بویینگ خلف‌وعده کرد

سوخو جایگزین بویینگ می‌شود

تعلل آمریکایی‌ها در صدور مجوزهای اوفک برای هواپیماهای بویینگ باعث شده شرکت‌های ایرانی پس از حدود یک سال وعده و وعید به سمت خرید هواپیماهای روسی و نوع سوخو-100 آن تغییر مسیر دهند.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۶۴

بوئینگ خریداران جدیدی برای هواپیمایی که قرار بود امسال به ایران تحویل دهد، پیدا کرده و دیگر نگران این نیست که در صورت بازگشت تحریمها علیه ایران، تولید این هواپیما ضربه بخورد.

به گزارش رویترز، مدیر این شرکت هواپیماسازی آمریکایی اعلام کرد بویینگ بهدلیل افزایش تقاضا، دیگر نگران نیست که فروپاشی توافق با ایران این شرکت را وادار کند تولید هواپیمای جت 777 را از این بیشتر کاهش دهد و صدها شغل به خطر بیفتد.

دنیس مویلنبرگ، مدیرعامل بویینگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هیچ تحویلی به ایران که بخشی از برنامه تولید امسال این شرکت باشد، نداریم در نتیجه این تحویلها طبق پروسه دولت آمریکا به تأخیر افتاده است. میتوانم با اطمینان به شما بگویم ما بدون هیچ ریسکی به برنامه تولید 777 ادامه میدهیم.

بوئینگ در دسامبر 2016 توافق کرد 80 فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل دهد. این قرارداد با توافق میان ایران و قدرتهای بزرگ جهانی برای گشایش تجارت در قبال محدودیت فعالیتهای هستهای ایران امکانپذیر شد و شامل 15 فروند مدل 777-300ER بود که برای آنها بویینگ مجوز صادرات را از دولت آمریکا دریافت کرده بود.

منابع صنعتی میگویند بویینگ قرار بود سه فروند 777 را امسال به ایران تحویل دهد اما تحویل سفارش خریداران دیگر را جایگزین تحویل به ایران کرد.

قرارداد ایران برای 777 زمانی که اعلام شد، برای این مدل که یکی از سودآورترین مدلهای بویینگ به شمار میرود، حمایت حیاتی فراهم کرد، زیرا این هواپیما تقریباً به زمان پایان تولیدش نزدیک شده است.

بویینگ تولید این مدل را پیش از این به دلیل کاهش فروش کم کرده بود و در اواخر سال 2016 به کارکنانش اعلام کرده بود در تولید کمتر این هواپیما سفارش ایران به حساب آمده است و در انظار عمومی بر ارزش این قرارداد برای حفظ مشاغل تاکید میکرد.

با این حال مویلنبرگ اعلام کرد حتی اگر ایران قادر نباشد 374 میلیون دلار سفارش خود را تحویل بگیرد، بویینگ در تولید مدل 777 کاهش بیشتری صورت نخواهد داد.

وی گفت: نرخ تولیدی که ما تعیین کردهایم، به سفارشهای ایران بستگی ندارد. اگر این سفارشها انجام بگیرد و ما هواپیما به ایران تحویل دهیم، این تحویلها به منزله فرصتهایی برای ما خواهد بود اما ما دستور دولت آمریکا را دنبال میکنیم و اطمینان یافتهایم که به این سفارشها تکیه نکردهایم.

پای هواپیماهای روس سرانجام به ایران باز شد

پس از ماهها گمانهزنی سرانجام دو ایرلاین ایرانی توافق کردند 40 فروند هواپیمای مسافربری روسی را وارد ناوگان خود کنند.

بر اساس اطلاعات ارائهشده از سوی دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور قراردادی اخیراً میان نمایندگان این دو ایرلاین ایرانی و الگو بوت بندارت معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روسیه در نمایشگاه هوایی اورآسیا 2018 که در ترکیه فعال است، بسته شده که بر اساس آن این دو شرکت ایرانی در دو قرارداد جداگانه هر یک 20 فروند هواپیمای سوخو-100 دریافت خواهند کرد.

این توافقنامه در حالی امضا شده که پیش از این مقامات روسی چند بار خبر از علاقه و تقاضای رسمی شرکتهای ایرانی برای خرید هواپیماهای مسافربری این کشور ارائه کرده بودند که هر بار با پاسخ رسمی مقامات ایرانی، امکان نهایی شدن این قراردادها به تعویق افتاد.

طبق اطلاعات ارائهشده شرکت آسمان 20 فروند هواپیماهای RRG95 R سوخو را خریده که جدیدترین مدل طراحی شده این هواپیما در روسیه به حساب میآید. همچنین به نظر میرسد تعدادی از قطعات این هواپیما از تحریمها خارج است و همین امر برای آسمان، خرید این هواپیما را امکانپذیر کرده است.

در بخش دیگری از این نمایشگاه ایران ایرتور نیز 20 فروند هواپیمای سوخو-100 خرید که طبق اعلام این شرکت قرارداد بسته شده حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد. همچنین ایران ایرتور اعلام کرده این 20 فروند هواپیما بتدریج وارد ناوگان این شرکت خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها