سلامت خانه و آشپزخانه

خورد و خوراک ویژه عید نوروز

پذیرایی‌های نوروزی بخصوص در چند روز اول می‌تواند اغلب افراد را دچار اضافه وزن کند، اما اگر بتوانیم در این دوره زمانی کالری دریافتی از تنقلات و وعده‌های غذایی را به حد اعتدال نزدیک کنیم پس از تعطیلات با افزایش وزن مواجه نخواهیم شد.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۳۶

در این شرایط چه باید کرد؟

اگر علاقهمند به استفاده از آجیل و شیرینی هستید، باید در ایام نوروز ناهار و شام را در حجم کمتر و در ظروف کوچکتر میل کنید.

سهم زیادی از پروتئین موردنیاز بدن به وسیله آجیل تامین میشود. بنابراین در وعده ناهار و شام از گوشت و تخم مرغ به میزان کمتر و بیشتر از سوپ و آشهای کم حبوبات در ابتدای وعدههای غذایی استفاده کنید.

با توجه به اینکه مغزهای آجیلی چرب و اغلب شیرینیهای قنادی با روغن جامد، خامه یا کره تهیه میشود، باید از روغن کمتری در غذاها استفاده کنید و بکوشید نیمی از غذایی را که میخورید، شامل سبزی یا سالاد باشد. با این کار هم سهم سبزیجات در برنامه غذاییتان به حد اعتدال نزدیک میشود و هم راحتتر و با استفاده از کالری کمتر سیر میشوید ضمن اینکه یبوست سراغتان نمیآید .

با توجه به اینکه معمولا وعده صبحانه در تعطیلات نوروز حذف و مصرف لبنیات به کمترین میزان میرسد، باید در میان وعدهها از شیر و هنگام ناهار و شام از ماست و پنیر کمچرب به میزان بیشتر استفاده شود. مصرف پنیر و خیار، پنیر و گوجه، ماست و سبزیجات،کدو، خیار، اسفناج، بادمجان، کرفس و سبزی خوردن در وعده شام پیشنهاد میشود.

در پذیراییهای نوروز هرگز کسی را مجبور به خوردن آجیل و شیرینی نکنید، چون ممکن است افراد رژیمهای خاص یا بیماری زمینهای داشته و تعارف بیش از حد آنها را مجبور به مصرف خوراکیهایی کند که برایشان مضر باشد.

در پذیراییهای عید، مصرف میوهها در اولویت اول، آجیل در اولویت دوم و شیرینی آن هم یک عدد از نوع کوچک و بدون خامه را انتخاب آخر قرار دهید.

در میز پذیرایی عید، میوههای خشک شده، برگهها، لواشک، عناب، سنجد و مویز را جایگزین شیرینی کنید. آجیل خام خریداری و در خانه بدون نمک تفت دهید و از آجیل سویا در طعمهای مختلف استفاده کنید. در مورد میوهها محدودیتی جز مصرف متعادل آنها وجود ندارد.

سعی کنید چای را تلخ و بدون قند میل کنید. پذیرایی با چای دارچین و هل و انواعی از دمنوشها میزان مصرف قند و تنقلات شیرین را به حداقل میرساند.

اگر به دلیل دید و بازدیدها فرصت طبخ غذا نداشتید و مجبور شدید از بیرون خوراک تهیه کنید حتما آن را از مکانهای مورد اطمینان فراهم و همراه با آن از سالادهای بستهبندی شده کارخانهای استفاده کرده و به تاریخ تولید آن دقت کنید.

میتوانید انواع کاهو، کرفس، هویج، کلم، فلفلهای دلمهای، خیار، گوجهفرنگی و گل کلم را به میزان نیاز یک هفته در یخچال نگهداری و هر روز یک نوع سالاد تهیه و همراه غذا میل کنید. سس سالاد را خودتان با کمی روغن زیتون، ماست، سبزیهای خشک معطر و ادویهای که دوست دارید، آماده کنید.

غذای کودکان را بموقع بدهید تا به سبب گرسنگی به مصرف شیرینی و شکلات و سایر تنقلات مجبور نشوند و نگذارید بیش از حد شیرینیجات استفاده کنند.

فاخره بهبهانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها