جمعه‌شب گذشته کافی بود یک نفر حتی به طور اتفاقی بیننده شبکه دو یا امید باشد تا در کنار بسیاری دیگر از بینندگان تلویزیون آخرین گام از مهم‌ترین رویداد رسانه‌ای در حوزه نوجوانان را تماشا کند. رویدادی که به اذعان بسیاری از کارشناسان و بینندگانش آغاز راهی نو برای تحول حوزه آموزش و تربیت نوجوانان و نسل جدید است؛ رویدادی به نام فاز یا همان فرزند ایران زمین.
کد خبر: ۱۱۲۵۲۲۲

اواسط مرداد بود که فراخوان ثبتنام نوجوانان علاقهمند به شرکت در فاز از سوی مرکز اوج کودک و نوجوان به عنوان تولیدکننده این برنامه منتشر شد. این فراخوان آنها را به مسابقهای دعوت میکرد که خلاقیت، پشتکار و اعتماد به نفس حرف اول را در آن میزد و از حفظیات و تست و تکیه صرف بر قدرت بدنی خبری نبود؛ چیزی که چند ماه بعد مژده لواسانی در آغاز پخش مسابقه اعلام کرد: «فاز مسابقه زندگی است.»

شش ماه فرصت کمی نیست برای تمرین زندگی، آن هم برای نوجوانانی که در حساسترین دوره زندگی خود قرار بود نقش یک کنشگر اجتماعی را بر عهده بگیرند. به قول احسان کاوه، تهیهکننده فاز «این فقط یک مسابقه نیست. میخواهیم به همه بگوییم نسبت به اطراف خودت بیتفاوت نباش، به جای نشستن و غر زدن بلند شو و کاری بکن!» شش ماه زمان کمی نبود برای فازیها تا یک ایده عامالمنفعه اجتماعی را با حمایت مالی، مشورتی و رسانهای به عمل نزدیک کنند.

اصفهان، زاهدان، قزوین، زنجان، شیراز، مشهد، تهران، دزفول، اراک، بابلسر و... شهرهایی هستند که شرکتکنندگان مسابقه از آنها به تهران آمدند. آنها در میان چالشهای ناتمام مسابقه مرحله به مرحله جلو آمدند تا فاز، بعد ملی واقعی داشته باشد و به تعبیر سازندگانش تهرانیزه نباشد. این نوجوانان مانند هفت خوان اساطیری، هفت فاز را طی کردند. چالشهای نقاشی، طومار، حل مساله، فروش کتاب، ارائه طرح، ساخت مستند و در نهایت اجرای طرح، محور این هفت فاز بود که میلاد دخانچی آن را طراحی کرده بود. همزمان با پخش تلویزیونی، یک پویش نوجوانانه نیز در فضای مجازی به نام فازمتر به راه افتاد. این پویش نوجوانان را دعوت میکرد مانند شرکتکنندگان مسابقه، ایدهها و طرحهای اجتماعی خودشان را در قالب مکتوب و یک ویدئوی کوتاه برای فاز بفرستند. حدود 600 نفر در این پویش ثبتنام کردند و طرحهای حدود یکصد نفر برای ارزیابی عمومی تائید شد. در پایان صاحبان ده طرح برگزیده، هم یک جایزه دریافت کردند و هم در اولویت شرکت در فصل بعدی فاز قرار گرفتند.

بالاخره طرحی به نام قصه گرد که به شکل تازهای به معرفی جاذبههای گردشگری زنجان و زاهدان مربوط میشد، برگزیده شد و نرگس ناجیان برای اجرای همین طرح نشان فرزند ایران زمین را دریافت کرد. اما در بخش پسران رقابت آنقدر نزدیک بود که کار را به تساوی کشاند و به طور مشترک برنده جایزه یکصد میلیون تومانی شدند که میان آنها تقسیم شد، اما دریافت نشان فرزند ایران زمین به ادامه کار و اجرای ایدههای آنها منوط شد. در نهایت بالاخره فاز به منزل آخر رسید، اما گفتههای وحید ملتجی رئیس مرکز اوج کودک و نوجوان حاکی از این است که آنها بنا دارند فاز را به عنوان یک ابر پروژه فرهنگی ادامه دهند و فصلهای بعدی این برنامه با پیوستهای فرهنگی و اقتصادی گستردهتر در راه است. او در این مسیر از همراهی رسانه ملی بخصوص شبکه دو یاد میکند و امیدوار است فاز، بهانهای باشد برای یک هدف اصلی که همان ترویج فرهنگ اعتماد به نوجوان است.

مهدی شیخصراف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها