نام محمدرحمان نظام اسلامی مساوی است با تداعی شدن یک صدای پر صلابت و پر قدرت که شور و هیجان را به دل مخاطب می‌آورد. ورود او به رادیو خیلی اتفاقی بود. او بعد از مجروح شدن در جنگ در بیمارستان شهید معیری بستری شد. همان روزها یک گروه تصویربرداری از شبکه دوی سیما وارد بیمارستان شد تا با مجروحان جنگ مصاحبه کند؛ اما خبرنگار گروه نتوانست خودش را بموقع برساند، به همین دلیل اعضای گروه تصمیم گرفتند وسایل را جمع کنند و به صدا و سیما برگردند.
کد خبر: ۱۱۲۷۱۰۴

همان لحظه یکی از افراد بیمارستان به آنها پیشنهاد کرد یک جوان 21 ساله خوش سر و زبان که در بیمارستان بستری است، میتواند از پس این کار برآید. به پیشنهاد همان فرد، اعضای گروه به سراغ نظام اسلامی رفتند و جوان مجروح به مدت 45 دقیقه بدون حتی یک تپق با همقطاران مجروح خود مصاحبه کرد. همین اتفاق باعث شد صدا و سیما از او دعوت به همکاری کند. نظام اسلامی ابتدا در امتحان گزینش پذیرفته و بعد به عنوان نویسنده به دفتر تامین برنامه رادیو واقع در میدان ارگ معرفی و مشغول به فعالیت شد. تا این که برادرش در جنگ به شهادت رسید و نظام اسلامی هم تصمیم گرفت دوباره راهی جبهههای نبرد حق علیه باطل شود. در آن مقطع از طرف صدا و سیما به او گفتند میتواند به عنوان گزارشگر و خبرنگار وارد جبهه شود؛ البته قبل از آن هم باید امتحان بدهد و بعد راهی شود. نظام اسلامی از پس این امتحان هم برآمد و به عنوان گزارشگر رادیو، فعالیتش را شروع کرد.

گرچه نظام اسلامی در طول این سالها در تلویزیون هم فعالیت داشته و برنامههایی همچون «صبح بخیر ایران» را اجرا کرده است، اما اغلب مخاطبان قدیمی وقتی نام او را میشنوند، ناخودآگاه به یاد روزهای جنگ و رادیو جبهه میافتند که به عنوان گزارشگر سعی میکرد به بهترین شکل از صحنه نبرد مقابل دشمن گزارش ارائه کند.

یکی از حسنهای گزارشهای نظام اسلامی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی این بود که به هیچ وجه در صدایش یاس و نا امیدی نبود و همیشه پر صلابت و پر شور گزارش میداد و علاقه مند بود امید را در دل مردم زنده نگه دارد و همچنان این ویژگی را حفظ کرده است. به همین دلیل، شنوندگان وقتی نام نظام اسلامی را میشنوند از او به عنوان یک گوینده و گزارشگر پر شور یاد میکنند که صدایش خوراک برنامههای دفاع مقدس، ملی و مذهبی است، زیرا تن صدای او خیلی پر صلابت است و بهترین آوا برای چنین برنامههایی است.

نظام اسلامی برای رادیو جبهه گزارشگری و خبرنگاری میکرد و همزمان با او زنده یاد مهران دوستی هم گوینده این رادیو بود. این دو نفر با هم توانسته بودند حال و هوای خاصی به برنامههای رادیو جبهه بدهند و مردم را لحظه به لحظه در جریان صحنههای نبرد حق علیه باطل قرار بدهند. در واقع آن دو با هم ارتباط بسیار خوبی داشتند. نظام اسلامی اخبار مناطق عملیاتی را انعکاس میداد و دوستی در استودیو اخبار فتح و پیروزی را به سمع مردم میرساند.

البته نظام اسلامی بارها به خاطر یادگارهایی که از دوران جنگ بر بدنش به جا مانده در بیمارستان بستری شده، اما سعی کرده صدای پرحجم و پر طنینش را حفظ کند و همچنان به فعالیتش ادامه بدهد. او در طول دوران خبرنگاری، گزارشگری، گویندگی و اجرا برای مدتی هم مدیریت یکی از گروههای رادیو ایران را به عهده داشته است.

هستی شایانمهر

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها