ماکارونی شیر و پنیر چدار

این غذا یک روش جدید برای طبخ ماکارونی است که بسیار لذیذ است و بچه‌ها از آن استقبال زیادی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۵۹

مواد لازم برای 4 نفر:

ماکارونی لوله‌ای: 500 گرم / شیر: 3 پیمانه / پنیر چدار خرد شده: 3 پیمانه/ کره: یک‌چهارم پیمانه / آرد: یک‌چهارم پیمانه / آویشن خشک شده: یک‌چهارم قاشق چایخوری / فلفل قرمز: یک‌چهارم قاشق چایخوری / فلفل سفید: یک‌چهارم قاشق چا‌یخوری/ جوز هندی آسیاب شده: به میزان لازم / نمک: یک قاشق چایخوری / خردل: یک قاشق چایخوری / آرد سوخاری: یک‌دوم پیمانه.

فر را با دمای 180 درجه روشن و گرم کنید. قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کنید و کمی نمک در آن بریزید. ماکارونی را داخل آن بریزید تا چند دقیقه در آب جوش بپزد و بعد آنها را آبکش کنید. یک‌چهارم پیمانه کره را روی حرارت متوسط قرار دهید تا ذوب شود. آرد را به آن اضافه کنید. چند دقیقه کره و آرد را روی حرارت به هم بزنید تا رنگ آنها به زرد کمرنگ تغییر کند. سپس آویشن، فلفل قرمز و فلفل سفید را اضافه کنید و آنها را خوب هم بزنید. بعد شیر را به آنها بیفزایید. ترکیب شیر باید روی حرارت بسیار ملایم بجوشد.

جوز هندی و نمک را اضافه کنید. مواد را روی حرارت ملایم به هم بزنید تا سس غلیظی به‌دست بیاید. پنیر چدار را در ترکیب شیر بریزید و آنها را هم بزنید تا پنیر ذوب شود و خردل را اضافه کنید. ماکارونی را به ظرف پیرکسی منتقل نمایید و سس پنیر را به آن بیفزایید. همه مواد را کاملا با هم مخلوط کنید. در ظرف دیگری آرد سوخاری و یک قاشق غذاخوری کره ذوب شده را مخلوط کنید. مخلوط آنها را روی سطح ماکارونی و پنیر بریزید. کمی پنیر چدار روی سطح آنها بپاشید. ظرف حاوی ماکارونی را داخل فر که از پیش گرم کرده‌اید، قرار دهید. بعد از حدود 20 دقیقه، در صورتی که سطح پنیر و آرد سوخاری طلایی‌رنگ شد، ظرف را از فر خارج کرده و سرو کنید.

مرجو قلیه (تالش)

مرجو قلیه یا خورش مرجو از خورش‌های معروف و بسیار معطر شهرستان تالش در استان گیلان است.

مواد لازم برای 4 نفر:

عدس: 2 پیمانه / رب انار: 2 قاشق غذاخوری / گردوی خرد شده: یک‌چهارم پیمانه / سیر: 8 حبه / سبزی معطر و خشک: یک قاشق غذاخوری / نمک و فلفل: به مقدار لازم.

ابتدا عدس را با آب و مقدار کمی نمک و روغن پخته، بعد آن را له کرده و پوره می‌کنیم. گردو را در ظرفی دیگر همراه سیر خرد شده می‌کوبیم، سپس عدس پوره شده را همراه نمک و فلفل به آن افزوده و با هم مخلوط می‌کنیم. آب را نیز به مواد اضافه کرده و ظرف را روی حرارت قرار می‌دهیم. باید غذا را مرتب هم‌زده و مواظب باشیم تا ته نگیرد و به آرامی غلیظ شود. سپس رب انار و سبزی خشک معطر را نیز به آن می‌افزاییم. به جای رب انار از کشک نیز می‌توانید استفاده کنید. این خورش را با برنج و زیتون پرورده سرو کنید.

خورش پای دوغ (سیستان)

اگر فقط عکس‌های این غذا را دیده باشید، تقریبا شبیه قیمه است، اما یک تفاوت بنیادین با قیمه دارد که باعث تفاوت طعم بسیاری می‌شود و آن هم استفاده از دوغ در طبخ آن است.

مواد لازم برای6 نفر:

دوغ: 6 لیوان / گوشت گوساله: 300 گرم / لپه: یک لیوان / پیاز خردشده: 2 عدد /رب‌گوجه‌فرنگی: 2 قاشق غذاخوری / روغن: دو قاشق غذاخوری / نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران: به میزان لازم.

پیاز را با روغن تفت دهید و به آن زردچوبه اضافه کنید و گوشت خردشده را رویش ریخته و تفت دهید. پس از آن رب و کمی بعدتر لپه را شسته، اضافه کنید و کمی تفت دهید. پس از چند دقیقه‌ای هم‌زدن، دوغ را به جای آب اضافه کنید و اجازه دهید با هم بپزند. ادویه را وقتی که گوشت تقریبا نیم‌پز شده اضافه کنید تا مانع پخت گوشت نشود. وقت پخت این خورش باید به یک نکته دقت کنید. به خاطر ترش بودن دوغ، شما مدت زمان بیشتری برای پخت گوشت نیاز دارید. می‌توانید خورش را ابتدا با کمی آب بپزید و بعد از آن‌که گوشت نیم‌پز شد، دوغ را اضافه کنید. پس از آن‌که خورش کاملا پخت زعفران را که قبلا دم کرده‌اید به همراه نمک به غذا اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را داخل ظرف بکشید و همراه پلو سر سفره بیاورید. می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی در این غذا از گوجه فرنگی رنده شده استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها