سینماگرانی که سال96 از دنیا رفتند

خداحافظ سینما... برای همیشه!

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 96 و در آستانه سال جدید از مرگ نوشتن کار سختی است؛ آن هم مرگ عزیزانی از جامعه هنری که نام و آثار آنها در حافظه جمعی مردم یک کشور ثبت شده و هر کدام از آنها با کارهایی که انجام دادند تا همیشه در قلب مردم ماندگار می‌مانند. گزارش زیر مروری دارد بر تمامی چهره‌های سینمایی که سال 96 از میان ما رفتند.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۲۸

عارف لرستانی

عارف لرستانی متولد 15 بهمن 1350 در کرمانشاه، بازیگر سینما و تلویزیون بود که با مجموعه جنگ 77 به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و در ادامه در سریالها و فیلمهای متعددی از جمله فیلمهای سینمایی شام عروسی، انتخاب، معادله و مانی و ندا بازی کرد. این بازیگر در 26 فروردین در اثر حمله قلبی درگذشت.

علی رامز

علی رامز متولد 1306 در7 دیماه 96 از دنیا رفت. از پیشکسوتان و بازیگرانی بود که در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در چند فیلم سینمایی و سریالهای متعدد تلویزیونی از جمله: امیرکبیر، وزیر مختار، مرغ حق، یکی از این روزها، پاییز بلند، شمارش معکوس، محاکمه، عبور از خط سرخ و قضیه اوپنهایمر شد.

محمدحسن غمخوار

محمدحسن غمخوار از سال 48 فعالیتهای هنری خود را در عرصه بازیگری سینما و تئاتر آغاز کرد و در 20 فروردین 96 درگذشت. از جمله فعالیتهای هنری او میتوان به بازی در سریالهای خاله سارا، لبخند سوم، دزدان مادربزرگ و همچنین فیلمهای سینمایی دشمن و عقابها اشاره کرد.

نقی سیف جمالی

بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون 15 مهر 1337 در تهران متولد و هفتم اردیبهشت امسال در 59 سالگی درگذشت.

از جمله آثار جمالی میتوان به بازی در فیلمهایی همچون مارمولک، کنعان، جامهدران، خانوم و آاادت نمیکنیم اشاره کرد.

جمشید الوندی

متولد 1322 از فیلمبرداران پیشکسوت سینمایی پس از تحمل یک دوره بیماری در 15 دی ماه درگذشت. در کارنامه کاری الوندی میتوان به فیلمبرداری فیلمهای چون خانواده ارنست، تیغزن، زن بدلی، این ترانه عاشقانه نیست، نگاه، باج خور، شبهای روشن، بهشت از آن تو، جانسخت، بالاتر از خطر و عروسی مهتاب اشاره کرد.

منوچهر بهروج

متولد سال 1330 در فومن بود که فعالیت هنری خود را از سال 1350 آغاز کرد و به بازیگری در سینما و تلویزیون پرداخت.

از جمله آثاری که بهروج در آنها به ایفای نقش پرداخته میتوانم به سنگ تراش اثر مجید اشتیاقی، مظلوم اول و سرگرد باربارا کاری از مهرداد رایانی مخصوص، سوءتفاهم علی پویان و معمای یک قتل اثر حسن فتحی میتوان اشاره کرد.

فریده صابری

این بازیگر متولد سال 1327 بود که در 19 بهمن به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. از جمله آثار او میتوان به بازی در سریالهایی چون دلنوازان، همه بچههای من، بگذار آفتاب برآید، در قلب من، تنهاترین سردار و فیلمهایی مانند مارال، روز شیطان و روز واقعه اشاره کرد.

علیاکبر غفاری

بازیگر و بدلکار سینما در 31 شهریور 95 درگذشت. او بازیگر آثاری همچون رنجر و لکوموتیوران بوده و همچنین سابقه ایفای نقش در برخی سریالهای تلویزیونی از جمله ریحانه را داشت. او در فیلم قاتل اهلی هم نقش کوتاهی را مقابل امیر جدیدی داشت.

حبیب ا... کاسهساز

حبیب ا... کاسهساز متولد 1341 تهیهکنندگی آثاری چون پرندهباز کوچک، او، پروانهای در مه، اخراجیها 1 و 2 و همچنین مجموعههای در چشم باد، فوق سری در سال 41 متولد شد. او از فروردین سال جاری به دلیل مشکلات گوارشی و ابتلا به سرطان در بیمارستان بستری بود و در نهایت 28 تیردر 55 سالگی پس از مدتها مبارزه با بیماری درگذشت.

لوون هفتوان

لوون هفتوان بازیگر ایرانی- ارمنی سینما و تئاتر ایران متولد سال 1345 بود و چندی پیش در 19 اسفند بر اثر سکته قلبی درگذشت. هفتوان در دهه 90 حضور فعالی در سینما داشت و با فیلم پرویز به کارگردانی مجید برزگر مطرح شد و بازیاش در فیلمهایی همچون مردی که اسب شد، یک دزدی عاشقانه، دراکولا، غیر مجاز، کوپال و هجوم ادامه یافت. هفتوان در جشنواره فیلم فجر امسال با فیلم کار کثیف خسرو معصومی در این رویداد حضور داشت.

حمید آخوندی

تهیهکننده سینما متولد 1340 است که در 5 خرداد ماه درگذشت . از آخرین فعالیت او تهیه فیلم سینمایی ماهور به کارگردانی حمیدزرگرنژاد بود که در جشنواره فیلم فجر گذشته به نمایش درآمد. او همچنین در فیلمهای سفر به چزابه و باشگاه سری سابقه دستیاری کارگردان را نیز داشته است و فیلمهای چاقی و پایان خدمت هم از دیگر آثار او در مقام تهیه کننده هستند.

وحید نصیریان

نصیریان متولد 1350 شهر اهر بودکه پنجم مرداد امسال در 46 سالگی درگذشت.

او ساخت تعدادی فیلم کوتاه مانند سه قطره خون، بت ابدی، ضد نور، حفره، جای دیگر و نویسندگی و کارگردانی انیمیشن بلند سینمایی قلب سیمرغ را برعهده داشته است.

ناصر اتکالی

اتکالی از دستیاران فیلمبرداری سینما 9 آبان 96 درگذشت. در کارنامه کاری او دستیاری فیلمبرداری فیلم سینماییآری چنین بود، عضو گروه فنی فیلمبرداری فیلمهایی چون آبادانیها، دیگه چه خبر؟! و آوای دریا دیده میشود. او همچنین در هشت اثر سینمایی هم عضو گروه فنی بوده است.

دیگر درگذشتگان 96

سعید صالح (از مدیران بخشهای مختلف جشنوارههای سینمایی کشور)، پرویز میرخانی (مدیر تدارکات)، سید داوود سیدی گرفمی (تهیهکننده، کارگردان و مدرس سینما)، موسی آشفته (بازیگر تئاتر و سینما، گوینده رادیو، هنرمند آیینی استان هرمزگان)، سیروس قهرمانی(بازیگر)، حسن رشید قامت (بازیگر سینما، فیلمساز کوتاه و مستند)، پرویز بشر دوست (نمایشنامه نویس،مدرس بازیگری، کارگردان)، عبدالکریم عنایت (نویسنده و بازیگر)، رشید بهنام (بازیگر و فیلمساز سینمایی)، علیاکبر ثابتکسایی (از بنیانگذاران تئاتر نوین ایران، بازیگر)، بیتا شباهنگ (نویسنده، دستیار کارگردان، منشی صحنه، مشاور فیلمنامه)، فرامرز شهنی (بازیگر، مدیر تولید، دستیار کارگردان،مسئول هنروران)، کاظم فریبرزی (طراح دکور)، فریدون آزما(بازیگر و مدیر تولید سینما)، علیرضا آرایش (طراح فنی سینما)، حمید روزبهانی(مدیر جلوههای میدانی سینما)، محمد پورستار(بازیگر)، مجید محمدی (انیماتور)، خداداد نارویی (بازیگر سینما و تئاتر، هنرمند اهل سیستان و بلوچستان)، سوزان وزیری (بازیگر سینما و تئاتر اصفهان) از دیگر هنرمندان سینما و تئاتر بودند که در سال 96 از دنیا رفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها