پرسپولیس و سیاه جامگان در صدر رکوردداران

لیگ هفدهم به‌زبان اعداد

پرونده هفدهمین دوره لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس، نایب قهرمانی ذوب‌آهن و سقوط دو تیم سیاه جامگان و نفت تهران به لیگ دسته اول بسته شد. البته وقتی پای آمار و ارقام وسط باشد، بیشتر از همه نام دو تیم به گوش می‌رسد؛ پرسپولیس صدرنشین و تیم قعرنشین سیاه جامگان. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از آمارهای خواندنی لیگ هفدهم است:
کد خبر: ۱۱۳۸۲۶۵

9000 طبق آمارهایی که سازمان لیگ منتشر کرد، در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، میانگین تعداد تماشاگر در هر بازی تقریبا 9000 نفر بود. البته پرتماشاگرترین بازی فصل، بازی برگشت استقلال و پرسپولیس بود که نزدیک به صد هزار تماشاگر داشت.

512 تعداد گل‌های به ثمر رسیده در لیگ هفدهم است. 13/2گل در هر بازی. لیگ برتر در فصلی که گذشت زیاد پرگل نبود. با این حال اگر بحث مقایسه‌ با دو فصل اخیر باشد، در لیگ شانزدهم 504 گل به ثمر رسید و در لیگ پانزدهم هم 502 گل.

48 سه گلی که پرسپولیس در بازی با سپیدرود زد باعث شد آمار بهترین خط حمله لیگ، در آخرین بازی از دست ذوب‌آهن خارج شود و به پرسپولیسی‌ها برسد. پرسپولیس به طور متوسط با زدن هشت گل در هر پنج بازی، لقب هجومی ترین تیم لیگ را به دست آورد. تهاجمی ترین تیم تاریخ لیگ برتر، استقلال است که در لیگ 18 تیمی هشتم، 70 بار دروازه حریفان را گشود.

آمار بهترین خط حمله لیگ با بدترین خط دفاع لیگ برتر در عدد 48 برابر است. سیاه جامگان در این فصل 48 بار دروازه اش را باز شده دید تا رکورددار باشد. البته رکورد بیشترین گل خورده در یک فصل در اختیار استقلال اهواز است که در لیگ پانزدهم 58 گل دریافت کرد.

33 یکی از رکوردهای جدید لیگ‌های 16 تیمی همین رکورد بهترین تفاضل گل است که شاگردان برانکو در این فصل به ثبت رساندند؛ تفاضل 33+. رکورد بهترین تفاضل در تاریخ لیگ برتر 37+ است که سپاهانی‌ها در لیگ 18 تیمی، نهم را به دست آوردند.

19 بیشترین برد در کارنامه تیم برانکو. قرمزها 19 بازی از 30 بازی این فصل خود را بردند. فولاد در لیگ چهارم، استقلال در لیگ‌های هشتم و دوازدهم، سپاهان در لیگ‌های نهم و یازدهم، پنج قهرمانی بودند که لیگ برتر را با 19 برد به پایان بردند و حالا پرسپولیس هم به این جمع اضافه شده است. البته رکورد پیروزی در یک فصل لیگ برتر، دست خود پرسپولیس است. آنها فصل گذشته با 20 برد قهرمان شدند.

در جدول آقای گل‌ها بهترین گلزن، علی علیپور است که 19 بار گلزنی کرده است. علیپور دو گل دیگر نیاز داشت تا با رکورد رضا عنایتی در لیگ های16 تیمی مساوی کند. البته رکورد گل زده در یک فصل همچنان در اختیار رضا نوروزی است که در لیگ 18 تیمی دهم، 24 بار دروازه حریفان را گشود.

اگر پرسپولیس با 19 برد، قهرمان لیگ شانزدهم شد، سیاه جامگان هم با 19 باخت به لیگ دسته اول سقوط کرد. بیشترین شکست در یک فصل از لیگ برتر در اختیار استقلال اهواز است که در لیگ پانزدهم ۲۱ بار طعم شکست را چشید.

18 رکورد شکست‌ناپذیری در لیگ هفدهم 18 هفته بود که توسط پرسپولیس به ثبت رسید. قرمزها از هفته هفتم تا هفته بیست و چهارم هرگز شکست نخوردند.

15 دفاع پرسپولیس، نفوذ ناپذیرترین خط دفاعی لیگ هفدهم بود. آنها طی 30 بازی فقط 15 بار به مهاجمان حریفان اجازه گلزنی دادند؛ به‌طور متوسط یک گل در هر 180 دقیقه. البته رکورد کمترین خورده 14 گل است؛ استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم و پرسپولیس در لیگ شانزدهم.

14 طولانی‌ترین زمانی که یک تیم موفق به کسب برد نشد 14 هفته بود. سیاه‌جامگان از هفته سوم تا پایان هفته پانزدهم طعم برد را نچشید.

9 فاصله قهرمان با نایب قهرمان در لیگ هفدهم در نهایت روی عدد 9 فیکس شد. این دقیقا همان فاصله‌ای است که پرسپولیس در لیگ شانزدهم با استقلال نایب قهرمان داشت. این بیشترین فاصله تیم‌های اول و دوم در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر است.

8 هشت باخت متوالی. این هم رکورد عجیب و غریبی بود که بازیکنان سیاه جامگان در هشت هفته پایان لیگ از خود به یادگار گذاشتند. آنها در این هشت هفته حتی یک امتیاز هم نگرفتند.

7 هفت برد پیاپی. این رکوردی بود که تیم پیکان از هفته پنجم تا هفته یازدهم به ثبت رساند.

6 پرگل‌ترین بازی‌های این فصل لیگ برتر شش گل داشتند. برد 6 بر صفر ذوب‌آهن مقابل استقلال خوزستان، برد 4 بر 2 سایپا مقابل ذوب آهن، برد 4 بر 2 سایپا مقابل نفت و تساوی 3 بر 3 صنعت نفت و استقلال خوزستان در هفته سی‌ام.

4 سیاه‌جامگان با آوردن چهار مربی یعنی میثاقیان، مرزبان، عنایتی و مهابادی بالاترین تعداد تغییرات کادر فنی را به نام خود ثبت کرد. پیش از این مس کرمان در لیگ سیزدهم و صنعت نفت در لیگ دوازدهم هم، هر یک چهار تغییر در راس نیمکت خود داشتند و جالب آن که سرنوشت هر سه تیم فوق یکسان بود؛ سقوط به لیگ دسته اول.

تعداد باخت‌های پرسپولیس در این فصل درست به اندازه تعداد سرمربیان سیاه‌جامگان بود. تیم برانکو در طول فصل چهار بار باخت که سه باخت آن در شش هفته پایانی بود. با این حال آنها رکورددار کمترین شکست در این فصل بودند.

2 یک فصل و فقط دو پیروزی. سیاه جامگانی‌ها که هفته دوم سپیدرود را بردند، باور نمی‌کردند در 28 بازی بعدی فقط یک برد داشته باشند. جالب آن که همان یک برد هم در هفته دوم دور برگشت مقابل سپیدرود به دست آمد! دو برد مقابل سپیدرود و دیگر هیچ. البته رکورد کمترین برد همچنان در اختیار مس کرمان است که در فصل سیزدهم فقط یک بازی را برد.

رضا پورعالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها