نمایشگاه عکس «چهره‌های نمایش ایران» در خانه هنرمندان برپاست

ردپای سینما در گردهمایی تئاتری

این را می‌توان بزرگ‌ترین گردهمایی تئاتری‌های ایران دانست؛ حتی جشنواره تئاتر فجر هم تا کنون نتوانسته این همه چهره تئاتری را یک‌جا جمع کند. البته حالا هم جمع‌کردن 212 هنرمند تئاتر در سالنی از خانه هنرمندان، به مدد عکس میسر شده است؛ رفتگان و حاضران، بزرگان و نوآمدگان... ماجرا این است که نمایشگاه عکس‌های مجید جوانی با عنوان «چهره‌های نمایش ایران» در خانه هنرمندان ایران برپا شده؛ نمایشگاهی که پنجشنبه 30 فروردین در نگارخانه ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شده، برای نخستین بار است که با این حجم و گستردگی توانسته معرف چهره‌های تئاتر ایران در قالب عکس باشد. این نمایشگاه تا 4 اردیبهشت در نگارخانه زمستان و ممیز خانه هنرمندان ایران دایر خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۲۶

آخر هفته گذشته، خیابان طالقانی، پایتخت بیچون و چرای تئاتر ایران بود؛ علی نصیریان به همراه چندین و چند هنرمند برجسته تئاتر، خودشان را به خانه هنرمندان ایران رسانده بودند تا در افتتاحیه نمایشگاهی مهم شرکت کنند.

هر یک روبهروی تصاویری از خودشان میایستادند و خیره به عمر رفته بر خود و تئاتر نگاه میکردند. بازار سلفی با آنها هم طبق معمول داغ بود.

علاوه بر این، بسیاری از آنها که هر یک وزنهای سنگین بر کفههای تئاتر ایران در ادوار مختلف محسوب میشوند برای بار نخست در کنار یکدیگر بودند؛ هم بر روی دیوارهای نگارخانه ممیز و زمستان و هم در کنار یکدیگر.

علی دهکردی، ناصر هاشمی، علی نصیریان، رضا بابک، اکرم محمدی، گلاره جمشیدی، الهام پاوهنژاد، پارسا پیروزفر، رضا بنفشهخواه، احترام برومند، بهمن فرمانآرا، رویا نونهالی، حبیب جعفری، سعید پورصمیمی، سیروس الوند، اکبر عالمی، داریوش اسدزاده، رضا بنفشه خواه، محمدرضا غفاری، علیرضا خمسه و... در مراسم افتتاح نمایشگاه «چهرههای نمایش ایران»
حضور داشتند.

البته جز هنرمندان علاقهمندان بسیاری هم در روز افتتاحیه از این نمایشگاه دیدن کردند.

سینماییهای یک نمایشگاه تئاتری

عکسها تنوع بسیار دارند؛ البته این را بیش‌از آن که به حساب انتخاب‌های عکاس این مجموعه بگذاریم، باید در حساب تعدد تصاویر آوریم. این نکته هم به چشم می‌آید که با توجه به ادعای عنوان نمایشگاه یعنی «چهره‌های نمایش ایران»، در بین عکس‌ها هنرمندانی که تا کنون روی صحنه تئاتر نرفته‌اند هم هستند. اگر هم سحر قریشی، اخیرا در نمایشی از سیامک صفری تجربه بازی در تئاتر را از سر گذرانده باشد، شاید هنوز زود است که او را در قالب نمایشگاهی که برگزیده‌ای از هنرمندان تئاتر است و نه لزوما همه آنها، بگنجانیم. جز قریشی چند بازیگر دیگر که عمده فعالیتشان در سینماست و در تئاتر فعالیت چندانی نداشته اند در بین عکس‌ها دیده می‌شود.

عکاسان، وامدار عالمی

این افتتاحیه طبق معمول افتتاحیه‌ها، با سخنرانی هم همراه بود. مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: نمایشگاه چهره‌های نمایش ایران دربرگیرنده پرتره 212 نفر از هنرمندان عرصه نمایش است. این نمایشگاه با تایید شورای تجسمی خانه هنرمندان و با پیگیری‌های یک ساله مجید جوانی در نگارخانه ممیز و زمستان روی دیوار رفته است.

او افزود: مجموعه عکس چهره‌های نمایش ایران کار ارزشمندی است که با راهنمایی و هدایت اکبر عالمی عکاسی شده است. به بهانه برپایی این نمایشگاه جا دارد از اکبر عالمی که بسیاری از عکاسان امروز ما وامدار او هستند، قدردانی کنیم.

آسان‌کردن کار نقاشان

در این مراسم همچنین اکبر عالمی گفت: این نمایشگاه با تلاش مجید جوانی به ثمر نشست و خوشحالم که تمام عواید این نمایشگاه صرف بیماران خاص موسسه محک می‌شود.

او با بیان این مطلب که دوربین عکاسی قابلیت این را دارد که به نوعی یک لحظه از یک انسان را ماندگار کند، گفت: در گذشته پادشاهان و افراد مشهور، روزها و گاه هفته‌ها در مقابل نقاشان می‌نشستند تا نقاش تصویری از آنها را جاودانه کند اما امروز دوربین عکاسی در یک لحظه کار هفته‌های یک نقاش را انجام می‌دهد.

به اضافه اینکه...

افتتاح نمایشگاه عکس «چهره‌‌های نمایش ایران» با استقبال تئاتریهای پیشکسوت همراه بود؛ جز علی نصیریان، حضور سعید پورصمیمی و رضا بابک که کمتر در مراسم و و رویدادهای هنری شرکت میکنند، قابل توجه بود.

سامان محمدی

گرافیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها