کنسرت‌های موسیقی پاپ در عید نوروز برقرار بود؛ چقدر پول جابه‌جا شد؟

تعطیلات 7 میلیاردی موسیقی پاپ

نگاهی به برنامه‌های نوروزی جشنواره موسیقی پاپ نشان می‌دهد این جشنواره‌ها با گردش مالی بسیار بالایی مواجه بوده‌اند؛ گردش مالی که در بدبینانه‌ترین شرایط به سه میلیارد و 500 هزار تومان ‌رسیده و در خوشبینانه‌ترین حالت از مرز هفت میلیارد تومان هم عبور کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۷۱۵

روزی روزگاری نه چندان دور، همین چند سال پیش موسیقی پاپ در شهرهای مختلف کشور کنسرت های کوچک و جمع وجور برگزار میکرد، حالا اما سالنهای بزرگ در اختیار کنسرتها هستند و موسیقی مصرفی در بستهبندی نسبتا شیکی ارائه میشود تا ثابت کند در جهان امروز پول و سرمایه بر همه چیز ارجحیت داشته و سیطره مییابد. تاکنون بیش از 50 کنسرت موسیقی پاپ در ایام نوروز در شهرهای مختلف روی صحنه رفته که از این تعداد 35 اجرا در قالب جشنوارههای نوروزی در بندر انزلی، رامسر و جزیرههای کیش و قشم بوده است.

سالن همایشهای مناطق آزاد بندر انزلی که حدود 1450 صندلی ظرفیت دارد از 6 تا 8 فروردین میزبان سه کنسرت بهنام بانی، محسن یگانه و سیروان خسروی بود. قیمت بلیت این سالن 60 تا 110 هزار تومان بوده است.

در سالن تلهکابین رامسر هشت خواننده روی صحنه رفتند. محسن یگانه، بهنام بانی، حامد همایون، سیروان خسروی، محمد علیزاده، شهاب مظفری، امید حاجیلی و احسان خواجهامیری از دوم تا پایان تعطیلات نوروزی کنسرت برگزار کردند. سالن هم ظرفیتی 2000 نفری داشته است.

در جزیره کیش هم جشنواره نوروزی از 27 اسفند آغاز شد و تا 16 فروردین ادامه خواهد داشت. در این مدت 18 گروه موسیقی، 22 اجرای موسیقی را روی صحنه بردند. خواجهامیری، سینا شعبانخانی، هوروش بند، محسن ابراهیمزاده، فرزاد فرزین، پازلبند، سونبند، مهدی جهانی، اشوان، امید حاجیلی، پازلبند، ماکانبند، محسن یگانه، بهنام بانی، ماکانبند و محمد علیزاده به ترتیب اجراهای این جزیره را در جشنواره نوروزی به خود اختصاص دادند. 11 اجرا در سالن آبنمای موزیکال کیش با ظرفیت 2000 نفر و هفت اجرا در تالار شهر جزیره کیش با ظرفیت 1800 نفر برگزار شد. در سالن اول قیمت بلیت 80تا 160 هزار تومان و در سالن دوم 70 تا 140 هزار تومان بوده است.

در جزیره قشم هم هفت اجرا از اول تا دهم فروردین روی صحنه رفت و در آنها بهنام بانی، محسن ابراهیمزاده، علی شمسالهی، امید حاجیلی، مجید خراطها، محسن یگانه و پازلبند موسیقی اجرا کردند. اجرا در سالن نمایشگاه قشم روی صحنه رفت که 2200 نفر ظرفیت دارد و قیمت بلیت هم از 30 تا 90 هزار تومان است.

گردش مالی چقدر است؟

هر چند اغلب این سالنها مانند گذشته پر میشود، اما بنا را بر این میگذاریم که در اجرا فقط نیمی از صندلیها پر میشود و قیمت بلیت را هم بهطور میانگین در نظر میگیریم تا ببینیم به چه رقمی میرسیم. در صورت پر شدن کامل سالن 369 میلیون و 750 هزار تومان درآمد حاصل خواهد شد، حال در نظر میگیریم فقط نیمی از سالن پر میشود، در این صورت هم 184 میلیون و 875 هزار تومان درآمد حاصل از اجراهای انزلی خواهد بود.

در رامسر سالن 2000 نفری است و میانگین قیمت بلیت، 75 هزار تومان بود. اگر نیمی از بلیتها هم فروخته شده باشد، 600 میلیون تومان درآمد برگزاری کنسرتها بوده است. با یک ضرب ساده میبینیم که اگر همه بلیتها فروخته شده باشد، درآمد چقدر بوده است.

در جزیره کیش با دو سالن برای برگزاری کنسرتها مواجه هستیم. 14 اجرا در سالن آبنمای موزیکال با ظرفیت 2000نفر برگزار میشود که میانگین قیمت بلیت آن هم 120 هزار تومان است. اگر باز هم نیمی از بلیتها فروش رفته باشد، درآمد حاصل از این کنسرتها یک میلیارد و 680 میلیون تومان بوده است.

هشت اجرا هم در تالار شهر روی صحنه رفتکه 1800 نفر ظرفیت دارد و میانگین قیمت بلیت آن 105 هزار تومان است. در صورت پر شدن نیمی از صندلیهای سالن، 756 میلیون تومان درآمد ایجاد شده استو اگر همه بلیتها فروش رفته باشد هم برگزارکنندگان با مبلغی بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان درآمد روبهرو شدهاند.

در جزیره قشم هفت اجرایی که روی صحنه میرود، اگر نیمی از صندلیها را پر کنند و میانگین فروش بلیت را هم 60 هزار تومان در نظر بگیریم، 231 میلیون درآمد حاصل شده است و اگر همه صندلیها هم مشتری خود را پیدا کرده باشند، برگزارکنندگان با 462 میلیون درآمد روبهرو شدهاند.

حالا درآمد حاصل از فروش تنها نیمی از صندلیها را با هم جمع میزنیم. سه میلیارد و 450 میلیون درآمد این کنسرتها در بدبینانهترین حالت ممکن بوده است و اگر هم فرض را بر فروش همه بلیتها بگیریم با مبلغی حدود هفت میلیارد تومان روبهرو خواهیم شد.

آیا این رقم زیاد است؟

هر چند در عالم هنرهایی چون سینما این مبلغ برای همه گروههای برگزارکننده چندان هم بزرگ نیست، اما در عالم موسیقی و آن هم در شرایطی که تعداد کنسرتهای موسیقی ایرانی روزبهروز کمتر میشود یا در مواردی کنسرتهایی به دلیل فروش نرفتن بلیت از سوی برگزارکنندگان لغو میشود، این درآمد برای تنها دو هفته رقمی نجومی محسوب میشود و نشان میدهد که چرا روز به روز تعداد برگزارکنندگان موسیقی پاپ بیشتر میشود و طبق شنیدهها نفوذشان در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط بیشتر و بیشتر میشود.

زینب مرتضاییفرد

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها