وقتی هنگام تیتراژ پایانی فیلم «تنگه ابوقریب» در جشنواره اخیر فیلم فجر، نام شهدای گردان عمار در سال 67 روی تصویر حک می‌شود، تماشاگران ضمن صحه بر سندیت و واقعیت قصه روایت شده، با برانگیخته شدن غرور ملی، ایستاده قهرمانان واقعی کشور را تشویق می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۸۵

به گزارش جامجم، تنگه ابوقریب، بار دیگر نشان میدهد، هنوز چقدر حرف ناگفته از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس در سینما وجود دارد و چقدر میتوان از زوایای مختلف، داستانهای واقعی و تاثیرگذاری را از آن دوران برای ثبت در تاریخ و انتقال آن به نسلهای بعدی به تصویر کشید.

فیلم، قصه رزمندگان گردان عمار یاسر لشکر 27 محمد رسول ا...(ص) را روایت میکند که بعد از بازگشت از خط پدافندی، آماده میشدند تا برای مرخصی به تهران برگردند؛ چون بیشتر رزمندههای این گردان از بچههای تهران بودند. اما وقتی حدود ظهر اعلام کردند عراق به تنگه ابوقریب حمله کرده و نیروهایی برای مقابله و جلوگیری از پیشروی آنها وجود ندارد، رزمندههای گردان عمار را در پادگان دوکوهه تجهیز و روانه خط مقدم جبهه میکنند.

تنگه ابوقریب، نام تنگهای استراتژیک در منطقه فکه (شمال غرب استان خوزستان) است که اگر نیروهای بعثی عراق در آن مقطع زمانی از آنجا رد میشدند، خیلی راحت میتوانستند به سمت شهرها پیشروی کنند و کنترل آنها را به دست بگیرند. رزمندههای گردان عمار با وجود کمبود امکانات و عدم دسترسی کافی به آب و تشنگی، مقاومت جانانهای در آن تنگه از خودشان نشان دادند و نام خود را در تاریخ این سرزمین ماندگار کردند. از این رو آنها مصداق بارز و عینی تجلی اراده ملی هستند، بنابراین دور از انتظار نبود که فیلم خوش ساخت، جذاب و تاثیرگذاری که براساس رشادتها و فداکاریهای آنها ساخته شده، نیز قدر ببیند و بر صدر بنشیند.

تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی و به تهیه کنندگی سعید ملکان و محصول سازمان هنری، رسانهای اوج، همانطور که در بخش سودای سیمرغ جشنواره اخیر فیلم فجر توانست نظر مثبت بسیاری از تماشاگران، منتقدان و داوران را به خود جلب کند و موفق به دریافت شش سیمرغ بلورین در بخشهای بهترین فیلم (سعید ملکان)، بهترین کارگردانی
(بهرام توکلی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (امیر جدیدی)، بهترین چهره پردازی (سعید ملکان)، بهترین جلوههای ویژه میدانی (محسن روزبهانی) و بهترین صدابرداری (رشید دانشمند) شد، در «تجلی اراده ملی» (بخش مرتبط با جشنواره فیلم فجر) هم توانست حضور موفقی داشته باشد و با دریافت هفت تندیس این بخش رکوردشکنی کند.

براساس آییننامه جشنواره فیلم فجر، «تجلی اراده ملی» بخشی مرتبط با این رویداد است که در آن سازمانهای دولتی و خصوصی میتوانند ضمن بررسی آثاری که در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره پذیرفته شدهاند، به فیلمهای منتخب از نگاه خود با توجه به اولویتهای موضوعی سازمان متبوع جوایزی اهدا کنند. این دوره از تجلی اراده ملی امسال در منطقه آزاد اروند و سینما بریم آبادان برگزار شد و برگزیدهها طی مراسمی
با اجرای محمدرضا شهیدی فر و در حضور جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه، جوایز خود را دریافت کردند؛ برنامهای که در آن به شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و جان باختگان حادثه تاریخی سینمارکس آبادان هم ادای احترام شد.

در بخش اهدای جوایز، شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن سپاس از نویسنده و کارگردان، تهیه کننده و عوامل فیلم تنگه ابوقریب و به پاس رشادتهای گردان عمار و به یاد شهید غلامرضا صالحی، قائم مقام لشکر 27 محمد رسولا... (ص)، که در تنگه ابوقریب و در روز 22 تیرماه به شهادت رسید، بهعنوان نماد مقاومت و نگاه معنوی آب در این فیلم ارزشمند، تندیس خود را مشترکا به حمیدرضا آذرنگ و جواد عزتی برای تنگه ابوقریب و به ساعد سهیلی برای فیلم «ماهورا» اهدا کرد. جایزه چهارم شرکت مدیریت منابع آب ایران هم به بهرام توکلی برای ساخت فیلم تنگه ابوقریب رسید.

افشین اسدزاده، عباس کیخایی و مهرداد کاظمی، هیات داوران این بخش بودند.

شرکت سهامی بیمه ایران هم دومین جایزه ویژه خود را به خاطر تولید اثری ماندگار به منظور نمایش مجاهدتهای رزمندگان جان برکف ایران در قله افتخار تاریخ این مرز و بوم ـ یعنی هشت سال دفاع مقدس ـ به سعید ملکان، تهیه کننده فیلم سینمایی تنگه ابوقریب، اهدا کرد. جایزه اول بیمه به فیلم «چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی رسید. منصور صالحی، سیدعلیرضا سادات میر،حامد افشارزاده و داوود شاه بابایی داوران این بخش بودند.

فیلم تنگه ابوقریب در بخش شورای عالی اخلاق پزشکی کشور هم خوش درخشید و هیات داوران این قسمت شامل دکترعلیرضا پارساپور، دکتر محمد کیاسالار، دکتر حمیدرضا نمازی و دکتر احسان شمسی، اولین جایزه خود را به جواد عزتی، برای ایفای نقش یک امدادگر در تنگه ابوقریب اهدا کردند. دومین جایزه این بخش هم به بهرام توکلی، نویسنده و کارگردان تنگه ابوقریب رسید.

تنگه ابوقریب در بخش انجمن مدیران تولید هم موفق به دریافت جایزه شد و محمدرضا منصوری، مدیرتولید این فیلم جایزه بهترین مدیرتولید را دریافت کرد. یونس صباحی، حسن آقاکریمی وعلی قائممقامی داوری این بخش را به عهده داشتند.

فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا هم در بخش بنیاد شهید و امور ایثارگران، برنده دیپلم افتخار و جایزه نقدی شد.

شهدای گردان عمار

ساعت 10 تا 11 صبح اعلام کردند عراق به تنگه ابوغریب حمله کرده است و هیچ کسی را نداریم برود جلوی آنها بایستد.

آن زمان نیروهای ایرانی در آن بازه زمانی همه درگیر بودند؛ یکسری در شمال غرب درگیر بودند، یکسری دیگر در شلمچه و جزیره مجنون درگیر بودند. بچههای گردان عمار تازه از خط پدافندی برگشته بودند، به آنها مرخصی داده بودند تا برگردند به تهران؛ چون بیشترشان بچه تهران بودند. این بچهها حمام رفتند و آماده شدند و بلیت قطارشان را دریافت کردند. قطارهای اندیمشک معمولا بعد از ظهر به راه میافتاد.

میگویند که گردان عمار را بفرستید. اطلاع میدهند بچههای گردان عمار آماده شدهاند بروند مرخصی. دستور میدهند گردان عمار را برگردانید به تنگه ابوغریب. بچههای گردان عمار را برمیگردانند به پادگان دوکوهه، سریع تجهیزات میدهند و با کامیون آنها را به خط میفرستند. از وقایع مهم آن روز میتوان به شهادت غلامرضا صالحی، قائم مقام لشکر 27 محمد رسولا...(ص) اشاره کرد که در تنگه ابوغریب روز 22 تیر شهید شد. «تنگه ابوغریب» اسم داستان رشادتها و ایستادگیهای بچههای گردان عمار است. شهدایی از جمله شهیدان ابراهیم اصفهانی، سیدمصطفی حالیان، علیاکبر کردآبادی، فضلا... اختردانش، علیرضا آخوندی، محسن گلستانی، روحبخش و امیر ابراهیمی، فرهاد شاملو، حاجماشاءا... زارع، امیرعباس نجارباشی، محمد یوسفی و محسن عباسی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها