در بحث پیشگیری از سرطان، دو عامل نقش حیاتی دارد. اولین عامل، خود مردم هستند که می‌توانند با اصلاح سبک زندگی، گام مهمی در حوزه پیشگیری بردارند و عامل دوم، اصلاح عوامل محیطی است که در این زمینه، مسئولان و سیاستگذاران بیشتر نقش دارند.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۰۵

آنطور که رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت و درمان میگوید 40 تا 50 درصد سرطانها قابل پیشگیری است، بنابراین میتوان اقدامات مهمی در حوزه پیشگیری انجام داد.

در این بین مهمترین اقدام، تغییر سبک زندگی است، چراکه حدود دو سوم موارد ابتلا به سرطانهای قابل پیشگیری به شیوه زندگی اشخاص برمیگردد. وقتی از شیوه زندگی صحیح حرف به میان میآید، منظور این است که فرد فعالیت بدنی مناسبی داشته و از تغذیهسالم بهره ببرد.

تغذیه مناسب تغذیهای است که در آن بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده میشود و میزان مصرف محصولات فرآوری شده و سرخ کرده در آن پایین است. مصرفنکردن دخانیات و مشروبات الکلی نیز بخش دیگری از مولفههای زندگی سالم است. اینها رفتارهایی است که با پی گرفتن آنها میتوان از بروز بسیاری از سرطانها جلوگیری کرد. در مورد اصلاح عوامل محیطی برای پیشگیری از سرطان نیز حاکمیت نقش مهمی دارد. مثلا وقتی از آلودگی هوا یا آب سخن به میان میآید، کنترل این آلودگیها بیشتر در اختیار دولتهاست. البته نباید از خاطر برد که تاثیر سبک زندگی ناسالم در بروز سرطان، بیشتر از نقش عوامل محیطی است.

از سوی دیگر، باید برای مقابله با سرطان، سواد سلامت مردم را ارتقا داد تا خودمراقبتی توسعه پیدا کند. همچنین برای پیشگیری از سرطان، باید توسعه همکاری بین بخشی نیز افزایش یابد. یعنی درست است که وزارت بهداشت، مسئول سلامت مردم است، اما خیلی از عوامل ابتلا به سرطان از حیطه کنترل و اختیار وزارت بهداشت خارج است. مثلا تضمین سلامت سوخت و تامین خودروی سالم در محدوده اختیار وزارت بهداشت نیست، در حالی که همین موضوع میتواند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان داشته باشد. درواقع، کنترل آلودگی هوا برای پیشگیری از سرطان، نیاز به همکاری بین بخشی دارد، زیرا این کار صرفا در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست.

به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت و درمان در حوزه پیشگیری، اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت انجام شده است؛ طوری که با افزایش آگاهی عمومی مردم در مورد علائم هشداردهنده سرطان، میزان مراجعه بیماران در مراحل اولیه ابتلا به سرطان افزایش یافته است و در دو دهه اخیر نیز دستاورد خوبی را در حوزه کنترل سرطانهای پیشرفته داشتهایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها