هشدار مسکو به واشنگتن:

در سوریه با آتش بازی نکنید

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم قطع حمایت آمریکا از کردهای معارض دولت سوریه، این اقدام واشنگتن را به بازی با آتش تشبیه کرد. این اظهارات درحالی بیان می‌شود که دخالت نظامی ترکیه در منطقه عفرین روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. ترکیه دلیل شروع عملیات نظامی خود در شمال سوریه را حمایت آمریکا از کردهای سوریه و تشکیل یک نیروی 30 هزار نفری عنوان کرده بود.
کد خبر: ۱۱۲۳۹۰۳

وزیر خارجه روسیه که در کنفرانس خاورمیانه مسکو سخن میگفت افزود: آمریکا باید بازیهای خطرناک را که میتواند منجر به تجزیه سوریه شود، متوقف کند. ما شاهد سوءاستفاده از خواستههای کردها (در سوریه) هستیم. گفته میشود آمریکا ارتشی متشکل از 30 هزار کرد معارض دولت سوریه را برای مبارزه علیه بشار اسد و دولت وی در این کشور سازماندهی و تجهیز کرده است؛ اقدامی که ایران و روسیه آن را به منزله تلاش واشنگتن برای ایجاد منطقهای تحت نفوذ آمریکا در سوریه دانسته و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردهاند. مسکو میگوید آمریکا به دنبال ایجاد یکشبه دولت کردی در حاشیه رودخانه فرات است. یک ماه پیش ترکیه به بهانه مقابله با همین نیرو عملیات بزرگی موسوم به شاخه زیتون را در شمال سوریه کلید زد. طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر توافق بین دولت سوریه و کردهای این کشور برای حمایت نظامی از عفرین منتشر شد. درهمین رابطه فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه گفته است: با نیروهای ترکیه در شمال سوریه مقابله میکنیم، ارتش سوریه از تمامی خاک کشور دفاع خواهد کرد. وی افزود: ما از کردها و اعراب و تمامی مردم سوریه میخواهیم برای مقابله با این تجاوز متحد باشند.

از سوی دیگر آنکارا تهدید کرده بود در صورت ورود نیروهای دولتی به عفرین آنها را هدف قرار خواهد داد. سخنگوی دولت ترکیه هشدار داد تصمیم دمشق برای اعزام یگانهای نظامی یا اتخاذ اقداماتی از این قبیل به فجایع بزرگی برای این منطقه منجر خواهد شد. دریک خبر دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است: ظرف روزهای آینده نیروهای ترک عفرین را محاصره خواهند کرد. وی همچنین یادآور شد: مذاکراتی داشتیم که به توقف استقرار ارتش سوریه در عفرین انجامید. به گفته اردوغان، تماسهای او با روسای جمهور روسیه و ایران مانع استقرار نیروهای سوری در عفرین شده است. این خبر هنوز از سوی منابع ایرانی یا روسی تائید یا تکذیب نشده است. اردوغان در نهایت گفت: با محاصره عفرین توسط نیروهای ترکیه، دیگر نیروهای کرد جایی برای چانه زنی با دولت سوریه نخواهند داشت و نتیجه این محاصره، قطع تمامی کمکها برای نیروهای کرد در عفرین خواهد بود. رئیسجمهور ترکیه درعین حال اعتراف کرد دردرگیریهای عفرین، 32 سرباز ترک و 70 نیروی سوری حامی ترکیه کشته شدند. این درحالی است که برخی منابع تعداد تلفات سربازان ترکیه در عفرین را بسیار بیش از این برآورد میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها