رئیس‌جمهور کره جنوبی برگزاری المپیک زمستانی را شروع فرآیند صلح در شبه‌جزیره دانست

آشتی 2 کره بدون دخالت آمریکا

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی روز گذشته گفت برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در ماه جاری میلادی می‌تواند شروع برنامه ایجاد صلح در شبه‌جزیره کره باشد. وی این مطلب را در یکصد و سی و دومین نشست کمیته بین‌المللی المپیک در شهر گانگ گیون در 320 کیلومتری پایتخت عنوان کرد.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۹۴

سهشنبه 19 دی ماه پس از دو سال اولین دور از مذاکرات دو کره شروع شد. در این مذاکرات تصمیم گرفته شد کرهشمالی تیم ورزشی خود را عازم بازیهای المپیک زمستانی در سئول کند. قرار است یک هیات 22 نفره کره شمالی به رهبری کیم یونگ نام، رئیسکل پرزیدیوم کره شمالی که به مرد شماره 2 این کشور موسوم است دراین مسابقات حضور پیدا کنند. کیم ، سه روز در کره جنوبی اقامت خواهد داشت. مجموع این تحولات شتاب گرفتن یک روند آشتی را در شبهجزیره کره نشان میدهد که این بار بدون دخالت قدرتهای فرا منطقهای بخصوص بدون دخالتهای نابجای آمریکا صورت میگیرد.
این تحولات در حالی است که طی چند ماه گذشته دونالد ترامپ با توییتهای خطرناک و گستاخانه خود خشم مقامات کره شمالی را برانگیخته و کره شمالی نیز با آزمایشهای پی در پی هستهای صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته بود.

اکنون به نظر میرسد دور از چشم آمریکاییها مقامات دو کره تصمیم
گرفتهاند گامهای آشتی را خود بردارند. جامعه جهانی بشدت از این تحولات استقبال کرده است. بیست و سومین دوره مسابقات المپیک زمستانی از 20 بهمن تا 6 اسفند 96 و دوازدهمین دوره رقابتهای پارالمپیک زمستانی از 15 اسفند تا 27 اسفند 96 در شهر پیونگ چانگ کره جنوبی برگزار خواهد شد.

آغاز روند صلح

پس از آنکه اعلام شد برای اولین بار کیم یونگ نام، رئیس کل پرزیدیوم کره شمالی و دیگر مقامات این کشور به کره جنوبی سفر میکنند، رئیسجمهور کره جنوبی در سخنانی این تحولات را آغاز روند صلح در شبهجزیره کره دانست و طی سخنانی گفت: اینکه کمیته بینالمللی المپیک و اعضای آن در وقتهای پایانی با حضور کره شمالی در المپیک زمستانی موافقت کردند، اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: این پیامی برای صلح است و کره جنوبی و کمیته بینالمللی المپیک در زمینه پیشبرد صلح با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.

رئیسجمهور کره جنوبی، تلاشهای دو کره را برای بهبود روابط و برگزاری المپیک مهم توصیف کرد و گفت: برای اولین بار در دو سال گذشته دو کشور وارد گفتوگو شدند.

وی افزود: تا یک ماه قبل نگرانیهایی در پیونگ چانگ برای امنیت برگزاری المپیک وجود داشت اما اکنون کره شمالی نیز هیات ورزشی به بازیها اعزام کرده است.

مون تصریح کرد: دو کره موافقت کردهاند یک تیم واحد را در مراسم افتتاحیه شرکت دهند و این تقریبا امری ناممکن بود که تحقق یافت. وی افزود: ورود کره شمالی به این رقابتها به جهان پیام میدهد که ورزش میتواند بر بسیاری از اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک فائق آید.

استقبال جهانی

یک ماه پیش وقتی دور جدید مذاکرات دو کره شروع شد، کسی گمان نمیکرد این مذاکرات به نتایج مطلوبی منجر شود. دو کره اما پس از 11 ساعت مذاکره در بیانیهای مشترک اعلام کردند توافق بر سر مذاکرات نظامی صورت گرفته و کره شمالی هیاتی بزرگ را برای شرکت در بازیهای المپیک زمستانی در کره جنوبی اعزام خواهد کرد .

استیو گلدشتاین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مشخص است که این یک تحول مثبت است. لیکن ما تمایل داریم مذاکرات برای خلع سلاح اتمی در شبهجزیره کره صورت گیرد.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این مذاکرات را مورد استقبال قرار داد و آن را تلاشی برای کاهش خطر بروز درگیری در شبهجزیره کره نامید. وی از تصمیم پیونگ یانگ در اعزام هیاتی برای حضور در بازیهای المپیک زمستانی کره جنوبی استقبال کرد. وزارت خارجه چین نیز از برگزاری این مذاکرات استقبال کرد و آن را گامی مثبت دانست. همچنین یکی از سخنگوهای کرملین گفت: این دقیقا مذاکرهای بود که ما به آن نیاز داشتیم.

دو کره از دسامبر 2015 با هم مذاکرهای نداشتند. گرچه آمریکاییها با حسادت به این مذاکرات نگریسته و در یک اقدام تبلیغاتی آن را ماحصل فشارهای وارد آمده بر پیونگ یانگ میدانند، اما رسانههای کرهشمالی با رد ادعای ترامپ این حرفها را سفسطهای مضحک خوانده است. به گزارش گاردین، دو کره پیش از این هم مسابقات مشترکی داشتند؛ سیدنی سال 2000، آتن سال 2004 و بازیهای زمستانی تورین 2006. اما تمام اتفاقات اخیر زیر سر کیم جونگ اون
است. از وقتی اون به قدرت رسید سیاست دوخطی پدرش را (یعنی توسعه نظامی در کنار رشد اقتصادی) دنبال کرد و در این خصوص زمان را مغتنم میشمارد.

برخی منابع خبری احتمال میدهند مذاکراتی جانبی میان مقامات کره شمالی و آمریکایی در سئول صورت گیرد. زیرا قرار است مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و همسرش نیز به تماشای این بازیها بروند. چند روز پیش رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با تائید احتمال دیدار پنس با نمایندگان کره شمالی در کره جنوبی گفت بعید نیست مایک پنس، با نمایندگانی از کره شمالی دیدار کند. سئول نیز ابراز امیدواری کرد همزمان با برگزاری المپیک زمستانه مذاکرات سهجانبهای میان نمایندگان کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی برگزار شود.

آرزوی وحدت

چند روز پیش در اقدامی نادر، رسانه دولتی کره شمالی از همه کرهایها خواست با سفر، همکاری میان دو کره را تقویت و در راستای اتحاد دو کشور تلاش کنند. به گزارش رویترز، رسانه دولتی کره شمالی در اقدامی نادر در پیامی خطاب «به همه کرهایها در وطن و خارج»، خواستار تلاش آنها برای اتحاد مجدد دو کره شد. خبرگزاری رسمی دولت پیونگ یانگ در این اعلان ضمن درخواست از همه کرهایها برای تقویت ارتباط، سفر و همکاری میان دو کره تاکید کرد کره شمالی هر تلاشی مقابل اتحاد دو کشور را خرد خواهد کرد. بنا بر این اعلان، تنشهای نظامی، مانع اساسی در ارتقای روابط میان دو کره و همچنین اتحاد همسایههای شمالی و جنوبی است. این خبرگزاری امسال را که هفتادمین سالگرد تاسیس کره شمالی است و همچنین کره جنوبی میزبان بازیهای المپیک زمستانی شده است، سالی معنادار برای دو کشور توصیف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها