براساس چکیده نتایج آمارگیری نیروی کار در پاییز 1396 تعداد بیکاران در این فصل 667/141/3 نفر و جمعیت فعال 835/472/26 نفر بوده است. این گزارش نشان می‌دهد تعداد شاغلان در کل کشور در فصل پاییز امسال به 268/331/23 نفر رسیده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۲۶

بر اساس گزارشهای قبلی مرکز آمار، در پایان سال گذشته تعداد شاغلان در کل کشور 429/342/22 نفر بود. بنابراین افزایش تعداد شاغلان به 268/331/23 نفر در پایان پاییز امسال به این معناست که در 9 ماهه 1396 خالص اشتغالزایی کشور 739/988 نفر یعنی نزدیک به یک میلیون نفر بوده است.

نسبت به پاییز سال 1395 که تعداد شاغلان کشور 416/373/22 نفر بود نیز گزارش مرکز آمار بیانگر اشتغالزایی 752/957 نفری تا پاییز امسال است.

آمار ایجاد نزدیک به یک میلیون شغل در سال جاری با واکنش چند اقتصاددان مواجه شده است.

دکتر لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هیاتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با «نود اقتصادی» در خصوص افزایش آمار اشتغال در 9 ماه گذشته اظهار کرد: در کشور یک مرکز رسمی برای اعلام آمار داریم که اگر بخواهیم به این سازمان هم شبهه وارد کنیم کار سخت میشود. برای اینکه بخواهیم این مساله را راستیآزمایی کنیم باید از دو دیدگاه استفاده کرد.

وی افزود: اولین دیدگاه این است که به تعداد بیمهشدگان تأمین اجتماعی چند نفر اضافه شدهاند؟ درواقع کسی که در مکانهای رسمی استخدام میشود برایش بیمه رد میشود. اگر تأمین اجتماعی همین آمار را تائید کند یعنی مرکز آمار درست اعلام کرده است.

وی گفت: دومین دیدگاه این است که خیلی از کارفرماها شغلها را به بیمه گزارش نمیدهند و برایشان حق بیمه هم نمیپردازند. اگر نصف این تعداد به آمار تأمین اجتماعی اضافه شده باشد، میتوان گفت نصف دیگر کسانی هستند که شغل ایجاد شده برایشان در تأمین اجتماعی ثبت نشده است.

وی گفت: باید این دو دیدگاه را راستیآزمایی کرد. باور کردن ادعای ایجاد یک میلیون شغل در 9 ماه اول امسال مشکل است و بعید است در این شرایط اقتصادی چنین تعداد شغلی ایجاد شده باشد.

بایزید مردوخی، مشاور وزیر کار نیز در خصوص آمار ایجاد یک میلیون شغل اظهار کرد: باید ببینیم مرکز آمار این آمار را چگونه به دست آورده است. آیا این آمار براساس سرشماری انجام شده است؟

وی افزود: در مورد چگونگی ایجاد یک میلیون شغل در مدت 9 ماه باید مرکز آمار پاسخگو باشد. بهتر است در مورد آمار قضاوت نکنم، چون آمار مساله قضاوتی نیست. مشاور وزیر کار گفت: باید ببینیم آمارگیری چگونه انجام گرفته است؟ چه جامعه آماری در نظر گرفته شده است؟ نمونه آماری چه بوده و کجاها آمارگیری کردهاند؟ باید دید چطور به این عدد رسیدهاند؟ اینها سوالاتی است که مرکز آمار باید پاسخ دهد.

دکتر آلبرت بغزیان هم در واکنش به آمار جدید مرکز آمار در خصوص ایجاد یک میلیون شغل از اسفند 95 تا پایان آذر 96 اظهار کرد: آمار ایجاد یک میلیون شغل در این مدت زمان کوتاه خندهدار است. در حال حاضر همه اطرافیان من بیکارند و این آمار غیرقابل باور است. وی افزود: رئیس مرکز آمار بگوید که این آمارها را از کجا آورده و این مقدار شغل در چه بخشهایی ایجاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها