رسانه‌های غربی از کشته شدن حدود 100 نفر در غوطه شرقی خبر دادند

حمله شیمیایی مشکوک در سوریه

پس از هشدار روسیه درباره قصد تروریست‌ها برای حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی، بامداد دیروز این اتفاق رخ داد تا خوراکی تبلیغاتی برای رسانه‌های غربی و علیه دولت سوریه داشته باشد. این سناریو از شنبه 18 فروردین، با ادعای کشتار شیمیایی از سوی حکومت سوریه آغاز شد و تا این لحظه بسرعت در حال اوجگیری است. به‌نظر می‌رسد بار دیگر می‌خواهند سناریوی آگوست ـ سپتامبر 2013 را احیا کنند، ولی این بار در فضایی متفاوت. هدف از سناریوی 2013 تکرار وضعی شبیه به سناریوی فاجعه بار لیبی بود؛ یعنی حمله مشترک هوایی و دریایی قدرت‌های غربی و بمباران سنگین سوریه. جام‌جم پیشتر در گزارشی از طرح آمریکا و متحدانش برای تکرار سناریوی عراق در سوریه و متهم کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی خبر داده بود.
کد خبر: ۱۱۳۳۲۵۹

به گزارش مشرق، از سحرگاه چهارشنبه 30 مرداد 92 ویدئوهایی در یوتیوب منتشر شد که مدعی وقوع فاجعه شیمیایی در حومه دمشق و قتل صدها نفر در ساعات اولیه صبح آن روز بود. با انتشار این ویدئوها، به مدت ده روز جنجال بزرگ تبلیغاتی درگرفت که حمله نظامی آمریکا و سایر دولتهای غربی به سوریه را برای ساقط کردن حکومت بشار اسد، خواستار بود. اینک بهنظر میرسد همان سناریوی شکستخورده آگوست 2013 بار دیگر از سر گرفته شده، ولی با مقدماتی چون سفر بنسلمان به آمریکا و انتصاب جان بولتون در سمت مشاور امنیت ملی رئیسجمهور آمریکا.

جنگ زرگری

به گزارش العالم، تروریستهای وابسته به گروهک «جیش الاسلام» مستقر در «دوما» واقع در غوطه شرقی، بامداد یکشنبه با هدف فرار از شکست در این شهر، اقدام به حمله شیمیایی کردند، اما برخی رسانههای غربی و عربی دولت سوریه را
به دست داشتن در این حمله شیمیایی جدید متهم کردهاند. معارضان سوری نیز پس از متهم کردن دولت سوریه به استفاده از گازهای سمی برای حمله به دوما، تصاویری جعلی از حادثه را در فضاهای مجازی منتشر کردند. شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از منابع وابسته به معارضان گزارش داد که در این حمله شیمیایی بیش از صد نفر از اهالی دوما که بیشتر آنها زن و کودک هستند، کشته شدهاند.

این حمله شیمیایی پس از پیشروی قابل ملاحظه نیروهای ارتش سوریه در دوما و غوطه شرقی دمشق و شکسته شدن خطوط دفاعی گروهک «جیش الاسلام» صورت گرفت. خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» به نقل از یک منبع رسمی وابسته به دولت سوریه گفت، تروریستهای جیش الاسلام در وضعیت فروپاشی در دوما قرار دارند، اما رسانههای وابسته به آنها با جعل اخبار مربوط به حملات شیمیایی تلاش میکنند مانع پیشروی نیروهای ارتش سوریه شوند. این منبع رسمی سوریه گفت: ارتش در حال پیشروی سریع در دوما و غوطه شرقی است، بنابراین چه نیازی به استفاده از مواد شیمیایی داشته است ؟

دوما در شرق دمشق، تنها شهری است که هنوز از حضور تروریستها پاکسازی نشده و روند اخراج عناصر این گروهک که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، به دلیل اختلافات داخلی این گروهک به تعویق افتاده است. در نتیجه عملیات نظامی که ارتش سوریه از اوایل اسفند 96 آغاز کرده است، مناطق غوطه شرقی دمشق جز شهر دوما به طور کامل از حضور افراد مسلح و گروههای تروریستی پاکسازی شده و دمشق برای ممانعت از خمپارهپراکنی تروریستها، منتظر پاکسازی کامل دوما است. رسانههای سوری میگویند، گروهک جیش الاسلام که در دوما در محاصره است، مانند اقدامات دیگر گروههای مسلح در چنین وضعیتی که راهی جز تسلیم یا کشته شدن ندارند، در حال بهرهبرداری از سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی است.

ادعای آمریکا

وزارت خارجه آمریکا دیروز ادعا کرد ایالات متحده در حال بررسی گزارشهای مربوط به وقوع یک حمله شیمیایی احتمالی در سوریه است و اگر ثابت شود این حادثه شامل مواد شیمیایی مرگبار بوده است، روسیه باید مسئولیت آن را قبول کند. وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شد: سابقه نظام سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردمش مورد مناقشه نیست. روسیه در نهایت مسئول هدف قراردادن تعداد بیشماری از سوریها با تسلیحات شیمیایی است.

دولت سوریه هرگونه استفاده دمشق را از تسلیحات شیمیایی رد کرده است. وزارت دفاع روسیه نیز ادعاها را درباره استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در دوما رد کرد. مرکز آشتی روسی مستقر در سوریه نیز اعلام کرد ادعای استفاده دمشق از سلاح شیمیایی در شهر دوما صحت ندارد و این ادعاها به وسیله کشورهای غربی ترویج میشود.

به گزارش مهر و به نقل از اسپوتنیک، ژنرال یوری یفتوشینکو، رئیس مرکز آشتی روسی مستقر در سوریه در یک نشست خبری که دیروز برگزار شده بود تأکید کرد شماری از کشورهای غربی از این ادعاها برای جلوگیری از عقب نشینی جیش الاسلام از شهر دوما در سوریه استفاده میکنند. رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه افزود قویا ادعاهای مطرح شده در این خصوص را رد کرده و اعلام آمادگی میکنیم که بعد از خروج گروههای مسلح و آزادی شهر دوما، کارشناسان بینالمللی برای انجام تحقیق و بررسی شیمیایی و بیولوژیک میتوانند وارد شهر شوند که این تحقیقات نشان خواهد داد ادعاهای مطرح شده ساختگی است.

جیش الاسلام در آستانه
تسلیم شدن

یک منبع رسمی در دولت سوریه از موافقت دمشق با درخواست گروه تروریستی جیش الاسلام برای مذاکره خبر داد.رسانههای سوریه نیز از ورود یک هیأت از سوی مرکز آشتی ملی روسیه به شهر دوما برای مذاکره با عناصر گروه تروریستی مذکور خبر دادند. وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرده بود تروریستهای جیش الاسلام سرکردههای خود را که درباره خروج از دوما در غوطه شرقی گفتوگو کردهاند، کنار زدهاند و این تروریستها مانع خروج غیرنظامیان از شهر میشده و به سوی تظاهرکنندگان شلیک میکنند. روز گذشته در آخرین خبرها آمده بود که گروه تروریستی جیش الاسلام به دلیل
زمینگیر شدن خواستار مذاکره با دولت سوریه و خروج از شهرک دوما در استان ریف دمشق شده است. این گروه قرار بود به طور تدریجی با خروج عناصر خود از دوما، ربوده شدگان را آزاد کند ولی از این کار سرباز زد. گروه تروریستی جیش الاسلام پس از سپر انسانی قرار دادن غیر نظامیان ساکن شهرک دوما بتازگی با نقض توافق خروج از این شهرک در استان ریف دمشق، محلههای مسکونی پایتخت سوریه را با موشک و خمپاره هدف قرار داد و این موضوع موجب از سرگیری عملیات نیروهای دولتی علیه این گروه تروریستی شد.

تکفیریها و استفاده از سلاحهای شیمیایی

چه چیزی موجب شده تکفیریها به استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق متوسل شوند؟ خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش مینویسد: واقعیت مطلب این است که تکفیریها طی روزهای اخیر متحمل خسارات فراوان شده و استحکامات جیش الاسلام در دوما فرو ریخته است. حملات ارتش سوریه به فروپاشی توان تروریستها منجر شده است. منابع رسانهای در این خصوص گفته بودند ارتش سوریه برخی مزارع را در جنوب غربی دوما در غوطه شرقی دمشق از لوث تروریستها پاکسازی کرده است. ارتش سوریه در طول این چند روز استحکامات جیش الاسلام در دوما را از چند محور هدف قرار داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها