نتایج یک نظر‌سنجی نشان می‌دهد تصمیم ترامپ، فلسطینی‌ها را برای مقاومت مصمم‌تر کرده است

فلسطین «مقاومت مسلحانه» را پسندید

نتایج حاصل از یک نظرسنجی در فلسطین نشان می‌دهد تصمیم ترامپ برای اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین را برای مقاومت و عملیات مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی مصمم‌تر کرده است. این تاکیدی است که گروه‌های مقاومت فلسطینی ازجمله حماس و جهاد اسلامی سال‌هاست بر آن پافشاری می‌کنند و می‌گویند روند مذاکرات چیزی جز یک سراب نیست. تاکید ملت فلسطین بر مقاومت مسلحانه حیات دوباره‌ای به مبارزات فلسطینی‌ها در آینده خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۱۶۷۰۸

آذرماه گذشته، دونالد ترامپ با تصمیمی نابخردانه و خلاف موازین بینالمللی و حقوق مردم فلسطین اعلام کرد واشنگتن بیتالمقدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت میشناسد. دولت آمریکا همچنین درصدد است سفارت خود را از تلآویو به این شهر منتقل کند. تصمیم ترامپ واکنشهای گستردهای را میان فلسطینیها و همه مسلمانان جهان برانگیخت. تصمیم ترامپ همچنین مبدا یک انتفاضه جدید برای دفاع از بیتالمقدس شد که همچنان استمرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری فلسطینالیوم بر اساس نظرسنجی تهیه شده در سرزمینهای اشغالی، شمار فلسطینیهای حامی تشکیل دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی کاهش یافته است. براساس این نظرسنجی، 4/38 درصد از فلسطینیها در قبال رژیم صهیونیستی، عملیات مسلحانه را بر دیگر گزینهها ترجیح میدهند، درحالی که تنها 2/26 درصد دیگر از آنها خواهان رسیدن به توافق سازش هستند. این نظرسنجی نشان میدهد، در چند ماه گذشته حمایت مردم فلسطین از عملیات مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

براساس نظرسنجی مشابهی که در ژوئن ( خرداد/ تیرماه) گذشته انجام گرفت، تنها 21 درصد از مردم فلسطین از عملیات مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی حمایت میکردند و 45 درصد از فلسطینیها خواهان توافق سازش بودند. خلیل الشقاقی، مدیر پژوهشهای سیاسی مرکز فلسطین در این باره تصریح کرد: نتایج نظرسنجی نشان میدهد، حمایت مردم فلسطین از روند سازش و نیز محبوبیت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بشدت کاهش یافته است و بدون شک، دلیل اصلی این امر، اقدام اخیر ترامپ در اعلام بیتالمقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است. ترامپ ششم دسامبر 2017 (15 آذرماه 96) تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت آمریکا به این شهر اعلام کرد.

حذف قدس از میز مذاکرات

تاکید ملت فلسطین بر ادامه مبارزه بخصوص مقاومت مسلحانه درحالی است که از یک طرف سران دولت خودگردان با مقامات آمریکایی بر سر کمکهای مالی مشغول بگو مگو هستند و از سوی دیگر، مقامات آمریکایی و اسرائیلی میگویند بحث قدس را از میز مذاکرات حذف کردهاند. روز پنجشنبه دونالد ترامپ درحاشیه اجلاس داووس و در دیدار با بنیامین نتانیاهو به فلسطینیها هشدار داد: اگر پشت میز مذاکره ننشسته و با اسرائیل مذاکره نکنند، کمک مالی آمریکا را از دست خواهند داد. وی ادامه داد: این کمک مالی روی میز مذاکره است. تا زمانی که آنها پشت میز مذاکره ننشینند و مذاکرات روند صلح را پیگیری نکنند، این پول را به آنها نمیدهیم. درهمین حال دونالد ترامپ برای خوشخدمتی به صهیونیستها، به نتانیاهو تاکید کرد: «مسأله اورشلیم (بیتالمقدس) یکی از چالشهای مذاکرات بود. ما این موضوع را از روی میز برداشتیم و حالا دیگر نیازی نیست درباره آن صحبت شود.

به همین دلیل، خبرنگار روزنامه تایمز آو اسرائیل، از ترامپ سوال کرد: آیا هدف خارج شدن مسأله قدس از دستور کار مذاکرات مطرح است؟ اما ترامپ به این پرسش پاسخی صریح نداد. شایعات
مطرح شده مبنی بر خارج شدن قدس از دستور کار مذاکره میان اسرائیلیها و فلسطینیان با واکنش دولت خودگردان مواجه شده است. نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به ترامپ گفت: اگر قدس از میز مذاکرات کنار رود، آمریکا نیز کنار گذاشته خواهد شد. ابوردینه گفت سیاستهای تهدید، گرسنه نگاه داشتن و به تسلیم واداشتن فلسطینیان، هیچ فایدهای نخواهد داشت. سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد مسأله قدس، مسأله مقدسی است و کلید جنگ و صلح در منطقه به شمار میرود. وی افزود: با تمام پولهای دنیا نمیتوان قدس را خرید و فروش کرد و تهدید آمریکا مبنی بر قطع کمکهای مالی خود به آژانس آنروا، محکوم و غیر قابل قبول است.

وی افزود: فلسطینیان به صلح مبتنی بر قطعنامههای مشروع بینالمللی و طرح صلح عربی مبتنی بر تشکیل دولت فلسطین در مرزهای سال 1967 میلادی به پایتختی قدس شرقی پایبند هستند. پیش از این، صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا درباره قدس، در پیامی گفت: اظهارات ترامپ نشاندهنده عدم شایستگی وی برای نظارت بر هرگونه روند صلح است. وی تاکید کرد مسأله قدس از میز مذاکرات کنار گذاشته نشده، بلکه آمریکا خارج از اجماع بینالمللی قرار گرفته است.

فلسطین در شورای امنیت

همزمان با این تحولات دولت کویت از برگزاری نشستی ویژه در مورد فلسطین درشورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داد. به گزارش ایسنا، منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در سازمان ملل در سخنانی در نشست شورای امنیت درمورد خاورمیانه تصریح کرد ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی نتیجه حتمی عدمتحرک جدی در شورای امنیت برای توقف این تجاوزات و نبود هیچ تلاشی برای ملزم کردن این رژیم به پایبندی به قوانین بینالمللی از جمله کنوانسیون چهارم ژنو است. العتیبی افزود: این جلسه از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا اولین جلسهای است که از زمان عضویت ما در شورای امنیت طی سالهای 2018 و 2019 به بررسی مسأله فلسطین میپردازد.

ادامه انتفاضه

در ادامه انتفاضه یاری بیتالمقدس، نیروهای صهیونیست به اردوگاه جنین در کرانه باختری یورش برده و به دنبال آن درگیریهای شدیدی میان صهیونیستها و فلسطینیان روی داد. صهیونیستها پس از یورش به این اردوگاه، ساکنان آن را ضرب و شتم شدید کردند. به دنبال این حمله، درگیری شدیدی میان نظامیان صهیونیست و شهروندان فلسطینی درگرفت. طبق اعلام رسانههای عربی، شماری از شهروندان و جوانان فلسطینی در جریان این درگیری بشدت زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها