شبکه خبری المیادین در گزارشی اعلام کرد به سندی دست یافته است که توسط گروه موسوم به واشنگتن (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن) در باره بحران سوریه تدوین شده و هدف آن تجزیه سوریه و اداره آن تحت قیمومیت سازمان ملل است. در این سند به تجزیه سوریه با عنوان عدم مرکزیت و تشکیل حکومت‌های منطقه‌ای دارای اختیارات گسترده، اشاره شده است.این سند از کناره گیری بشار اسد و تشکیل هیات حکومت انتقالی سخنی به میان نیاورده است، اما موارد خطرناک تری را در برمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۱۶۷۱۱

گروه مذکور که شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن است، اولین نشست خود را دو هفته پیش در واشنگتن و دومین آن را سهشنبه گذشته در حاشیه کنفرانس پیگرد عاملان حملات شیمایی در سوریه برگزار کرد. این طرح، تحویل نماینده سازمان ملل در امور سوریه شده است تا به عنوان محور اصلی مذاکرات سوریه قرار گیرد. این طرح همچنین به شماری از طرفهای ذیربط در بحران سوریه ارائه شده است.

سند تهیه شده از سوی گروه واشنگتن، ناقض قطعنامههای سازمان ملل بویژه قطعنامه 2254 است، چرا که این قطعنامه رسما تاکید دارد تدوین قانون اساسی جدید با خود سوریهاست. این سند همچنین با عنوان بررسی قانون اساسی سوریه در مذاکرات ژنو شامل یک نقشه راه برای تهیه قانون اساسی جدید و با جزئیاتی کامل درباره اختیارات ریاست جمهوری، ریاست دولت، حکومتهای منطقه ای، قوه قضاییه، دستگاههای امنیتی و چگونگی تشکیل مجلس نمایندگان است. این سند حرفی از تشکیل هیات حکومت انتقالی یا کناره گیری بشار اسد نزده، اما شامل موارد خطرناکتری است، چرا که تحت عنوان عدم مرکزیت و تشکیل حکومتهای منطقهای دارای اختیارات گسترده و قرار گرفتن این کشور تحت قیمومیت مستقیم سازمان ملل، اشاراتی به تجزیه سوریه کرده است.در این سند همچنین بندهایی وجود دارد که به سلب اختیارات ریاست جمهوری میانجامد و آن را به ریاست تشریفاتی تبدیل میکند.

بر اساس این سند و با عنوان بررسی قانون اساسی سوریه در مذاکرات ژنو، برای تعیین نخستوزیر نیازی به موافقت رئیسجمهور نیست و همچنین رئیسجمهور حق صدور فرمان انحلال پارلمان را ندارد. یک منبع اروپایی پیشتر در گفتوگو با المیادین فاش کرده بود نشستی پنججانبه از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن در واشنگتن با هدف تدوین پیش نویس اصلاحات قانون اساسی و بازنگری در ساختار نهادهای قانونی سوریه بدون حضور معارضان سوری برگزار شده است./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها