساله میطلبد عوامل آن خوانندهای را برای تیتراژ سریالشان انتخاب کنند که جای هیچ حرف و حدیثی نگذارد و این عوامل در انتخابی هوشمندانه سراغ خواننده خوشنام و البته گزیده کار موسیقی پاپ رفتهاند که خروجی آن همانند اغلب قطعات دکتر محمد اصفهانی به اثری قابل احترام و شیک بدل شده است که نگارنده مطلب به جای اظهارنظر در خصوص این قطعه به مخاطبان موسیقی پاپ پیشنهاد میکند، این اثر با کیفیت را پس از پایان سریال دعوت گوش کنند. مجموعه تلویزیونی رهایم نکن به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و تهیهکنندگی علی پورکیانی، از چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت 20و40 دقیقه روی آنتن شبکه سه میرود. در خلاصه این داستان آمده است: رسول تولایی بهعنوان بزرگتر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است. این اعتماد بهواسطه بازخوانی گذشته خدشهدار میشود. خانوادههایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند.

«بچه مهندس» بیسرو صدا!

هر اندازه که تیتراژ شبکه یک خبرساز شد اما تیتراژ سریال شبکه دوی سیما با عنوان «بچه مهندس» با صدای رضا صادقی در بیخبری کامل روی آنتن رفت، بهطوری که رضا صادقی به عنوان خوانندهای فعال در فضای مجازی هیچ اشارهای به انتشار این تیتراژ در صفحات شخصی خود نکرده و بجز مشخص بودن خواننده هیچ اطلاعات دقیقی از این قطعه در فضای مجازی نیست، اما به هر حال درباره این تیتراژ باید گفت، مخاطبان رضا صادقی نباید در انتظار غافلگیری در این تیتراژ باشند، زیرا اثری میشود از رضا صادقی با همان سبک و سیاق آهنگسازی و خوانندگی صادقی طی سالهای اخیر.

بچه مهندس در ۴۵ قسمت و در سه فاز به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری برای تولید شده است.قصه این سریال به قلم سجاد ابوالحسنی در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی مطرح میشود و زندگی پسری را به تصویر میکشد که در کودکی رها شده و در پرورشگاه بزرگ میشود و ..

بچه مهندس در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21و30 دقیقه روی آنتن شبکه دو میرود.

دعوت خواننده پرحاشیه

ویژه برنامه «دعوت» امسال برای سومین سال پیاپی در ماه رمضان روی آنتن شبکه یک میرود که البته این برنامه امسال بهخاطر حضور خواننده تازه کار، پرحاشیه و البته باوقاری چون حمید هیراد بیشتر از سالهای قبل اسمش برسر زبانها افتاده است .

حمید هیراد بهرغم آنکه طی چند وقت اخیر با مطرح شدن خود با حواشیای چون شکایت ترانه سراها به اتهام سرقت ادبی و ماجرای انتقاد از فالش خواندنش در نخستین کنسرتش توسط برخیها دست و پنجه نرم میکند اما در نخستین تجربه تیتراژخوانی خود برای تلویزیون اثری کم نقص تولید کرده است و با وجودی که در همان سبک و سیاق کارهای قبلیاش به حساب میآید اما آنطور که از کنکاش در فضای مجازی برمیآید، هیراد از نظر مخاطبانش نمره قبولی بابت این تیتراژ گرفته است.

اشرفزاده در سه راهی !

حجت اشرفزاده، خواننده اثر پرطرفدار «ماه و ماهی» جدیدترین قطعهاش را برای برنامه جشن رمضان شبکه پنج سیما با عنوان «عطر تو» خوانده است.

از نکات جالب این تیتراژ میتوان به ساخت ملودی اثر توسط عماد طالبزاده، خواننده سرشناس پاپ اشاره کرد که حال وهوای متفاوتی به قطعه جدید اشرفزاده داده است. اشرفزاده که طی سالهای اخیر در سبکهای موسیقی اصیل و تلفیقی آثار شاخصی را خوانده است، انگار این تیتراژ برایش یک نقطهآغازی در موسیقی محسوب میشود، زیرا جز معدود آثار اشرفزاده است که رنگ ولعاب اثر هیچ سنخیتی با موسیقی اصیل و موسیقی تلفیقی ندارد و به نوعی اشرفزاده در این تجربه جدید در مسند یک خواننده پاپ ظاهر شده که با تکیه بر تواناییهای بالایش در خوانندگی توانسته اثری دلنشین از خود خلق کند.

بدشانسی با چاشنی «خونریزی حنجره»

امادر میان تیتراژهای پرمخاطب ماه رمضان امسال که دوخواننده بر اثر بدشانسیهای عجیبی از قافله جا ماندند، ابتدا باید به علیرضا قربانی، خواننده صاحب سبک موسیقی ایرانی اشاره کرد که طبق شنیدههای خبرنگار جامجم، این خواننده در حال آماده سازی تیتراژ پایانی سریال «پدر» برای شبکه یک بوده است که با حذف این سریال از پخش شبکه یک و جایگزینی سریال سر دلبران، عملا علیرضا قربانی کاملا ناخواسته از گردونه خوانندههای تیتراژهای ماه رمضان امسال حذف شد.

اما خواننده دیگری که به طرز عجیب و البته ناگواری شانس تیتراژخوانی ماه رمضان را از دست داد، علی دارابی، خواننده جوان گروه هوروش بند است که هفته گذشته هنگام ضبط نهایی تیتراژ پایانی برنامه جشن رمضان شبکه پنج با خونریزی حنجره مواجه میشود و از ضبط این اثر باز میماند، علی دارابی هماکنون مراحل درمانی خود را سپری میکند.

«خرقه» حاشیهساز آقای ترانهسرا

شاید به جرات بتوان گفت پرسر و صداترین تیتراژ ماه رمضان را روزبه بمانی برای سریال جدید محمدحسین لطیفی با عنوان «سر دلبران» خوانده است. حواشی این تیتراژ از آنجا شروع شد که نام روزبه بمانی بهعنوان یک ترانهسرای مشهور بهعنوان خواننده تیتراژ سریالی که توسط سازمان اوج ساخته شده است، مطرح شد و برخی رسانهها با انتقاد از سوابق ترانهسرایی بمانی نسبت به حضور وی در این سریال واکنشهای منفی از خود نشان دادند، اما این پایان ماجرا نبود و در ادامه حضور چشمگیر روزبه بمانی در ترانهسرایی اغلب تیتراژهای ماه رمضان امسال حساسیتها را نسبت به وی دوچندان کرد .

حال اگر بخواهیم درباره قطعه «خرقه» که روزبه بمانی برای این مجموعه به تولید رسانده صحبت کنیم، باید گفت این قطعه به لحاظ تنظیم و آهنگسازی با حضور چهرههای سرشناسی چون «احسان نیزن» و «مهرداد احمدزاده» از استخوانبندی محکمی برخوردار است و ترانهسرایی روزبه بمانی هم حرفهای جدیدی برای گفتن دارد اما از آنجا که روزبه بمانی خواننده ششدانگی محسوب نمیشود، فاصله خوانندگی با آهنگسازی و ترانهسرایی این تیتراژ بدجور به چشم میآید.

مجموعه تلویزیونی سردلبران بر اساس فیلمنامه حسین حسنی، به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی محمدحسین لطیفی از ساعت 22و15 دقیقه روی آنتن شبکه یک سیما میرود.

داستان این سریال درباره یک روحانی (برزو ارجمند) است که به محلهای در یزد میآید و در آنجا درگیر ماجراهای پیچیدهای میشود.

11 سال همراهی ماه عسل با پهلوانان زنده!

برنامه ماه عسل طی 11 سال اخیری که در ماه رمضان روی آنتن شبکه سه سیما رفته، همیشه عوامل آن سعی کردهاند از پرطرفدارترین و به نوعی پرفروشترین خوانندههای کنسرت گذار موسیقی پاپ و معمولا هم از زمانی که احسان علیخانی سکاندار ماه عسل بوده است در این برنامه استفاده کنند و کاملا موفق هم عمل کردهاند بهطوری که در آرشیو تیتراژهای این برنامه پرمخاطب ترکیبی، آثار هنرمندان سرشناسی چون زندهیاد مرتضی پاشایی، مهدی یراحی، فرزاد فرزین، محسن یگانه، احسان خواجهامیری، محمد علیزاده و مهدی یغمایی به چشم میخورد .

این خوانندهها همگی در زمان خود از رکورداران فروش بلیت کنسرت در ایران بودند اما از آنجا که سیاست عوامل ماه عسل مبتنی بر ضربالمثل «پهلوان زنده را عشق است» بنا شده، این هنرمندان امسال سهمی از تیتراژها ندارند و جای خود را به تازه واردهای بفروش موسیقی دادهاند.

حال برنامه ماه عسل در پیروی همان سیاستی که به آن اشاره شد، امسال برای تیتراژ ابتدایی و پایانی برنامه خود سراغ رکورداران فروش بلیت و برپایی کنسرت در ایران رفته است و تیتراژ ابتدایی برنامه را به بهنام بانی و تیتراژ پایانی را به برادران عدلپرور سپرده که تنها نقطه مشترک این دو تیتراژ، ترانهسرایی روزبه بمانی است.

درخصوص تیتراژ ابتدایی ماه عسل با صدای بهنام بانی باید گفت، این اثر همانند سایر قطعات بانی، حامد برادران تنظیم آن را به عهده گرفته است و به لحاظ سبک کار باید گفت، از آنجا که اغلب مخاطبان بهنام بانی این خواننده را با آثار شاد و پرهیجان میشناسند،شنیدن قطعه ماه عسل مسلما اثری متفاوت از بهنام بانی برایشان بهشمار میآید و برای بانی هم یک سبک و سیاق متفاوت خواهد بود.

اما درباره تیتراژ پایانی ماه عسل با صدای برادران عدل پرور، قضیه کاملا متفاوت است. برادران آرش و مسیح که سالها به عنوان خواننده غیرمجاز فعالیت میکردند و طرفداران بسیاری را برای خود جذب کردند بتازگی با برپایی کنسرت به جرگه خوانندههای مجاز موسیقی پیوستند که مسلما خواندن تیتراژ پرمخاطب ترین برنامه ماه رمضان برایشان اتفاقی هیجان انگیز محسوب میشود و بهنظر میرسد در اولین تجربه همکاریشان با صداوسیما توانستند همانند آثار چند وقت اخیر خود قطعهای قابل دفاع به گوش مخاطبان برسانند که در این میان نباید از نقش پررنگ مسعود جهانی (تنظیمکننده سرشناس موسیقی پاپ) در تولید این تیتراژ بسادگی گذشت.

فرزانه غلامیتبار

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها