با افزایش سن، جذب مواد مغذی توسط بدن به شکلی کارآمد صورت نمی‌گیرد. بنابراین حتی اگر مواد مغذی کافی مصرف کنید ممکن است دریافت کافی نداشته باشید. موارد زیر شامل پنج ماده مغذی می‌شود که کمبود آنها در بزرگسالان شایع است:
کد خبر: ۱۱۳۸۱۲۱

ویتامین B12

کمبود این ویتامین در بین بزرگسالان بسیار شایع است. با افزایش سن، بدن ویتامین B12 را به شکل موثری جذب نمیکند. بنابراین شما باید تا حد امکان میزان بیشتری از این ویتامین را دریافت کنید تا نیاز بدن به آن جبران شود. ویتامین B12در ساخت گلبولهای قرمز و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد. B12در ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات یافت میشود. پزشک ممکن است مصرف مکمل B12را نیز توصیه کند.

فولات

معمولا تصور میشود زنان باردار نیاز به مصرف فولات دارند و مصرف کافی از آن در سایر افراد اغلب نادیده گرفته میشود. نادیده گرفتن کمبود فولات میتواند عوارض بدی به همراه داشته باشد. فولات با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است و یک فرد بزرگسال روزانه به حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارد. این ماده مغذی در لوبیا، جگر، عدس، مارچوبه، چغندر، نخود و اسفناج یافت میشود.

کلسیم

کلسیم نهتنها برای استخوانها، بلکه برای قلب و سایر اندامها نیز حیاتی است. اگر بدن کلسیم کافی دریافت نکند، آن را از استخوانها خواهد گرفت و این میتواند به شکنندگی استخوانها منجر شود. کمبود این ماده در بزرگسالی یک مشکل عمده است، زیرا مشکلات تعادل و ضعف ماهیچهها نیز که احتمال زمین خوردن و شکستگی استخوان را افزایش میدهند در این سنین شیوع بیشتری دارند. شیر، کلم پیچ، پنیر، ماهی ساردین، ماست، کلم بروکلی، بامیه و بادام حاوی میزان زیادی کلسیم است. به خاطر داشته باشید ویتامین K2، ویتامین D و منیزیم به عملکرد بهتر کلسیم کمک میکنند.

ویتامین D

کمبود ویتامین D در بزرگسالی افزایش مییابد، زیرا کارایی بدن در تولید این ویتامین کاهش مییابد. علاوه بر استخوانها ویتامین D جزو مواد ضروری برای سیستم ایمنی بدن محسوب میشود. غلات، شیر گاو، شیر سویا، ماهی ساردین، زرده تخممرغ و قارچ برخی منابع این ویتامین است.

منیزیم

همه سلولهای بدن به نوعی از منیزیم استفاده میکنند؛ اما درصد زیادی از افراد دچار کمبود منیزیم هستند. کمبود منیزیم یکی از شایعترین کمبودهای تغذیهای بزرگسالان است، زیرا علاوه بر تمایل کمتر به مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، مصرف برخی داروها مانع جذب آن است. منیزیم در اسفناج، شکلات تیره، دانه کدو تنبل، بادام و آووکادو وجود دارد.

منبع: healthiertalk.com

مترجم: یاسمین مشرف

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها