جام خوراک

اگر می‌خواهید ظروف مسی بخرید ...

آیا ظروف مسی گزینه‌های مناسبی برای آشپزی هستند؟ در این یادداشت نکاتی که پیرامون استفاده از این ظروف وجود دارد مطرح می‌کنیم تا بتوانید براحتی در انتخاب آنها تصمیم‌گیری کنید.
کد خبر: ۱۱۳۵۰۶۸

مزایای ظروف مسی

* مس یکی از فلزاتی است که قابلیت هدایت حرارتی بالایی دارد؛ به عبارتی این ظروف خیلی سریع، گرم و خیلی سریع سرد میشوند. در واقع زمانی که ظرف مسی روی گاز قرار میگیرد، بسرعت به کم یا زیاد کردن شعله واکنش نشان میدهد. قابلیت کنترل حرارت ظرف این امکان را میدهد که بتوان از آن برای مصارف مختلف از سرخ کردن در دماهای بالا یا ایجاد رنگ قهوهای و ظاهر برشته در برخی مواد غذایی تا طبخ ملایم و نیمجوش کردن برخی سسها استفاده کرد.

* این ظروف به اندازه کافی سنگین هستند و براحتی روی گاز دچار لغزش نمیشوند.

* به دلیل قابلیت هدایت حرارتی بالا، نقاط داغ در آن تشکیل نمیشوند، به عبارتی تمام قسمتهای ظرف با هم داغ میشوند که این مانع از سوختگی غذا در برخی نقاط (مثلا وسط یا کنارهها) میشود.

معایب ظروف مسی

* در بین گزینههای مختلفی که برای انتخاب ظروف آشپزخانه وجود دارد، بدون شک ظروف مسی جزو گرانقیمتترین آنها محسوب میشود. برخی از ظروف مسی که با لایهای از قلع پوشیده میشوند از قیمت بالاتری برخوردارند که دلیل آن نوع مواد اولیه مورد استفاده و روشهای سنتی و قدیمی مورد استفاده برای تهیه آنهاست. همچنین برای صیقلی کردن سطح خارجی و پوششدهی مجدد داخل آنها پس از مدتی استفاده باید هزینهای در نظر گرفته شود.

* در طول استفاده از این ظروف، براحتی لکههایی روی سطح آنها ظاهر میشود. سطوح بیرونی را میتوانید با استفاده از آبلیمو یا مخلوط آب لیمو و نمک یا مخلوط سرکه و نمک درشت یا مخلوط سرکه و آرد ذرت بشویید. این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید و مراقبت کافی در حین شست و شو به عمل آید.

* کدر شدن ظروف مسی زمانی رخ میدهد که در هوا رطوبت زیادی وجود دارد و بنابراین لازم است ظروف مسی را همیشه کاملا خشک نگه دارید (خشک کردن با پارچه پس از شست و شو). در صورت باقی ماندن رطوبت در سطح ظرف یا وجود رطوبت زیاد در هوای محیط بتدریج کدر شدن آغاز و در نهایت سبب توسعه رنگ سبز میشود. رطوبت بالا همچنین میتواند باعث سیاه شدن ظروف مسی شود، اما این سیاه شدن دائمی نیست و قابل پاک شدن است. در نهایت مورد دیگری که ظروف مسی را تهدید میکند خوردگی است که در اثر تماس دائم با مواد غذایی اسیدی نظیر آب مرکبات یا گوجهفرنگی ایجاد میشود.

* مس به خودی خود نباید در تماس با مواد غذایی قرار بگیرد و باید با لایهای از فلزات دیگر مثل قلع، استیل یا آلومینیوم پوشیده شود. در خرید ظروف مسی حتما از وجود این لایههای پوشاننده مطمئن شوید. ظروف مسی در تلفیق با آلومینیم از سطح نچسب برخوردار خواهند بود. در صورتی که مس پوشش داده نشود، مقدار زیادی از یونهای مس بخصوص در زمان طبخ غذاهای اسیدی به غذا نشت میکند و این برای سلامتی خوب نیست.

* ظروف مسی برای استفاده در اجاقهای الکتریکی مناسب نیستند و گرم شدن آنها روی سطح این نوع اجاق کمی متفاوت از گازهای معمولی است.

نکته آخر: در صورتیکه از ظروف مسی برای پختوپز استفاده میکنید به شستوشوی دقیق آنها بدون سائیدگی شدید توجه کنید. اگر پس از مدتی علائمی از خراش یا سائیدگی در آنها مشاهده کردید، حتماً نسبت به پوششدهی مجدد اقدام کنید.

دکتر مریم قادری

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها