روسیه می گوید در صورت حمله نظامی به سوریه از سوی غرب واکنش نظامی نشان خواهد داد

آتـش جواب آتـش

درحالی که ارتش سوریه حلقه محاصره تروریست ها در غوطه شرقی را تنگ تر کرده و از طرفی به دنبال مذاکرات روسیه بخش‌هایی از غیر نظامیان این منطقه درحال تخلیه هستند ، کشورهای غربی و درراس آنها آمریکا و فرانسه یک بار دیگر سوریه را تهدید به حملات نظامی می کنند؛ حملاتی که ممکن است نیروهای روسیه مستقر در این کشور را هم شامل شود . مقامات سوری می گویند تهدیدهای شدید و غلیظ کشورهای غربی نه برای نجات مردم غوطه شرقی بلکه برای نجات ته مانده گروه های تروریستی در این منطقه است . دراین میان مسکو نیز بصراحت می گوید در صورت حمله نظامی بخصوص از سوی آمریکا به سوریه پاسخ نظامی خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۳۳

هیاهو برای هیچ

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل می گوید در صورت کوتاهی شورای امنیت درباره اقدام در خصوص سوریه، آمریکا در سوریه وارد عمل خواهد شد. وی طی سخنانی تحریک آمیز در نشست شورای امنیت درباره اوضاع سوریه افزود: در صورت نیاز همانند کاری که سال گذشته انجام دادیم و بهدلیل حملات شیمیایی که شماری کشته بهجا گذاشته بود، پایگاه هوایی دولت سوریه را هدف قرار دادیم. دوباره آماده اقدام علیه سوریه هستیم. هیلی اظهار کرد: واشنگتن شروط روسیه را بهمنظور آتشبس قبول کرد، اما امروز ما ملاحظه میکنیم روسیه به وعدههای خود عمل نکرده است. از سوی دیگر امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه تهدید کرد پاریس آماده حمله و هدف قرار دادن تاسیسات و سایتهای شیمیایی سوریه است. ماکرون لحظاتی قبل از مذاکرات سازمان ملل درباره سوریه گفت: مسکو متحد و هم پیمان نزدیک دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اقدامات کافی انجام نداده است تا تلاش های امدادی در غوطه شرقی واقع در حومه دمشق ادامه پیدا کند.

آمریکا تاکنون بارها هیاهویی برای هیچ به راه انداخته و دمشق را به استفاده از گاز کلر متهم کرده است. این درحالی است که سوریه و روسیه این اتهامات را رد کرده و درعوض می گویند گروه های تروریستی دست به انجام حملات شیمیایی می زنند .

تشویق تروریست ها

بشار الجعفری ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در واکنش به ا ظهارات نیکی هیلی گفت : این تهدیدات به منزله تحریک تروریستها برای استفاده از سلاح شیمیایی است. وی آمریکا را متهم کرد از این مسأله به عنوان بهانهای برای تجاوز علیه سوریه استفاده می کند . به گفته الجعفری کشورهای حامی تروریسم در سوریه عادت کردهاند هر زمان ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم پیشروی میکند، کمپینهای تبلیغاتی گمراه کننده راه بیندازند. وی تأکید کرد: دولت سوریه حق دارد از شهروندانش دفاع کند و براساس قطعنامههای شورای امنیت به مبارزه با تروریسم بپردازد. من از نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه میخواهم دست از نقض قطعنامههای شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم بردارند و حمایت سیاسی از گروههای تروریستی را متوقف کنند. بشار الجعفری گفت: آیا وقت آن نرسیده دولت آمریکا از اشتباهاتش عبرت بگیرد و آن را تکرار نکند. آیا آنچه در ویتنام، عراق، لیبی، سومالی و یمن انجام دادند کافی نیست.

تهدید مسکو

درهمین حال ، ستادکل نیروهای مسلح روسیه در واکنش به تهدیدهای اخیر غرب به رهبری آمریکا مبنی بر حمله موشکی به تاسیسات نظامی و حکومتی دولت سوریه تاکید کرد در صورت به خطر افتادن جان نظامیان روس مستقر در سوریه واکنش نشان خواهد داد.

والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه گفت: ارتش روسیه به حمله آمریکا به سوریه پاسخ خواهد داد و هر موشک و پرتابگر دخیل در این حملات را هدف میگیریم. وی با اعلام این مطلب تاکید کرد، اخبار موثقی در دست دارد که نشان میدهد شورشیان سوری با هماهنگی نهاد به اصطلاح امدادرسان کلاه سفیدها در تدارک نمایش یک حمله شیمیایی از سوی ارتش سوریه هستند تا دستاویزی برای حمله نظامی احتمالی آمریکا قرار گیرد. با کشف آزمایشگاه تولید مواد شیمیایی در دهکدهای در غوطه شرقی که بتازگی از دست تروریستها آزاد شد، ادعاهای ما اثبات شده است. گراسیموف درعین حال گفت: اگر جان نیروهای روسیه به خطر بیفتد، نیروهای مسلح روسیه پاسخ خواهند داد. آمریکا پیشتر نیز به بهانه حملات شیمیایی ارتش سوریه به منطقه خان شیخون، یک فرودگاه نظامی ارتش سوریه را هدف دهها فروند موشک قرار داد و مسئولان مختلف این کشور بارها تاکید کردهاند در صورت لزوم این اقدام را تکرار خواهند کرد.

همزمان با تشدید این اظهارات ، یک مسئول وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور خواستار برگزاری نشستی فوقالعاده در اردن به دلیل نگرانی ها نسبت به حملات در جنوب غرب سوریه شده است . هنوز از ماهیت این نشست اطلاعی در دست نیست اما کارشناسان می گویند اردن همواره نگران آن است که فروپاشی هرگونه آتشبسی در سوریه همراه با موج تازهای از آوارگان به این کشور باشد.

آخرین آمارها در باره سوریه

براساس جدیدترین آمار دیدبان حقوق بشر سوریه، شمار کشتههای هفت سال جنگ در سوریه به بیش از 350 هزار نفر رسیده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در آمار تفکیکی این نهاد فعال در زمینه حقوق بشر آمده است که میان قربانیان جنگ سوریه دستکم 106 هزار و 390 غیرنظامی به چشم میخورند که 19 هزار و 811 نفر از آنها کودک و 12 هزار و 500 نفر زن هستند.

بنا بر اعلام دیدبان حقوق بشر سوریه، میان قربانیان غیرنظامی این جنگ خانمانسوز نیز نزدیک به 122 هزار کشته مربوط به نیروهای دولتی سوریه و شبهنظامیان همپیمان با ارتش این کشور است که از ملیتهای مختلف هستند. در این میان 63 هزار و 820 نظامی سوری جان خود را از دست دادهاند و 1630 عضو حزب ا... لبنان نیز کشته شدهاند و بقیه تلفات مربوط به دیگر شبهنظامیان همپیمان با ارتش سوریه در این جنگ است. بنابر این گزارش، کشتههای طرف مقابل یعنی شبهنظامیان مخالف دولت سوریه و نیروهای کرد نیز به بیش از 62 هزار نفر میرسد که شامل شورشیان موسوم به ارتش آزاد سوریه و نیروهای سوریه دموکراتیک است که عمدتا از شبهنظامیان کرد تشکیل شدهاند و در جنگ با داعش موفقیتهای بزرگی را رقم زدهاند.

در میان گروههای تندرو به اصطلاح جهادی نیز جبهه فتحالشام یا همان النصره سابق و گروه تروریستی داعش 63 هزار و 360 کشته داشتهاند که شامل اعضای رسمی این دو گروه و شبهنظامیان افراطگر همپیمان با آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها