عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» پیرامون اقدام آمریکا برای تحریم دبیرکل حزب‌ا... لبنان و همنوایی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با آمریکا در این زمینه، نوشت: تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اعمال تحریم‌هایی علیه سید حسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... و معاون وی شیخ نعیم قاسم و همچنین اعضای مجلس شورای این حزب، غیرمنتظره نبود؛ بویژه پس از پیروزی سیاسی بزرگی که حزب‌ا... در انتخابات پارلمانی اخیر لبنان به دست آورد. ولی مسأله دردناک‌تر برای ما این است که این تصمیم از طریق همکاری و هماهنگی با مرکز به اصطلاح «مبارزه با تروریسم» وابسته به حکومت‌های شش‌گانه شورای همکاری خلیج‌فارس و اعلام تعهد و آمادگی کامل آنها به اجرای فوری آن اتخاذ شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۴۲۴

این سومین بار است که دولت آمریکا تحریمهایی علیه سید حسن نصرا... اعمال میکند؛ اولین بار در سال 1995 به بهانه تعطیلی فرآیند (بهاصطلاح) صلح، دومین بار در سال 2012 به دلیل حضور حزبا... در جنگ سوریه و سومین بار اواخر هفته گذشته به بهانه اتهام بیثبات کردن منطقه خاورمیانه. این بار شیخ نعیم قاسم نیز به فهرست افتخاری تحریمهای آمریکایی اضافه شده است.

بیشتر افرادی که در فهرست تحریمها درج شدهاند از اعضای شاخه سیاسی حزبا... هستند و این بدان معناست که آمریکا و همپیمان ششگانهاش در شورای همکاری خلیجفارس هیچ تفاوتی میان شاخههای سیاسی و نظامی حزبا... قائل نیستند و آن را جنبشی تروریستی تلقی میکنند.

موضوع جالب این است که این تصمیم آمریکا دو روز پس از جشن انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و شهادت بیش از 60 تظاهرکننده غیرنظامی بیگناه به ضرب گلولههای تکتیراندازهای اسرائیلی در مرزهای نوار غزه اتخاذ شد. بر این باور نیستیم که سیدحسن نصرا... به دلیل نگرانی از این تحریمها و تأثیر آن بر داراییهایش در بانکهای آمریکایی یا اروپایی، خواب به چشمانش نیاید؛ زیرا طبق اطلاعات موثقی که ما داریم، او هیچ حساب بانکی در بانکهای لبنانی یا غیرلبنانی به نام خود ندارد و چیزی به نام کارت اعتباری یا دفترچه چک نمیشناسد و همانگونه که خود در مصاحبه با شبکه ماهوارهای «المیادین» گفت، حقوق دریافتی وی از حزبا... بیش از 1300 دلار نیست.

عطوان با کنایه به حاکمان سعودی و دیگر رژیمهای مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس که سفرهای تفریحی پرهزینه و پر سر و صدایی در اروپا و دیگر کشورهای خوش آب و هوا دارند، افزود: سیدحسن نصرا... نه کشتی تفریحی لوکس و مجلل دارد و نه هواپیمای خصوصی. او تعطیلات تابستانهای را در سواحل فرانسه و تعطیلات زمستانهاش را در جزایر مالدیو یا تفرجگاههای «سیشل» نمیگذراند بلکه او تعطیلاتش را در میان هوادارانش در ضاحیه جنوبی (جنوب بیروت) یا در کوههای مرتفع جنوب لبنان ـ کوههایی که مشرف به اراضی فلسطین اشغالی است ـ سپری میکند تا هوای پاک استنشاق کند و منتظر روز بزرگ آزادی بماند که قطعا چنین روزی در راه است.

ما میدانیم سیدحسن نصرا... و دوستانش به این دلیل که اسرائیل را دو بار شکست دادند، هدف قرار گرفته میشوند؛ اولی زمانیکه نیروهای اسرائیلی را در سال 2000 مجبور به عقبنشینی از خاک لبنان کردند و دومی زمانی که مردانه در ماه جولای 2006 با تجاوز اسرائیل مقابله کردند. اگر حزبا... زیر پرچم آمریکا در سوریه مداخله میکرد میلیاردها دلار پول مانند باران بر سرش میبارید ولی این حزب تصمیم گرفت در سنگر مقاومت و شکست طرحهای آمریکایی ـ اسرائیلی برای تجزیه سوریه، مانند آنچه برای لیبی، یمن و عراق اتفاق افتاد، قرار بگیرد.

ما مطمئن هستیم تأثیر این تحریمها بسیار محدود خواهد بود. هیچ تردیدی در این خصوص نداریم که این تحریمها هرگز سیدحسن نصرا... و دوستانش را نمیترساند و مبالغه نمیکنیم اگر بگوییم ترس و وحشت اکنون در صفوف کسانی که این تحریمها را اعمال کردهاند، رو به فزونی است.کسی که حرکت در مسیر مقاومت را انتخاب کرده و پسرش را تقدیم کرد تا شهید شود و خودش در هر لحظه منتظر شهادت است، یک لحظه نیز در مقابل این تحریمها متوقف نمیشود و به اذن خداوند پیروز خواهد شد... باید منتظر ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها