در سنین نوجوانی بین 10 تا 14 سالگی بسیار دیده می‌شود که ناحیه زیر کشکک زانو متورم و ملتهب می‌شود و با کوچک‌ترین اشاره‌ای کودک احساس درد و ناراحتی دارد. این مشکل در دختران و پسران دیده می‌شود و مرتبط با رشد استخوان‌ها و بلوغ اتفاق می‌افتد. به طور دقیق این درد و التهاب یا در زاویه پایینی استخوان کشکک حس می‌شود که به آن بیماری «سیندینگ لارسن جانسون» گویند یا کمی پایین‌تر در ناحیه برجستگی جلوی استخوان ساق به وجود می‌آید که در این حالت «اسگود اشلاتر» نام دارد.
کد خبر: ۱۱۱۷۰۱۸

معمولا این درد و التهاب با ایستادن و تحمل وزن طولانی زانوها یا با فعالیتهای جسمانی شدید کودکان آغاز میشود. در پسران در سنین 13 و 14 و در دختران حدود سنین 10 و 11 سالگی، خصوصا در کودکانی که مرتبا فعالیت بدنی دارند، بروز مییابد.

تکرار حرکاتی مانند دویدن، پریدن، فرود آمدن و خم و راست کردن زانو علت اصلی این نوع زانو درد است که در ورزشهایی همچون دو و میدانی، فوتبال، بسکتبال و والیبال بسیار تکرار میشود. وقتی که رشد استخوانها سریعتر از رشد عضلات است، عضلههای کوتاه، نواحی را که به استخوان متصلند تحت کشش شدید قرار میدهند. این فشار روی لبه جلویی استخوان ساق و کشکک باعث درد و تورم ناحیه میشود. واکنش بدن در تلاش برای بهبود و ترمیم این نواحی ملتهب و تحت فشار، باعث رشد بیش از حد استخوان در زیر کشکک و روی استخوان ساق میشود و به صورت یک توده برجسته در بیماری اسگوداشلاتر نمایان میشود که معمولا نگرانی والدین را در پی دارد. اساس درمان در این بیماری برداشتن فشار و وزن از روی عضله چهارسر در جلوی ران است. هر دوی این مشکلات به مرور زمان برطرف خواهد شد و بدن خودش آن را بهبود میبخشد و این بدان معناست که کودک شما همچنان قادر به فعالیت فیزیکی است، به شرط آن که تا برطرف شدن علائم، سطح فعالیت خود را کاهش داده و به لحاظ بازی و تحرک کنترل شود.

فیزیوتراپی درمانی مناسب است برای هرچه سریعتر بازگرداندن کودک به فعالیتهای گذشته و انجام تدریجی بازیها و ورزشها را برای او ممکن میسازد. تجویز وسیله ارتوپدی مناسب برای برداشتن این فشار، کشش عضله چهارسر در جلوی ران، کرایوتراپی و سرمادرمانی از روشهای مؤثر در درمان این بیماران است.

یادمان باشد که برخلاف سایر مشکلات زانو که از ابتدا بر تمرینات تقویتی این عضله تأکید میکنیم، در این بیماری در بدو امر از تمرینات کششی و دستگاههای الکتروتراپی برای کاهش درد و التهاب و لیزردرمانی استفاده میکنیم. دستان فیزیوتراپیست هم ابزاری مناسب برای متحرک ساختن اجزای مفصل و حفظ انعطافپذیری عضلات و افزایش طول آنهاست. روشهای مختلف نوار پیچی مفصل یا تیپینگ هم باعث برداشته شدن فشار از روی ناحیه استخوانی ملتهب میشود و عملکرد و توانایی کودک را ارتقا میدهد. اگر این بیماری در همان ابتدا بخوبی درمان شود مانع رشد بیش از حد استخوان و بروز اختلالات مفصلی مزمن خصوصا در سنین بزرگسالی میشود.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها