خشم ستاره شناسان از ساخت ستاره مصنوعی

ستاره جعلی در آسمان

بسیاری از ستاره شناسان از سراسر جهان نسبت به ساخت و قرار گیری ماهواره ای موسوم به ستاره بشریت در مدار زمین و تبدیل شدن آن به عنوان درخشان ترین شیء در آسمان انتقاد کردند.
کد خبر: ۱۱۱۶۹۸۸
ستاره جعلی در آسمان

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، ستاره شناسان متعددی از سراسر جهان از یک شرکت فضایی خصوصی متعلق به نیوزیلند، پس از آن که به صورت مخفیانه ماهواره ای را به سوی مدار زمین هدایت کرد، انتقاد کرده اند.

هفته گذشته آزمایشگاه راکت (Rocket) که یک مجموعه آزمایشگاه اکتشاف فضایی نیوزیلندی محسوب می شود، پروژه ای را در شبه جزیره ماهیا (Mahia Peninsula) در نیوزیلند راه اندازی کرد.

پیتر بک (Peter Beck) بنیانگذار و مدیر اجرایی آزمایشگاه راکت علی رغم سطح گسترده مخالفت های جهانی، عنوان گام بی نظیر در اکتشاف فضایی – تجاری را در نیوزلند کسب کرده و مورد تشویق هموطنانش قرار گرفت.

پروژه اجرا شده توسط این آزمایشگاه، مانند ماهواره های معمولی بوده و با عنوان ستاره بشریت (Humanity Star) معرفی شده است. این ماهواره در حقیقت یک شی منفعل شبیه به توپ دیسکو است که با ابعادی در حدود 90 سانتیمتر قطر و از فیبر کربن ساخته شده که دارای 65 پنل با قابلیت بسیار زیاد بازتاب نور است.

این شرکت ادعا کرده است که این ماهواره توپ دیسکویی، اشعه خورشید را به زمین بازتاب می دهد و از هر نقطه در جهان به صورت یک نور چشمک زن قابل مشاهده است. انتظار می رود که این ماهواره در مدت نه ماه به درخشان ترین شی در در آسمان شب های کره زمین تبدیل شود.

آزمایشگاه راکت توضیح می دهد که ستاره بشریت باید به ما یادآوری کند که زمین یک مکان ضعیف و شکننده در جهان است و پیتر بک، مدیر اجرایی و موسس این شرکت گفت: «این ماهواره یک تجربه مشترک برای همه در این سیاره (زمین) ایجاد می کند.»

گفتنی است علی رغم نظرات سازندگان این ماهواره منور، بسیاری از ستاره شناسان با این مساله مخالف هستند.

ریچارد ایستر از دانشگاه اوکلند در این رابطه اعلام کرد که آزمایشگاه راکت ممکن است به طور غیرمستقیم صدمه سنگینی به حرفه خود وارد کند. در حال حاضر آلودگی نور یک نگرانی جدی برای دانشمندان محسوب می شود که مطالعات ستاره شناسی را تحت تاثیر قرار داده است و در واقع با توجه به اینکه ماهواره فوق، کره ای شکل و پوشیده شده از پنل های بازتابنده ای است که آن را به یک شی درخشان تبدیل خواهد کرد، شاهد حضور یک ستاره مصنوعی در آسمان هستیم که چندان مورد علاقه ستاره شناسان نخواهد بود.

ایستر معتقد است: « وجود ماهواره جدید نیوزلند، یک مساله و موضوع مهم نخواهد بود اما سبب ایجاد یک مساله بغرنج از یک موضوع پیش پا افتاده می شود و باید در آینده منتظر اعتراضات شدیدی جامعه نجوم و ستاره شناسی بود.»

گفتنی است تا کنون برخی از باتاب های این خبر در جوامع علمی و فضای غیر سیاسی به این گونه بوده است:

مایک براون، ستاره شناس کالیفرنیایی از موسسه فن آوری کالیفرنیا در توییتر خود با کنایه زدن و تشکر از آزمایشگاه راکت و هیجان زده شدن از درخشندگی زیاد این ماهواره، از این مساله انتقاد کرد.

کالیب شارف، مدیر بخش زیست- ستاره شناسی دانشگاه کلمبیا ایالات متحده آمریکا با اعتراض این مساله را تجاوز دیگری به جهان شخصی خود عنوان کرده و توضیح داد که انجام اقداماتی از این دست، تجاوز به حریم شخصی و حقوق سایر انسان ها است و برای مثال ممکن است یک شرکت تبلیغاتی توانایی نصب تبلیغات خود را در بین صور فلکی دب اکبر داشته باشد و یا شرکت دیگری بخواهد نام خود را بر بالای کوه اورست نصب کند، این اقدامات نادیده گرفتن حقوق سایر انسان ها محسوب شده و نباید انجام شود. درهم ریختن حوزه درخشندگی آسمان نیز احساس مشابهی در افراد ایجاد می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها