یک مستند «احتمالا» جنجالی

در سال‌های بعد از 88 غالبا با فرا رسیدن ماه رمضان، یکی از بحث‌های همیشگی که معمولا حواشی سیاسی هم پیدا می‌کند، قطعه‌ای است که توسط محمدرضا شجریان خوانده شده و در سال‌های بعد از انقلاب همزمان با لحظات افطار از تلویزیون پخش می‌شد.
کد خبر: ۱۱۴۲۷۳۸

بله؛ صحبت از قطعه ربنای محمدرضا شجریان است. قطعهای که بعد از انقلاب قرار بود صرفا نمونهای از خواندن ادعیه باشد که در استودیوی رادیو ضبط شد، اما خود نمونه به متن تبدیل شد و با پخش از آنتن تلویزیون، همراه لحظات افطار روزهداران بود. با این حال، در همیشه روی یک پاشنه نمیچرخد. حواشی سیاسی که شجریان بعد از 88 دچارش شد، نهتنها دامن او که دامن ربنا را هم گرفت. حالا با فرا رسیدن ماه رمضان قرار است یک مستند درباره شجریان منتشر شود که مروری داشته باشد بر زندگی و زمانه این خواننده سنتی؛ «از سپیده تا فریاد» روایتی از زندگی این استاد آواز است. مهدی طوسی، کارگردانی و امیرحسین زحمتکش هم تهیهکنندگی آن را بر عهده داشتهاند. ناصر طهماسب هم راوی مستند است. آنطور که از قرائن پیداست در این مستند با کسانی که بعضا سالها با شجریان دمخور و همکار بودهاند هم گفتوگو شده؛ از حسین علیزاده گرفته که مدتی به عنوان نوازنده و آهنگساز با شجریان همکاری میکرد تا داریوش پیرنیاکان که او هم بهعنوان آهنگساز و نوازنده در کنسرتهای خارج از کشور همراهی میکرد و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی. در یکی از تیزرهای تبلیغاتی که از این مستند پخش شده، حسین علیزاده میگوید: «قطعا من تن به این مصاحبهای نمیدهم که به یک نتیجه سیاسی برسیم که همه تقصیرها را به گردن شجریان بندازیم. ما همچین قصدی نداریم.» اشاره علیزاده به حواشی سیاسی است که در 9 سال اخیر اطراف این خواننده را گرفته است. حاشیههایی که بعضا سر از رسانههایی مانند صدای آمریکا و بیبیسی فارسی هم در آورد و از حالت یک گلایه و شکایت سیاسی هم فراتر رفت.

«از سپیده تا فریاد» قرار است در روزهای پایانی اردیبهشت بهصورت وی او دی (VOD) و از طریق پایگاههای اینترنتی فروش فیلم در فضای مجازی منتشر شود. با توجه به سوژه این مستند، احتمالا باید یک اثر تصویری مهیج را به انتظار کشید.

این مهم از آنجا دوچندان میشود که بعد از مدتها قرار است از شجریان و زندگی هنری و حاشیههای چند سال اخیر او سخن گفته و روایت شود.

محمد صادق علیزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها