در آستانه سال جدید که مردم به فکر خرید لوازم سفره هفت‌سین و ماهی قرمز هستند، محمدعلی خوشنویس، یکی از دوستداران محیط‌زیست و حیوانات، نکاتی را برای نگهداری بهتر از ماهی قرمز برای روزنامه جام‌جم ارسال کرده است که عبارتند از:
کد خبر: ۱۱۲۷۸۱۵

1ـ ماهیها را جلوی نور آفتاب نگذاریم و در محل سایه و خنکی بهتر است.

2ـ آب ماهیها را هر دو روز تا نصف ظرف آب عوض کنیم. یعنی نصف آب قدیم باشد و نصف تنگ آب تازه باشد.

3ـ ظرف یا تنگ شیشهای ماهی، بزرگ باشد. ظرفهای کوچک شیشهای فقط برای یک ماهی کوچک است.

4ـ در ظرف ماهی، صدف (گوش ماهی) بگذارید تا عمر ماهی زیاد شود و تنگ آب هم زیباتر شود. اگر پیدا نشد، از چند قطعه سنگ کوچک استفاده کنید. (گچ، آهک، سیمان و... باعث مرگ ماهیها میشود).

5 ـ چند برگ کوچک سبزی تازه یا گیاه کاهو در آب بیندازید تا ماهیها از موجودات ریز آنها تغذیه کنند و سالم بمانند.

6 ـ دانه ذرت را مثل گندم خیس کنید وقتی جوانه و ریشه زد داخل سبد بریزید و روی تنگ ماهی بگذارید. هم خیلی زیبا میشود و هم ماهیها از ریشه سبزه میخورند هم وقتی مسافرت بروید نگران خشک شدن سبزه و مرگ ماهیها نیستید.

7ـ ماهیها را در ظرف پلاستیکی نگذاریم و در ظرف ماهیها گل و گیاه پلاستیکی مصنوعی نگذاریم. چون که از مواد نفتی ساخته شده تجزیه شیمیایی روی میدهد و ماهی زود میمیرد.

8 ـ ماهیها را جلوی تلویزیون نگذارید بیمار میشوند و همین طور در جلو نور قوی چراغها، لامپها، نگذارید ضعیف و بیمار میشوند. ماهیهای قرمز در داخل طبقههای پایین یخچال بیشتر زنده میمانند چون که آنجا خنک و تاریک است.

9ـ ماهیها را با دست نگیرید، بخصوص بچهها که آنها را سفت با دستهای خود میگیرند و بدن ماهی را له میکنند و ستون فقران و باله ماهیها را میشکنند. ماهیها را با آبکش یا کاسه کوچک بگیرید.

10ـ آب ماهیها نباید زیاد گرم و راکد باشد آب سرد بهتر است.

11ـ ماهیها مانند تمام موجودات زنده روی کره زمین احتیاج به اکسیژن دارند، اگر آب ظرف ماهی راکد و ثابت و بدون حرکت باشد ماهیها میآیند روی آب و طلب اکسیژن میکنند و حباب تولید میکنند لذا باید آب را به حرکت درآورید و متلاطم کنید تا حباب تولید گردد و بهوسیله قاشق یک تکه چوب آب را تکان دهید تا ماهیها شاداب گردند. مانند موج دریا که اکسیژن تولید میکند.

12ـ بعد از تعطیلات عید نوروز، ماهیها را در آب رودخانهها یا دریاچهها و یا حوض پارک آزاد کنیم. قرآن مجید سوره کهف آیه 61 : حوتهما فاتخذ سبیله فیالبحر سربا «ماهی خودش راه دریا شکافت و رفت.» آنها هم مانند ما بنده و مخلوق مهربان هستند تا از این دنیای قشنگ لذت ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها