«هفت روز و هفت ساعت» مستند- مسابقه جدید شبکه افق در نوروز پخش می شود

غافلگیری با رالی ایرانی ـ لبنانی

«هفت روز و هفت ساعت» یک مسابقه رالی جذاب و هیجان‌انگیز با حضور هنرمندان ایران و لبنان است که تولید آن در شبکه افق شروع شده و قرار است ایام نوروز از این شبکه و دیگر شبکه‌های سراسری روی آنتن برود.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۰۴
غافلگیری با رالی ایرانی ـ لبنانی

سعید ابوطالب بعد از تجربه ساخت چند مجموعه رئالیتی شو (مستند مسابقه) این بار مجموعه هفت روز و هفت ساعت را کارگردانی میکند. در این مجموعه بازیگران و خوانندگان ایرانی و لبنانی در شش گروه به رقابت با هم میپردازند و یک گروه داوری نیز بر کار آنها نظارت میکند.

گروه اول زوجی لبنانی هستند، عدی رعد و همسرش رباه الشریف، گروه دوم علیرام نورایی و کارلوس آزار سوپراستار و خواننده لبنانی، گروه سوم الناز حبیبی و ساره قصیر، گروه چهارم حمیدرضا حامی و محمد شمص، گروه پنجم امیرحسین رستمی و مهدی فخرالدین بازیگر و گروه ششم نیز لیندا کیانی و سالی بسمه هستند. لادن و شیرین مستوفی هم داوران هفت روز و هفت ساعت، خواهند بود. این پروژه در لوکیشنهای داخل و خارج از کشور تولید میشود.

یک اثر خاص برای مخاطبان

سیدعلیرضا خاتمی، مدیر گروه فیلم و سریال و مسابقات و سرگرمی شبکه افق درباره تولید این رئالیتی شو به جامجم گفت: توسعه جبهه مقاومت که در همه کشورهای اسلامی وجود دارد، از جمله لبنان را مد نظر داشتیم. در واقع هدف ما گسترش جبهه مشترک فرهنگی و اعتقادی بین ما و کشور لبنان است، بخصوص حزبا... و شیعیان لبنان. همه مردم لبنان، جبهه مقاومت و حزبا... را قبول دارند، به همین دلیل علاقهمند بودیم یک مجموعه شاداب را برای مخاطبان تولید کنیم تا شرایط نزدیکی بین مردم ایران و لبنان ایجاد شود.

وی درباره انتخاب هنرمندان ایرانی و لبنانی برای شرکت در این رئالیتی شو عنوان کرد: اعتقاد ما این بود کسانی را انتخاب کنیم که مورد وثوق مردم و جبهه مقاومت هستند. همه مردم لبنان این جبهه را مقابل اسرائیل قبول دارند. بنابراین از هنرمندان لبنانی تعدادی را انتخاب کردیم و همچنین برای هنرمندان ایران هم سراغ کسانی رفتیم که بین مردم محبوب باشند. این رئالیتی شو مشترک بین ایران و لبنان است و در نهایت دو نفر برنده میشوند که یکی ایرانی و دیگری لبنانی خواهد بود. در واقع از این طریق قصد داریم مشترکات فرهنگی ایران و لبنان را افزایش بدهیم.

این مدیر گروه با اشاره به اینکه رئالیتی شو هفت روز و هفت ساعت، یک اثر جذاب و دیدنی برای ایام نوروز مخاطبان است، توضیح داد: هدف ما پیروی از اندیشههای رهبر معظم انقلاب است و تلاش داریم در همین قالب یک اثر تماشایی برای مخاطبان آماده کنیم و در نهایت، اندیشههای عمیق انقلاب اسلامی را هم گسترش بدهیم.

خاتمی افزود: این مجموعه هم از شبکه افق پخش میشود و طبق توافق با معاونت سیما قرار شده به شکل همزمان از یکی از شبکههای سراسری پر مخاطب پخش شود. سعی میکنیم مخاطبان در ایام نوروز با تماشای این رئالیتی شگفتزده شوند و برایشان جالب باشد.

غافلگیری مخاطب

سعید ابوطالب، کارگردان و یکی از تهیهکنندگان این رئالیتی شو درباره این مجموعه گفت: رئالیتیشو، گونهای است که امروزه مورد توجه مردم دنیا قرار گرفته و دارای هیجان و جذابیتهای خاصی برای مخاطبان است و با تماشای آن غافلگیر میشوند. از سوی دیگر رئالیتیشو یک ژانر جا افتاده تلویزیونی در دنیاست که انواع مختلف دارد. ما به این مجموعه، فیلم مسابقه میگوییم و نه مستند مسابقه. به این جهت فیلم مسابقه گفته میشود که بخشی از آن فیلم است و سناریو دارد و بخشی دیگر مسابقه واقعی و رئال. من نمونه رئالیتیشو را با ساخت رالی ایرانی برای نمایش خانگی، سرزمین دانایی و دستم را بگیر برای تلویزیون تجربه کرده بودم که البته دستم را بگیر در نوبت پخش از شبکه افق قرار دارد.

وی ادامه داد: وقتی پیشنهاد ساخت یک کار مشترک بین ایران و لبنان به من داده شد، تاکید کردم در زمان محدودی که داریم طراحی یک سریال داستانی امکانپذیر نیست به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک رئالیتی شو تولید کنیم. بخشی از این مجموعه در لبنان و بخشی دیگر در ایران تولید شده است. ما شش گروه داریم که یک گروه در لبنان حذف شد و با پنج گروه در ایران ادامه دادیم. خانم لادن مستوفی هم داور مجموعه است که همفکری زیادی با گروه دارد.

این کارگردان درباره اینکه هنرمندان چطور گزینش شدند، توضیح داد: ما بازیگرانی میخواستیم که توانایی بداههپردازی داشته باشند و متکی به متن نباشند، چون بستر روایی در رئالیتی شو داریم و هنرمندان بدون متن و دیالوگ باید صحبت میکردند، ضمن اینکه باید توانایی بدنیشان هم بالا بود. به عنوان مثال برای همگروهی آقای نورایی، هنرمندی از لبنان انتخاب کردیم که توانایی او به اندازه آقای نورایی باشد. بنابراین غیر از اینکه هنرمندان باید در رانندگی تبحر داشتند، خلاق هم بودند. در هر گروه یک هنرمند ایرانی و یک هنرمند لبنانی حضور دارد.

ابوطالب درباره انتخاب لادن مستوفی برای داوری این مجموعه گفت: ما باید داوری انتخاب میکردیم که هم لیدر خوبی باشد و هم به کارش مسلط. ضمن اینکه بقیه باید رهبری او را میپذیرفتند. در مجموع انتخاب مستوفی سختتر از بازیگران بود، چون فهرستمان محدود بود، اما فهرست هنرمندان تنوع زیادی داشت.

یک کار غیرعادی و دشوار

محمدرضا زائری، یکی از تهیهکنندگان هفت روز و هفت ساعت:

در ماهها و هفتههای گذشته درگیر مراحل مختلف برنامهریزی، پیش تولید و ضبط برنامه تلویزیونی «هفت روز و هفت ساعت» بودیم. ساخت این برنامه را من به آقای سعید ابوطالب مستندساز شناخته شده کشور پیشنهاد کردم که تجربه تولید «رالی ایرانی» را برای شبکه خانگی داشت و معتقد بودم میتواند همان پروژه را در سطحی وسیعتر با حضور بازیگرانی از دو کشور ایران و لبنان اجرا کند.

تولید برنامهای غیرداستانی به صورت مشترک در دو کشور با خصوصیات و تفاوتهای جدی مانند ایران و لبنان کاری بسیار بدیع و فوقالعاده دشوار بود که به لطف خدا و بهرغم همه سختیها و گرفتاریها به نتیجه رسید و پس از ده روز ضبط و اجرای نفسگیر از جنوب لبنان تا شمال ایران، اکنون در مرحله تدوین است.

فکر میکنم با توجه به جذابیتهای خاص این گونه از رئالیتی شو و با حضور چهرههای محبوب و مشهور به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون یا خواننده موسیقی، این برنامه نوروزی مخاطبان قابل توجهی داشته باشد. امیدوارم این برنامه را ببینید و نکات مثبتش را پای کارگردان هنرمند و تیم قوی و توانمندش بنویسید و ایرادها و کاستی هایش را هم به حساب من به عنوان تهیه کننده بگذارید و ببخشایید! چون احتمالا میتوانید حدس بزنید با حساسیتهای موجود در کشور از یک طرف و مشکلات و سختیهای شرایط لبنان از طرف دیگر تولید چنین کاری چه اندازه غیر عادی و دشوار است!

گفتوگوی فرهنگی میان ایران و لبنان

امیرحسین رستمی در مسابقه هفت روز و هفت ساعت به عنوان یکی از شرکتکنندگان در کنار یک بازیگر لبنانی حضور دارد. این بازیگر درباره حضورش در این مجموعه و ویژگیهای آن به خبرنگار ما گفت: ویژگی اصلی این کار حضور خود سعید ابوطالب بود. من در فصل اول «رالی ایرانی» با آقای ابوطالب همکاری داشتم. ضمن اینکه افتخار دوستی چند ساله را با او دارم و برایم قابل احترام است و از این دوستی خوشحالم. برای رالی ایرانی من در کلیت کار و انتخاب بازیگر به آقای ابوطالب مشاوره میدادم، اما به خاطر سفر کاری به خارج از ایران نمیتوانستم به عنوان بازیکن حضور داشته باشم. وی ادامه داد: استقبال مردم از رالی ایرانی بینظیر بود تا این که آقای ابوطالب با من برای تهیه یک مسابقه جذاب برای ایام نوروز تماس گرفت و تاکید کرد این بار میخواهد یک مسابقه رالی را به شکل بینالمللی برگزار کند. به همین دلیل قرار شد من به عنوان مشاور و لیدر در کنار گروه حضور داشته باشم. البته زمانی که به این کار دعوت شده بودم کست (تیم بازیگری و عوامل) لبنان بسته شده و کست ایران مانده بود.

این بازیگر عنوان کرد: تصویربرداری کار چند روز به تعویق افتاد و همین باعث شد عوامل هر کدام بنا به دلایلی مانند سفر یا کار از پروژه کنار رفتند و فقط من و خانم لادن مستوفی ماندیم. از سوی دیگر خانم مستوفی تمایل داشت داور شود. آقای ابوطالب به من تاکید کرد اگر کنار بکشم او هم دیگر کار نمیکند. با توجه به این که برای این کار هزینه شده بود و عوامل وقت و انرژی گذاشته بودند، بنابراین من پذیرفتم به عنوان بازیکن حضور داشته باشم و خانم مستوفی هم داور باشد. ترک پروژه از سوی من نه انسانی بود و نه اخلاقی. بعد از اینکه تصمیم گرفتم به عنوان بازیگر حضور داشته باشم به دوستان گفتم برایشان سوپرایز دارم و بازیگر پارتنر لبنانی را خودم انتخاب میکنم.رستمی با اشاره به حضور در یک تیم مشترک با مهدی فخرالدین گفت: من از قبل با مهدی فخرالدین بازیگر لبنانی رفاقت داشتم و هر زمان که به ایران میآمد، کنار هم بودیم. در مجموع همه عوامل پشت و جلوی دوربین از حرفهایها انتخاب شدند. مسابقه هفت روز و هفت ساعت ایده جالبی دارد. ضمن این که راهی با حضور بازیگردان و خوانندگان لبنانی باز شده تا گفتوگوی فرهنگی بین ما و لبنان صورت بگیرد.

کارهایی که در تمام عمرم به سراغشان نرفته بودم

مهدی فخرالدین، بازیگر لبنانی درباره حضورش در رئالیتی شو «هفت روز و هفت ساعت» به جامجم گفت: راستش در ابتدا درباره این مسابقه اطلاعی نداشتم تا اینکه امیرحسین رستمی با من تماس گرفت و اطلاعاتش را در اختیارم گذاشت. همزمان با این رئالیتیشو قرار بود در یک سریال لبنانی هم بازی کنم. به همین دلیل در ابتدا عذرخواهی کردم که نمیتوانم شرکت کنم، اما بعد دوستانم با من هماهنگ کردند که تصویربرداری آن سریال به تعویق بیفتد و توانستم در این مسابقه شرکت کنم.

وی ادامه داد: البته من تنها بازیگر لبنانی در مجموعه «هفت روز و هفت ساعت» هستم که به زبان فارسی تسلط دارد. به نظرم این مسابقه میتواند پل اتصال فرهنگی بین ایران و لبنان باشد. من قبلا هم به ایران سفر کردهام و همیشه دانستههایم درباره ایران را به هموطنانم انتقال میدهم. به نظرم این مسابقه باعث میشود مردم ایران بیشتر به لبنان سفر کنند و برعکس. حتی اگر اطلاعات اشتباهی هم داشته باشند، اصلاح میشود. ایران سرزمین بزرگی است و جاهای دیدنی زیاد دارد. به خاطر شرکت در این مسابقه به رامسر، ساری و بهشهر رفتیم که برایم خیلی جذاب و دوست داشتنی بودند. این بازیگر لبنانی افزود: مردم در نقاط مختلف ایران آداب و رسوم، فرهنگ و لهجههای متفاوتی دارند. من با لهجه اصفهانی آشنایی داشتم، اما به خاطر شرکت در این مسابقه با لهجه شمالی هم آشنا شدم. همچنین لیدر هنرمندان لبنانی در این مجموعه شدم. درست مثل اینکه ایران کشور خودم است، از آن تعریف میکنم. فخرالدین با اشاره به آیتمهای این رئالیتی شو عنوان کرد: این مجموعه برایم خیلی جذاب است، زیرا در برخی بخشهای آن کارهایی انجام دادم که تا به حال انجام نداده بودم و همین برایم جالب است. وی ادامه داد: البته من بازیگر نبودم و در ابتدا مدیر تولید در آثار نمایشی لبنان بودم تا اینکه محمدحسین لطیفی بخشی از سریال «ساخت ایران» را در لبنان انجام داد و من هم جلوی دوربین او رفتم و از همان زمان به توانمندی خودم پی بردم و در آثار لبنانی و ایرانی بازی میکنم. تا به امروز جلوی دوربین کارگردانانی همچون محمدحسین لطیفی، عباس رافعی، جمال شورجه و محمدرضا اسلاملو رفتهام. از این همکاری خوشحالم و اینکه این مسابقه رئالیتی شو برایم جالب است.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها