زنده‌یاد جمشید اسماعیل‌خانی از جمله بازیگرانی بود که در مجموعه «میعاد در سپیده‌دم» ایفای نقش کرد و تصویری از یک فرد وابسته به رژیم سابق و یک مامور ساواکی را هنرمندانه به تصویر کشید.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۷۳

اسماعیلخانی سال 1329 به دنیا آمد؛ در شهرستان داراب استان فارس و همجوار استان شعر، شیراز. لابد به همین جهت هم هست که همچون دیگر اهالی این خطه، هنر و بازیگری را در پیش گرفت و راه زندگی حرفهایاش را در تئاتر، تلویزیون و سینما پیدا کرد. با این حال و بعد از مدتها تمرین در تئاتر، اولین نقشی که در عالم حرفهای سینما ایفا کرد، بازی در فیلم «زیر بامهای شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی بود. او در این کار نقش مرد عیالوار و خانوادهداری را به تصویر میکشید که وضع مالی مناسبی نداشت و برای پیدا کردن خانه و فراهم آوردن سقفی بالای سر، با دشواریهای گوناگون دستوپنجه نرم میکرد. نقشی تلخ و اجتماعی که با فیزیک و چهره اسماعیلخانی هم تناسب داشت و تاثیرش را دوچندان میکرد.

اسماعیلخانی در تلویزیون هم در سریالهای شاخصی چون «روزی روزگاری»، «آپارتمان»، «زیر گنبد کبود»، «کت جادویی» و «همسایهها» حضور پیدا کرد و نقشآفرینیهایش در قالب شخصیتهای غالبا عبوس و تلخ، اما با قلبی مهربان در خاطر مخاطبان ماند.

این هنرپیشه 18 فروردین 1381، در 52 سالگی و به علت سکته مغزی خیلی زود از دنیا رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها