تاکنون بسته‌های خدمتی مختلفی برای بهبود روند نظام آموزش پزشکی ارائه شده است؛ اما هنوز هم در حوزه آموزش نظام پزشکی مشکلاتی وجود دارد، مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی انسانی و شرایطی که برای جذب این نیروها فراهم نیست.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۴۷

با توجه به نظر رهبر انقلاب و تلاش وزارت بهداشت، هدف از آغاز طرح تحول سلامت این بود که تنها درد و رنج ناشی از خود بیماری دغدغه فرد باشد و هزینههای درمان، بیمار و خانوادهها را دچار دلواپسی نکند. خوشبختانه با تاکید بر اهمیت موضوع، پیگیریهای جدی صورت گرفت و با رضایتمندی از نظام سلامت بین قشرهای مختلف جامعه همراه بود.

البته نکته مهم این است که وزارت درمان و آموزش پزشکی در اجرای طرح تحول سلامت علاوه بر مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی در دانشگاه،مشکلات دیگری نیز دارد مثل تامین نیروی انسانی که بتوانند این طرح را به بهترین شکل اجرا کنند. نیروهای انسانی مهمترین رکن برای اجرای طرح تحول سلامت هستند و این نیروها باید زیر نظر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تربیت شوند. این در حالی است که به چگونگی تشکیل این هیات و این که چه کسانی قرار است عضو هیات علمی شوند اهمیت داده شود.

علاوه بر پزشکانی که در کار خود متعهد هستند و وجدان و اخلاق کاری خود را حفظ کردهاند متاسفانه به نظر میرسد در بعضی از دانشگاهها افرادی خارج از چارچوب عضو هیات علمی میشوند و این مساله اساس برنامههای وزارت بهداشت و درمان را با مشکل مواجه میسازد. وقتی افرادی در هیات علمی هستند که بیمار را از بیمارستانهای دولتی برای بیمارستانهای خصوصی به قول معروف شکار میکنند، در هیات علمی نیز سیاستگذاری میکنند و زحمات دیگر پزشکان را زیر سوال میبرند. برخی اعضای هیات علمی وقتی به این شیوه انتخاب شوند نحوه درمان بیمار نیز دچار اشکال میشود؛ زیرا اعضای هیات افرادی هستند که دانشجویان و پزشکان را به همان شیوه آموزش و تربیت میکنند تا در جامعه به کار مشغول شوند.

با نظارت بیشتر در برنامههای آموزش بویژه درمان، میشود از هزینههای زیاد درمان بیمار و نظام سلامت جلوگیری کرد همچنین با اعتماد سازی نسبت به مردم و این که برای درمان و اقدامات درمانی به بیمارستانهای دولتی مراجعه کنند و حتی با در نظر گرفتن منابع دیگری مثل مالیات بر ارزش افزوده، بالا بردن عوارض گمرکی ورود کالاهایی مثل سیگار و اختصاص دادن درصد بیشتر این عوارض به وزارت بهداشت این کمبود منابع مالی تا حدودی تامین میشود و بخشی از مشکلات حوزه نظام سلامت حل خواهد شد.

ذبیح نیکفر لیالستانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها