رئیس انجمن قطعه‌سازان از افزایش 19/5درصدی قیمت خودرو در سال جاری خبر داد و افزود: در شرایطی که قیمت همه اقلام مواد اولیه افزایش یافته، انتظار ثبات قیمت خودرو عادلانه نیست.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۴۵

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا نجفی منش درباره افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر، اظهار کرد: برای قیمتگذاری هر کالایی سه مؤلفه، مواد اولیه، هزینه دستمزد و هزینه سربار مورد محاسبه قرار میگیرد.

وی افزود: بر همین اساس در سال جاری نیز هزینه دستمزد در شورای عالی کار افزایش داشت و مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، مس، ارز و... با رشد قیمت مواجه بود که بر اساس پیشبینی ما مواد اولیه در سال 97 با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد.

رئیس انجمن قطعهسازان ادامه داد: از طرفی هزینههای سربار نیز متناسب با نرخ تورم افزایش 10 درصدی داشته که مجموع این موارد موجب افزایش 30 درصدی قیمت قطعات و 5/19 درصدی قیمت خودرو میشود.

نجفیمنش با بیان اینکه نمیتوان در شرایطی که همه مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه بوده، انتظار افزایش قیمت خودرو را نداشت، گفت: یکی از مهمترین مشکلات فعلی صنعت خودرو در ایران قیمتگذاری از سوی شورای رقابت است، زیرا این رویه در هیچ کشوری در دنیا به این شیوه نیست.

وی ادامه داد: در همه کشورها قیمتگذاری خودرو توسط بازار انجام میشود که در چنین شرایطی برای مصرفکننده نهایی قیمتی کمتر از قیمتهای فعلی خواهد بود.

احتکار 90 هزار خودرو توسط خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از احتکار 90 هزار خودرو توسط خودروسازان داخلی خبر داد.

نادر قاضی پور در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: خودروسازان در آذر 96 با دلار 3200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ کدام از این خودروها را پیشفروش نکرده یا بهروز و به صورت نقدی نفروختند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: خودروهای داخلی به صورت میانگین ده تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که این موضوع گرانفروشی، نارضایتیهای اجتماعی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که خودروسازان، خودروها را احتکار میکنند؟ آیا سازمان حمایت از مصرفکننده، مدافع احتکارگران شده است؟ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر 90 هزار خودرو آماده ارائه به بازار است، یادآور شد: خودروسازان منتظرند، خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند. در حال حاضر خودروسازان میتوانند 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند و قطعه را به جای چند دست چرخاندن مستقیم به دست خودروساز برسانند. وی با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع قطعهسازی در کشور وجود دارد، افزود: خودروسازان از برخی قطعهسازان با کراهت قطعه را خریداری میکنند و پس از دو سه سال مطالبات آنها را با تأخیر پرداخت میکنند تا این قطعهسازان حذف شوند و با تعدادی از قطعهسازان تبانی کرده و مطالبات آنها را بموقع پرداخت میکنند و این قطعهسازان 10 درصد قطعهها را در داخل تولید و 90 درصد را از خارج کشور وارد کرده، یعنی دلار را از کشور خارج میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها