با آغاز ماه مبارک رمضان، یکی از سوال‌های رایج که از پزشکان پرسیده می‌شود خطرات روزه‌داری برای بیماری‌های مختلف است. اولین نکته که باید به آن اشاره کنم این است که پزشک فقط می‌تواند خطرات یا فواید روزه‌داری در بیماران را بیان کند و قادر به دادن حکم انجام یا معافیت از روزه نیست.درحال حاضر، چاقی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های رایج در جامعه است و روزه‌داری صحیح می‌تواند کمک خوبی به کم شدن این مشکل کند.
کد خبر: ۱۱۴۲۹۲۴

دیابتیها نیز درصد بالایی از جامعه بزرگسال ایران و جهان را شامل میشوند. در این بیماران نیز با توجه به اعتقادات قوی مردم ایران در مورد رمضان و روزهداری باید پاسخ سوالات داده شود.

برای افراد جوان و میانسال که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، روزهداری در ماه مبارک رمضان میتواند بسیار مفید و به نوعی درمان بیماری چاقی باشد.

البته شرط اول این است که دیابت آنقدر پیشرفت نکرده باشد که داروهای کاهنده قند که خطر افت قند دارند مثل گلیبنکلامید یا گلیکلازید و رپاگلیناید یا انسولین برایشان تجویز شده باشد.

رسیدن به این هدف شرط مهم دیگری دارد که متاسفانه در سالهای اخیر به آن توجه نمیشود. شرط اساسی برای اینکه روزهداری موجب بهبود وضعیت تغذیه و کاهش وزن شود این است که هنگام افطار مقدار خوراک سنجیده و حساب شده باشد. یک افطار سبک در ابتدای مغرب و پس از ساعتی نوشیدن انواع مایعات که حاوی املاح و ویتامین بوده و کالری کمی داشته باشد بسیار مهم است. برای افراد چاق مواد غذایی وعده سحر نیز باید کم کالری و پر پروتئین و در عین حال حاوی مایعات فراوان باشد.

گروه زیادی از بیماران دچار دیابت در واقع افراد چاقی هستند که به دلیل پرخوری و چاقی دچار قند خون فزاینده شدهاند.

این افراد اگر هنوز بیماریشان موجب عوارض چشمی و کلیوی نشده باشد و حال عمومی خوبی داشته باشند، به شرط اینکه شرایط خوردن و آشامیدن که بر شمرده شد را رعایت کنند، روزهداری برایشان از نقطه نظر بیماری دیابت مفید است.

در روزهای گرم بهار که امسال مصادف با ماه روزه است نکته مهمی که باید به آن پرداخت لزوم اجتناب از کم آبی و خشکی بدن در دیابتیهاست.

در این افراد چشمها و کلیهها آمادگی زیادی برای تخریب و آسیب دارند. همانگونه که تاکید شد برای فرد جوان و چاقی که دچار دیابت است تحمل گرسنگی خوب است، ولی تشنگی طولانی میتواند خطرناک باشد. راهحل این است که افراد روزهدار در ساعات گرم از فعالیتهایی که موجب کم آبی میشود پرهیز کنند.

در مجموع در مورد دیابتیها روزهداری در صورتی با خطر کم همراه است که فرد قند خونش کاملا تحت کنترل باشد و به بیماریهای دیگر مبتلا نباشد و ضمنا در طول ساعات گرم مجبور به کار کردن یا فعالیت در خارج منزل نباشد. در برخی موارد نیز در بیماران مبتلا به دیابت، روزهداری با خطر زیاد همراه است که در هفتههای پیش رو بحث خواهد شد.

دکتر رضا کریمی

فوقتخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها