علت سقوط هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا مشخص شد

عمل قلب بـــاز!

22روز بعد از برخورد هواپیمای شرکت آسمان با کوه و جان باختن 66 سرنشین آن، گزارش سازمان هواپیمایی کشور درباره علت سانحه منتشر شد. در این گزارش به محدودیت پروازی خلبان به دلیل عمل جراحی قلب اشاره شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۵۶

به گزارش جامجم، در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال 88 تأکید شده است. خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصلهای یک و 6 از انکس یک و سند 8984 ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای 60 و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.

خلبان سال 88 تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از آن 9ماه منع پروازی داشته و بعد از این مدت براساس مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابیهای تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان بهعمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان در تاریخ 24 خرداد 89 با محدودیتهای زیر، مجاز به پرواز شده است:

1- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد.

2 - همراه یک خلبان باید کمکخلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند.

3- در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز بهعمل آید.

این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی آسمان به این محدودیتها توجه نکرده است. در ادامه گزارش آمده؛ «کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیتهای عنوانشده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیتهای خلبان باید در برنامهریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد.»

در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال 1993 میلادی و کارکرد آن 28857 ساعت پروازی و 28497 سیکل پروازی بوده است.

در بخش آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما بهدلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نشده با این حال شرکت آسمان براساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راهحل مقطعی یا AMOC کرده است. این راهحل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری میرسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر 15 هزارپایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز بهحالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.

پرواز برای کاهش ارتفاع به
17 هزارپایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع 15 هزار پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع 14 هزارپا را روی اتوپایلوت ست کردهاند و از ارتفاع مجازشده و ارتفاع ایمن منطقه پایینتر آمدهاند. سیستمهای هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخزدایی طبق خواست خلبانها کار میکرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.

کرو ـ کادر پروازی ـ در ساعت 9 و 31 دقیقه و 14 ثانیه هشدار استال دریافت کردهاند. سرعت هواپیما در این لحظه 117 نات و گشتاور موتورها روی
67 درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیهای قبل از برخورد بهدلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبهرو نشدهاند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ برای پرهیز از برخورد داشتهاند که بینتیجه بوده است.

ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمکخلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیتهای تعیینشده توسط سازمان بوده، خلبان مجاز به پرواز با یک کمکخلبان نبوده و موضوع باید مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار میگرفت. همچنین در بخشی از این گزارش شایعات مربوط به اطفای حریق هواپیما توسط مسافران بعد از سقوط تکذیب شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز دیروز با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج، از ادامه تحقیقات از سوی بازپرس پرونده خبرداد.

خسرویوفا با اعلام این که تحقیقات تکمیلی در حال انجام است، اظهارکرد: بازپرس پرونده همراه هیاتی از نمایندگان شرکت هواپیمایی به فرانسه اعزام و جعبه سیاه در حضور قاضی این پرونده مورد بازخوانی قرار گرفت.

رئیسکل دادگستری اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر این بازپرس، چند تیم کارشناسی را برای بررسی قصور شرکت هواپیمایی، خلبان و برج مراقبت و این که آیا افراد دیگری دراین رابطه مقصر بودهاند، یا خیر تعیین کرده است.

گفتنی است پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و شش خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک، اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها