گردشگری مساجد، یک صنعت جهانی

مساجد اسلامی از دیر باز به خاطر معماری منحصر به‌فردشان همیشه مورد توجه بوده‌اند، اما وقتی از نقش مکان‌های تاریخی و مذهبی در جذب گردشگر سخن به میان می‌آید، بیشتر تصور می‌کنیم این مکان‌ها صرفا برای سایر مسلمانان جذاب هستند و تنها در صورتی که معماری منحصر به‌فردی داشته باشند، جاذبه تاریخی گردشگری محسوب می‌شوند. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد اماکن مقدسه ارزش تاریخی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی و روحانی دارند و گرچه شماری از گردشگر‌ها به دلایل مذهبی به بازدید از این امکان می‌روند؛ اما غیر مسلمانان نیز گاه با انگیزه آشنایی با فرهنگ و سنن اسلامی، گاه برای دیدن معماری‌های شگفت انگیز و متفاوت این مکان‌ها و گاه از روی کنجکاوی از این مساجد بازدید می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۵۷

برای مثال، در پژوهشی که یک محقق مصری در خصوص انگیزههای بازدیدکنندگان غیر مسلمان از مسجد الازهر مصر انجام داد، دریافت گردشگرهای غربی غیرمسلمان برای آشنایی با اسلام و اماکن اسلامی به بازدید این مسجد میآیند، گاه میخواهند با تفاوتهای بینظیر مذهبی اسلامی و مذهب خودشان آشنا شوند و از آن عکس بگیرند و این مکان مقدس به دلایلی کاملا غیر مذهبی، گردشگرها را جذب میکند.

پژوهشها همچنان نشان داده بسیاری از گردشگرهای غیر مسلمان، خواهان بازدید از مساجد، اصلیترین محل عبادت و اجتماع مسلمانان هستند. غیرمسلمانان برای عکس گرفتن از بافت متفاوت مساجد با معماریهای رایجی که درباره عبادتگاههای خود دیدهاند یا برای آشنایی با فرهنگ اسلامی به بازدید از این مکان میپردازند. اما هرچه باشد، این علاقه به بازدید از مساجد نشان میدهد صنعت گردشگری و تولیت مساجد باید بدانند مسجد میتواند نقش مهمی در واسطهگری میان اسلام و بازدید کنندگان غیرمسلمان داشته باشد.

یکی از گردشگرهای انگلیسی در توصیف بازدید از نماز جماعت در مسجد میگوید: برای من دیدن نماز خواندن نمازگزاران خیلی هیجانانگیز بود. این که چطور به رکوع میروند و در سجده دستهایشان را روی زمین میگذارند... آنقدر برایم جذاب بود که خودم هم این حرکات را تکرار کردم.

یکی از بازدیدکنندگان از مسجد الازهر مصر در پاسخ به این سوال که چه چیزی در بازدید از این مسجد برای شما جالب بود، میگوید: بازدید از مسجد باعث شده درباره اسلام، اطلاعات جدیدی به دست بیاورم، اطلاعاتی که مغایر آن چیزی است که رسانههای آمریکایی روایت میکنند. دیدن الازهر موجب شد درباره اسلام بیشتر فکر کنم.

حضور گردشگران غیر مسلمان در مساجد بسیار مهم و حیاتی است، زیرا موجب میشود بازدیدکنندگان درک و شناخت بیشتری از اسلام پیدا کنند و پیروان این آیین و مراسم آن را بهتر بشناسند. چنین فرصتی، در شناخت اسلام حقیقی و تصحیح باورهای غلط رایج درباره اسلام و مبارزه با اسلامهراسی کمک شایانی میکند.

همچنین حضور گردشگران غیرمسلمان در مساجد، امکان دیدار و آشنایی و همکلامی با مسلمانان واقعی را نیز فراهم میآورد. بیشک ائمه جماعت در این میان نقش مهمی ایفا میکنند، چرا که آنها میتوانند در شناساندن مسجد و آیین اسلامی، راهنمای گردشگران باشند. یک محقق مصری، در بررسی تعامل میان بازدیدکنندگان و شیوخ مسجد الازهر دریافت هر چقدر تعامل میان بازدیدکنندگان و شیوخ مسجد طولانیتر و هدفمندتر باشد، احتمال شناخت و درک بهتر از اسلام افزایش مییابد، چرا که بازدیدکنندگان بسیار اشتیاق دارند اطلاعات خود را درباره اسلام از نمازگزاران و ائمه جماعت کسب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها