اولین فینال از فوتبال امسال اروپا امشب در ورزشگاه لیون در 10 کیلومتری سومین شهر بزرگ فرانسه برگزار می‌شود. در جریان فینال لیگ اروپا یا همان یوفا لیگ تیم فرانسوی المپیک مارسی که برای رفتن به این استادیوم باید به سمت شمال فرانسه حرکت کند، به مصاف اتلتیکو مادرید و شاگردان دیه‌گو سیمئونه می‌رود که طی سال‌های گذشته پیشرفت فوق‌العاده در فوتبال اروپا داشته‌اند. بورن کوئیپرز 45 ساله هلندی قضاوت این بازی را بر عهده دارد. این داور برای اتلتیکو چندان خوش یمن نبوده است زیرا فینال لیگ قهرمانان اروپا بین اتلتیکو و رئال را همین داور قضاوت کرد که به قهرمانی سفیدهای مادریدی منجر شد.
کد خبر: ۱۱۴۱۸۷۳

تا پیش از این بازی، دو تیم تاکنون دو بار در مسابقات اروپایی با یکدیگر دیدار داشتهاند که مربوط به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2009-2008 است. در آن زمان خاویر آگوئیر هدایت مادریدیها را بر عهده داشت که در نخستین بازی مرحله گروهی میزبان مارسی بودند که توانستند با نتیجه 2 بر یک حریف فرانسوی خود را شکست دهند. در بازی برگشت نیز دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند. البته اتلتیکو مادرید عملکرد خوبی مقابل حریفان فرانسوی در بازیهای اروپایی داشته است. این تیم مقابل فرانسویها تنها یک بار شکست خورده که آن مربوط به بازی چهارم مرحله گروهی فصل 2002-1999 مقابل لن است.

مارسی کار خود در لیگ اروپای امسال را از مرحله سوم حذفی آغاز کرد. تیم فرانسوی در 9 بازی خانگی خود توانسته هشت پیروزی به دست آورد. این تیم در بازی مرحله نیمهنهایی توانست تیم سختکوش سالزبورگ اتریش را به لطف داوری شکست دهد تا خود را به فینال لیون برساند. مارسی در حالی به فینال مسابقات امسال رسیده که در دو فصل 1999-1998 و 2004-2003 نیز به فینال رسید اما در نهایت نایبقهرمان شد. این تیم در حال حاضر با 74 امتیاز در رده چهارم لیگ یک فرانسه قرار دارد و با تیم سوم یعنی لیون تنها یک امتیاز فاصله دارد. با توجه به اینکه سه تیم اول فرانسه جواز حضور در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را کسب میکنند و تنها یک بازی تا پایان این فصل از لوشامپیونه باقی مانده، مارسی کار سختی برای این هدف دارد. با توجه به اینکه قهرمان لیگ یوفا به طور مستقیم وارد مسابقات سال آینده لیگ قهرمانان میشود، این بازی اهمیت ویژهای برای مارسی دارد. تیم مارسی تاکنون 15 بار مقابل تیمهای اسپانیایی بازی کرده که تنها چهار پیروزی به دست آورده است. گارسیا مربی این تیم برای این بازی روی تجربه بازیکنانی همچون دیمیتری پایت، عادل رامی ولوئیز گوستاوو حساب ویژهای باز کرده است. پایت در این فصل لیگ اروپا تاکنون هفت پاس گل داده که در این زمینه در این فصل در صدر قرار دارد.

از سوی دیگر اتلتیکو در حالی امشب میخواهد به افتخارات اروپایی خود یک قهرمانی دیگر بیفزاید که دیگو سیمئونه را کنار خود ندارد. سیمئونه به دلیل اخراج در بازی مرحله رفت مقابل آرسنال و محرومیت چهار جلسهای، نمیتواند کنار تیمش باشد. اتلتیکو در حالی به فینال امسال رسیده که سابقه دو بار قهرمانی در سالهای 2010 و 2012 را دارد. شاگردان سیمئونه پس از گذراندن پنج فصل موفق در لیگ قهرمانان، امسال بعد از حذف از مرحله گروهی وارد این مسابقات شدند و تا رسیدن به فینال توانستند تیمهای کوپنهاگن دانمارک، لوکوموتیو مسکو، اسپورتینگ لیسبون پرتغال و آرسنال را پشت سر بگذارند. بر خلاف مارسی که در لوشامپیونه چهارم است، اتلتیکو برای تثبیت مقام نایبقهرمانی خود تنها به یک امتیاز در بازی پایانی نیاز دارد.

این باشگاه در تاریخ خود تاکنون هشت بار به فینال مسابقات اروپایی راه یافته که تنها در سه مورد آن موفق بوده است. تنها تیمی که تاکنون توانسته در تاریخ لیگ اروپا سه قهرمانی به دست آورد، تیم اسپانیایی سویا است. اتلتیکو در صورت پیروزی در بازی امشب میتواند به این رکورد برسد. از سوی دیگر دیهگو سیمئونه با پیروزی تیمش در بازی امشب به اولین مربی غیر اروپایی تبدیل میشود که به قهرمانی در لیگ یوفا رسیده است. یکی از نقاط قوت تیم سیمئونه طی سالهای گذشته که بسیاری بر آن اذعان دارند، توان دفاعی تیمش است. این تیم در فصل جاری لالیگا تنها 20 گل دریافت کرد در حالی که بارسا تعداد گلهای خوردهاش بیش از این تیم بوده است. در طرف مقابل مارسی 46گل در این فصل از فوتبال فرانسه خورده و همین مساله کار مدافعان این تیم مقابل مهاجمانی همچون گریزمن و دیگو کاستا را بسیار سخت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها