اعتراضات مردم انگلیس درپی سفر بن‌سلمان به لندن شدت گرفت

سعودی به خانه‌ات برگرد!

یک‌بار دیگر جمعی از مردم لندن به دعوت جمعیت‌های حقوقی در اعتراض به سفر محمد بن سلمان به انگلیس تظاهرات کردند. امروز قرار است ولیعهد عربستان سعودی به دعوت رسمی ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلستان به این کشور سفر کند. به‌دلیل تداوم اعتراضات مردمی و پارلمانی، تا به حال دوبار این سفر به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۱۱۲۷۷۲۲

روز گذشته ساکنان لندن به درخواست جمعیتهای حقوقی تظاهراتی در اعتراض به سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلیس برگزار کردند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را در محکومیت فروش سلاح به عربستان در دست داشتند. قرار است امروز نیز جمعیتهای حقوقی و فعالان، تظاهرات دیگری را علیه تجارت سلاح در لندن مقابل مقر دولت انگلیس و در اعتراض به استقبال از محمد بن سلمان برگزار کنند. سخنگوی دولت انگلیس گفته است ترزا می، نخستوزیر انگلیس نگرانی این کشور را درباره اوضاع انسانی در یمن با محمد بن سلمان در جریان خواهد گذاشت و درباره اقدامات اخیر عربستان برای حل بحران یمن صحبت خواهد کرد.

کشوری با بدترین سوابق حقوق بشری

چندی پیش مردم انگلستان با امضای طوماری خواستار لغو سفر ولیعهد عربستان به کشورشان شده بودند. آنها در این طومار به جنایات رژیم سعودی اشاره کرده و یادآور شدند حملات عربستان به یمن کشتار گستردهای را در این کشور موجب شده است. در متن این طومار آمده است؛ «رژیم عربستان سعودی، یکی از بدترین سوابق حقوق بشری را در جهان دارد. شکنجه و بازداشتهای خودسرانه به میزان زیادی مستند شدهاند. فقط در سال 2017 بیش از صد نفر به دار آویخته شدند. ولیعهد [عربستان] بمباران یمن را هدایت کرده است. دهها هزار نفر کشته یا مجروح شدهاند. قحطی وسیع و وبا همه جا را فراگرفته و بدترین بحران انسانی در جهان را بهوجود آورده است، اما بریتانیا همچنان به عربستان سعودی تسلیحات میفروشد». این طومار بیش از 11 هزار امضا داشت و روی سایت پارلمان انگلیس در دسترس عموم قرار گرفت. براساس قوانین انگلیس اگر طوماری مردمی روی سایت این کشور بیش از صد هزار امضا داشته باشد، نمایندگان پارلمان موظفند آن را در جلسهای به مناظره بگذارند. عربستان سعودی با حملات گسترده علیه مردم یمن از سال 2015 تاکنون موجبات مرگ دهها هزار غیرنظامی را فراهم آورده است. انگلیس بالاترین تامینکننده تسلیحات و تجهیزات نظامی عربستان سعودی بهشمار میرود.

همزمان با این اعتراضات، گروهی از نمایندگان پارلمان انگلستان نیز به جمع مخالفان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به لندن پیوستند و گفتند او نباید به انگلستان دعوت میشد.این نمایندگان با نسبت دادن مواردی چون افزایش آمار اعدامها، محاصره قطر و حمایت از «رژیمهای سرکوبگری مانند بحرین» به محمد بن سلمان، به ترزا می، نخستوزیر انگلستان توصیه کردند «دعوتش از محمد بن سلمان را پس بگیرد».

کمک اطلاعاتی به لندن

در همین زمینه، عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان در گفتوگو با خبرنگاران عنوان کرد این کشور انتظار امضای توافق با انگلیس در چند حوزه در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به لندن را دارد.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر در مصاحبهای با خبرنگاران در محل سفارت عربستان در شهر لندن گفت: روابط ما به حدی قدرتمند است که مذاکراتمان فراگیر و گسترده خواهد بود. قرار است توافقها و یادداشتهای تفاهم متعددی در ارتباط با چند حوزه و مساله مختلف بین دو طرف امضا شود.

عادل الجبیر درباره اعتراضاتی که ممکن است هنگام انجام این سفر از جمله در ارتباط با جنگ در کشور یمن و فروش سلاحهای انگلیس به عربستان برگزار شود گفت: نباید کشور ما هدف تظاهرات قرار بگیرد. درهمین حال ولیعهد عربستان نیز در مصاحبهای با یک نشریه انگلیسی مدعی شد به بریتانیا در ارتباط با دفع حملات تروریستی در آینده از طریق تبادل اطلاعات مربوط به افراط گران کمک کند. محمد بن سلمان به نشریه تلگراف گفت: معتقد است همکاری نزدیک میان آژانسهای اطلاعاتی ریاض و لندن جلوی حملات تروریستی را میگیرد.

گفته شده محمد بن سلمان 32ساله قصد دارد در سفرش به بریتانیا با سران آژانسهای اطلاعاتی این کشور یعنی MI5 و MI6 دیدار کند. او در جریان این سفر برای حضور در یک نشست شورای امنیت ملی انگلیس دعوت شده و قرار است با ترزا می، نخست وزیر انگلیس و چند نفر دیگر از وزرای ارشد دولت او و همچنین اعضای خانواده سلطنتی ملاقات کند.

قراردادهای جنایتبار

تاکنون از داد و ستدهای تسلیحاتی کشورهای غربی با عربستان سعودی انتقادهای بسیاری شده است. چندی پیش موسسه خیریه انگلیسی اکسفام معاملات تسلیحاتی گسترده انگلیس با عربستان سعودی را محکوم و از لندن بهعنوان «یکی از ناقضان اصلی پیمان تجارت جهانی تسلیحات» یاد کرد. به گزارش آکسفام، انگلیس سال گذشته میلادی با فروش بیش از سه میلیارد تسلیحات به رژیم ریاض، به این پادشاهی برای تجاوز نظامی علیه مردم یمن کمک کرده است. از زمان آغاز حملات هوایی عربستان سعودی علیه یمن در سال 94 حدود 13 هزار نفر تاکنون کشته شدهاند. آکسفام میگوید تجاوز عربستان به یمن میلیونها نفر از مردم این کشور فقر زده را در آستانه بحرانی انسانی و بیماریهای خطرناک قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها