خطر آنفلوآنزا جدی شد‌

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا از افزایش موارد بستری به‌دلیل آنفلوآنزا خبر داد‌.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۰۷

به گزارش ایسنا، مسعود مردانی افزود: وضعیت بروز و شیوع آنفلوآنزا در کشور وضعیت خوبی نیست؛ بهطوری که بروز موارد جدید آنفلوآنزا در سطح کشور بویژه در استانهای اصفهان، کرمان، تهران و خراسان در سطح وسیعی دیده میشود. از طرفی سینهپهلو بعد از آنفلوآنزا هم منجر به بستریهای مکرر بیماران در بخشهای داخلی، عفونی و حتی ICU شده است.

وی عنوان کرد: برای اولینبار هم برخی از گونههای جدید ویروس آنفلوآنزا را که تا به حال در ایران وجود نداشت، شاهد بودیم. بهعنوان مثال یکگونه از آنفلوآنزای نوع B است که گونهای به نام «ویکتوریا» است که قبلا در واکسن آنفلوآنزا بود و فرد آن را تزریق میکرد، اما علاوه بر گونه ویکتوریا یک گونه جدید به نام «یاماگاتا» شیوع پیدا کرده که متاسفانه در واکسن هم وجود ندارد و به همین دلیل حتی ممکن است افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کردهاند هم به اینگونه از آنفلوآنزای نوع B مبتلا شوند. این ویروس در واکسن منظور نشده بود، اما در گردش است. البته ممکن است در سالهای آینده، واکسن چهار ظرفیتی وارد شود که این گونه آنفلوآنزا را هم در خودش دارد.

افراد پرخطر سریعتر واکسن بزنند

مردانی با بیان اینکه البته مردم باید بدانند که این موضوع از ارزش واکسن چیزی کم نمیکند، ادامه داد: حتی توصیه اکید میکنم که افراد در معرض خطر که از ابتدای سال تاکنون هنوز واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکردهاند، در اولین فرصت این واکسن را تزریق کنند. این افراد شامل افراد بالای 60 سال، مبتلایان به بیماریهای مزمن قلبی ـ تنفسی، دیابت و نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، کسانی که عمل جراحی قلب کردهاند، افرادی که همودیالیز میشوند، افراد مبتلا به HIV مثبت، مبتلایان به بیماریهای صعبالعلاج و افرادی که تحت درمانهای کورتون، رادیوتراپی یا شیمیدرمانی هستند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا تاکید کرد: مردم باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی حساس باشند. بهترین کار این است که اگر کسی فرزندش به آنفلوآنزا مبتلا شد، او را چند روزی به مدرسه نفرستد یا اگر کسی آنفلوآنزا دارد از رفتن به محل کار خودداری کند و دو سه روز در خانه استراحت کند. همچنین افراد مبتلا، در خانه یک حالت خودقرنطینگی برای خودشان ایجاد کنند. یعنی اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا شده است، در یک اتاق بخوابد و سایر اعضای خانواده در اتاق دیگر. در غیر این صورت همه افراد خانواده به آنفلوآنزا مبتلا میشوند.

مردانی با بیان اینکه آنفلوآنزا ممکن است از زمان آغاز اولین علائم پنج تا هفت روز آلودهکننده باشد، گفت: شستوشو نکردن مکرر دست، زنجیره انتقال عفونتهای ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فرد مبتلا به بقیه افراد را ایجاد میکند. بنابراین اگر میخواهیم به آنفلوآنزا مبتلا نشویم با افراد دست ندهیم، روبوسی نکنیم و دستها را مکررا بشوییم.

وی با بیان اینکه به نظر میرسد امسال شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور در حد انتظار است، اما موارد منجر به بستری افزایش یافته است، گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان ثابتشده در کمیته کشوری آنفلوآنزا مطرح نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها