نگاهی به برترین خودروهایی که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی دیترویت 2017 معرفی شدند

10 تازه‌وارد از دیترویت

نمایشگاه خودروی دیترویت از بزرگ‌ترین عرصه‌های قدرت‌نمایی غول‌های خودروسازی جهان است. معمولا اینجا بزرگان دنیای ماشین همه آنچه را در چنته دارند در معرض دید بازدیدکنندگانی از نقاط مختلف دنیا قرار می‌دهند که برای بازدید و عقد قرارداد در این رویداد مهم دور هم جمع می‌شوند. شهر دیترویت میزبان مراکز تولیدی و تحقیق و توسعه بسیاری از شرکت‌های خودروساز جهان به شمار می‌رود و همین مساله سبب شده است تقریبا همه خودروسازانی که ریشه‌ای در آمریکای شمالی دارند در این رویداد جهانی حضوری فعال داشته باشند. با نگاهی به تقویم نمایشگاه‌های خودروی جهان، می‌بینیم دیترویت، فرانکفورت، لس‌آنجلس، پکن، ژنو، پاریس و توکیو از با اهمیت‌ترین نمایشگاه‌های حوزه خودروسازی هستند و همواره رکورد بازدیدکنندگان خود را می‌شکنند. نمایشگاه خودروی دیترویت پس از نمایشگاه فرانکفورت، دیرپاترین گردهمایی خودروسازان جهان در تاریخ این صنعت به شمار می‌رود که از سال 1278 هجری شمسی / 1899 میلادی میزبان نام‌های بزرگ خودروسازی بوده است. این نمایشگاه امسال از 24 دی تا 8 بهمن 96 در حال برگزاری است. در ادامه با ده خودروی برتری آشنا می‌شویم که در نمایشگاه امسال معرفی شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۱۶۲۳۳

فورد رنجر، بازگشت با شکوه به بازار

همواره فورد و شورلت از بزرگان عرصه ساخت خودروهای پیکاپ بهشمار میروند و در این نمایشگاه نیز شاهد آخرین دستاورد این تولیدکنندگان هستیم. این بار فورد سراغ مدل رنجر خود رفته و خودرویی را که تا پیش از این خبر توقف تولیدش پس از 2011 مطرح شده بود دوباره به میدان رقابت بازگردانده است.

رنجر که بین سالهای 1362 تا 1390/ 1983 تا 2011 تولید میشد برای سال آینده با طراحی مدرنتر و ظاهری خشن و قدرتمند و صد البته لوکس عرضه خواهد شد. در نمای جلوی این خودرو بیشتر شاهد تغییر در جلوپنجره سپرهای بلند و عریض هستیم و اطراف نیز استفاده از خطوط منحنی، قدرتمندتر از قبل خودنمایی میکند. فورد رنجر در قسمت عقب برای تغییر کمی محتاط‌‌تر عمل و همچنان اصالت خود را حفظ کرده است. قلب تپنده رنجر 2019 یک موتور چهار سیلندر 2/3 لیتری توربوشارژ است که 310 اسب بخار قدرت را در 474 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. همچنین این خودرو به گیربکس ده سرعته اتوماتیک نیز مجهز است. آن طور که اعلام شده فورد رنجر 2019 در دو نمونه دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل به بازار عرضه خواهد شد.

تویوتا افتی ـ4 ایکس

باز طراحی یک طرح مفهومی قدیمی

افتی ـ4 ایکس (FT-4X) یکی از محصولات شرکت تویوتا که در ایران نیز طرفدارانی دارد و نمونه اولیه آن که سال 1381/ 2003 و در همین نمایشگاه دیترویت رونمایی شد، افجی کروز بود. این محصول که به دلیل نوع طراحی جعبه‌‌ای و مکعبگونه خود زبان طراحی جدیدی را برای این خودروساز معتبر ژاپنی خلق کرده بود مدتی است دیگر تولید نمیشود. اما تویوتا دوستداران این خودروی مفهومی را ناامید نکرده و نمونه افتی را دراین نمایشگاه رونمایی کرده است. البته تویوتا برای این نسخه جدید خود و طرفدارانش حساب ویژهای باز کرده؛ زیرا در نمایشگاه لسآنجلس نیز نمونهای با همین طراحی را رونمایی کرد که افتی- ایسی نام داشت.

این اتومبیل مشخصا ابزاری مناسب برای عاشقان آفرود است تا به لطف بهرهمندی از سیستم انتقال قدرت ویژه و نیرو به چهار چرخ، شاهد تجربه هیجانانگیز در کوه و صخره باشیم. هنوز مشخصات فنی این اتومبیل منتشر نشده، اما به نظر میرسد تویوتا از موتوری کمحجم مجهز به سیستم توربوشارژر در افتیـ4 ایکس استفاده کند.

مرسدس جی کلاس

محبوب آفرودبازها

رده جی (G) مرسدس بنز از نمونههایی است که همواره اصالت کلاسیک خود را در نسلهای مختلف حفظ کرده است.

نسخه 2019 این رده نیز با همان چارچوب و زبان طراحی کلاسیک پا به عرصه رقابت گذاشته و فقط استفاده از چراغهای الایدی و کاهش 170 کیلوگرمی آن در کنار افزایش طول 53 میلی متری و 121 میلیمتری عرضی که در نگاه اول آن را کمی پهنتر و کشیدهتر نشان میدهد، مشخص میکند برای سال جدید حرفهای گفتنی بسیاری در دل نهفته دارد. این خودرو که مورد توجه بسیاری از آفرودبازان ـ از جمله آرنولد شوارتزنگر، بازیگر معروف سینمای هالیوود است ـ در داخل اتاق بسیار به روز رسانی شده و صندلیهای آن به سیستم گرمایشی و سرمایشی و امکان ماساژ مجهز شده است. همچنین تمام کلیدها و کنترلکنندهها نیز به صورت دیجیتال طراحی شده و قابلیت دریافت دستورات سرنشینان به صورت لمسی و صوتی دارند.

این مرسدس در قلب خود به یک موتور چهار لیتری V8 دوتوربو مجهز است که میتواند 416 اسب بخار نیرو تولید کند. همچنین گیربکس 9 سرعته اتوماتیک آن نیز نیروی تولید شده را به چرخها منتقل میکند.

شاسیبلند مفهومی گک اینورج

اسب تازهنفس چینیها

هرچند تاکنون خودروسازان چینی آنگونه که انتظار داشتند نتوانستند در اروپا و حتی آمریکا بازار مناسبی برای محصولات خود به دست بیاورند، شرکت گوانگجو (گک موتورز) تصمیم گرفته است هرطور شده راهی برای نفوذ به آینده این بازارها پیدا کند. به همین علت این شرکت شاسیبلند مفهومی اینورج (Enverge) را در این نمایشگاه رونمایی کرده و تصمیم دارد سال 1388/ 2019 آن را در آمریکا عرضه کند.

با عرضه این خودرو، بار دیگر نگاه بسیاری از منتقدان به سمت ساز و کار شرکتهای چینی مبنی بر کپیکاری منعطف شد؛ زیرا خودروی مفهومی گک شباهت زیادی به خودروی تویوتا افتی ـ ایسی دارد. همچنین نمای پشت این خودرو نیز بیشباهت به تویوتا پریوس نیست و طراحی چراغهای عقب در القای این نگاه تاثیر فراوانی دارد. براساس گفتههای کارشناسان شرکت گک، طراحی این خودرو تلاش دارد قشر جوان بازار را هدف قرار دهد، زیرا علاوه بر طراحی منحصربهفرد و آیندهنگرانه بدنه این خودرو، داخل اتاق اینورج نیز نقش بسیار مهمی در ترغیب جوانان و انتخاب این خودرو خواهد داشت. با مرور تصاویر ارائه شده از این خودرو میبینیم فضای روبهروی سرنشینان جلو از یک صفحه نمایش بزرگ پوشیده شده که اطلاعات مربوط به ناوبری، سرعت و سایر مشخصات مورد نیاز راننده را منعکس میکند. یکی دیگر از برگهای برنده این خودرو ارائه فناوری واقعیت مجازی پانورامیک برای سرنشینان عقب است که با ارائه اطلاعات جالب و مفید سعی در سرگرمکردن آنها دارد. اینورج که خودرویی الکتریکی است با بهرهبردن از یک باتری 71 کیلووات ساعتی که میتواند در ده دقیقه شارژ شود، 240 اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز کمتر از 4/5 ثانیه است و سرنشینان این خودرو میتوانند تا نهایت سرعت 160 کیلومتر در ساعت را تجربه کنند.

کیا تلوراید، رقیب تازه در دنیای شاسیبلندها

مثلی میگوید هر گردی گردو نیست؛ در دنیای خودروسازی هم هرخودروسازی نمیتواند یک اسیووی بزرگ با قابلیتهای آفرود طراحی و تولید کند. ماشینهایی که بتوانند سرنشینانشان را در سفرهای دور و دراز و در هر شرایط آب و هوایی همراهی کنند. شاید به همین علت باشد که نامگذاری بسیاری از کراساوورهای اتاق بزرگ با نام شاسیبلند چندان درست و منصفانه به نظر نرسد. شرکت کیا از همین خودروسازانی است که نشان داد توانایی خوبی برای ساخت یک خودروی شاسیبلند دارد. علت آن هم موفقیت در عرضه نسخه مفهومی تلوراید است که با داشتن دو ردیف صندلی همراه صندلیهای خمشونده در ردیف سوم، یک آفرود به معنای واقعی کلمه بهشمار میآید. این شاسیبلند کرهای برخلاف ظاهر پستمدرن خود در نمای جلو، در نمای عقب به علت استفاده از چراغهای کشیده عمودی در طرفین بیشتر تداعیکننده هنر طراحی صنعتگران آمریکایی است. تلوراید که توانسته جثه غولپیکر کیا سورنتو را پشت سر بگذارد، یک شاسیبلند هیبریدی است و به یک موتور شش سیلندر 3/5 لیتری خورجینی مجهز است که با بهرهگیری از موتور برقی میتواند تا حداکثر 400 اسب بخار قدرت تولید و به هر چهار چرخ منتقل کند.

اینفینیتی الهامبخش کیو

نماینده تغییر بزرگ

اینفینیتی که زیرمجموعه لوکس شرکت نیسان به شمار میرود یک خودروی سدان با ابعاد و تناسب خودروی کوپه را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته و آن را خودروی الهامبخش کیو (Q) نامگذاری کرده است. این خودرو تلاش میکند نماینده تغییری بزرگ در زبان طراحی ژاپنیها باشد؛ آن گونه که انتظار میرود سایر تولیدکنندگان ژاپنی از رویکرد کیو و شاخصههای به کار رفته در آن برای محصولات جدید خود استفاده کنند. جذابیت طراحی نوین این خودرو سبب خلق یک جلوپنجره بزرگ دوقوسی همراه با خطوط محکم روی کاپوت و همزمان روی قوس چراغها شده که نوار الایدی روی آن را پوشانده است. همچنین در نمای کناری این خودرو، دیگر خبری از ستونهای بین درهای عقب و جلو نیست و چراغهای قسمت عقب این خودرو بهطور ماهرانهای کشیده شده و به هم پیوسته هستند. خودروی مفهومی الهامبخش کیو دارای یک موتور vcتوربو است که به مکانیسم تنظیمکننده مداوم ضریب کمپرس مجهز شده تا بتواند مصرف سوخت بهینهای داشته باشد. این خودرو که از سیستم خودران توسعهیافته نیز بهره میبرد به راننده امکان میدهد تمام کنترلها را به خودرو واگذار کند.

رودستر بام و آی8، گل سر سبد باواریاییها

پس از عرضه موفقیتآمیز مدلهای آی3 (i3) و آی8 (i8) در بازارهای جهانی و رونمایی از نسل جدید در نمایشگاه لسآنجلس، این بار با حضوری تازه در نمایشگاه دیترویت رودستر آی8 بسیار تحسینبرانگیز ظاهر شده است. خودرویی با سقف بازشو که وزن کلی آن را 60 کیلوگرم نسبت به نمونه سقف ثابت آن افزایش داده است. این خودرو که هنوز قیمتی برایش در نظر گرفته نشده یک خودروی پلاگین هیبریدی است که مانند نمونه قبلی خود از یک موتور سه سیلندر 1/5 لیتری توربو بهره میبرد و میتواند 231 اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین موتور الکتریکی این خودرو 143 اسب بخار قدرت دارد که نیروی خود را از مجموعه باتریهای 11/6 کیلووات ساعتی دریافت میکند. این موتور الکتریکی میتواند 53 کیلومتر مسیر را با حداکثر سرعت 105 کیلومتر در ساعت بدون استفاده از سوخت فسیلی طی کند.

فورد موستانگ بولیت

نسل جدید ماشین استیو مککووین

پس از سال ها خاطرهبازی دوستداران سینما با استیو مککووین، این بار نسل مدرن و به روز شده خودرویی که این ستاره هالیوودی سال 1347/ 1968 سوار بر آن در فیلم بولیت ظاهر شد فرصت رونمایی در نمایشگاه دیترویت را به دست آورد. فورد موستانگ بولیت امسال و به بهانه 50 سالگی تولدش چنان متمایز ظاهر شد که عنوان سریعترین و قویترین نمونه بولیت را برای خود به دست آورده است. تنها وجه اشتراک این دو نسل، استفاده از رنگ سبز یشمی و جلوپنجره منحصر بهفردی است که همچنان روی بدنه آن نظرها را به خود جلب میکند. بولیت جوان به یک موتور پنج لیتری V5 مجهز شده که 475 ا سب بخار قدرت و 570 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و نسبت به پدر خود 15 اسب بخار افزایش قدرت پیدا کرده است. همچنین این خودرو میتواند به نهایت سرعت 263 کیلومتر در ساعت در 13 ثانیه دست پیدا کند. بولیت جدید داخل کابین هم تجربههای مدرنی به سرنشینانش ارائه میکند. استفاده از صفحه کیلومتر دیجیتال 12 اینچی، سیستم ناوبری ماهوارهای، حافظه صندلی راننده و آینهها، سیستم صوتی ارتقا یافته، سیستم نظارت بر نقاط کور و سیستم کنترل ترافیک عقب از جمله این امکانات جدید به شمار میرود.

آئودی کیو8 مفهومی، غول پرسرعت

کیو8 (Q8) یکی از بهترینهای شرکت آئودی است که پس از مدتها انتظار سرانجام برای نمایشگاه دیترویت آماده رونمایی شد. این غول پنج متری که در براتیسلاوای اسلواکی تولید میشود، یک خودروی پلاگین هیبریدی است و شامل یک موتور بنزینی سه لیتری V6 توربو با 330 اسب بخار قدرت و 370 نیوتنمتر گشتاور در کنار یک موتور الکتریکی با 120 اسب بخار قدرت و 330 نیوتنمتر گشتارو است. آن گونه که سازندگان کیو8 ادعا میکنند، شتاب صفر تا صد این خودرو 5/4 ثانیه خواهد بود. همچنین این خودروی مفهومی خیرهکننده به یک باتری لیتیومیونی 18 کیلووات ساعتی مجهز است که توانایی حرکت 60 کیلومتر را فراهم میکند. همچنین یک نمونه با کارایی بالاتر نیز برای این مدل در نظر گرفته شده که اسکیو8 (SQ8) نام دارد و احتمالا به یک موتور دیزلی هشت سیلندر 4/0 لیتری توربو با قدرت 429 اسب بخار مجهز خواهد بود.

تویوتا آوالون

سوغات لوکس ژاپنیها

هرچقدر شور و اشتیاق مصرفکنندگان به سمت خودروهای کراساوور و شاسیبلند منعطف شده، اما همچنان خودروسازان برای نمونههای سدان، رویاپردازیهای خاص خودشان را دارند. از همین رو شرکت تویوتا نمونه مدرن و به روز آوالون را نیز در نمایشگاه دیترویت به نمایش گذاشته است تا این خودروی لوکس بتواند نگاههای زیادی را به سوی خود جلب کند. طراحی بیرونی و داخل کابین آوالون بهطور کلی دستخوش تغییر و بازطراحی قرار گرفته و در مجموع نمای بسیار شیک و زیبایی را به علاقهمندانش ارائه میکند. فضای داخلی این خودرو که به انواع مختلفی از تجهیزات رفاهی همچون سیستم اطلاعاتی ـ سرگرمی انتیون 3، امکان دسترسی به اینترنت، صفحه نمایش مرکزی بزرگ و سامانه اپلکارپلی مجهز شده یادآور نسخه لکسوس همین خودروساز است. آوالون 2019 در دو نسخه به خریداران عرضه خواهد شد.

نمونه اول به موتور ارتقایافته 3/5 لیتری V6 و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز است و توان تولید قدرت 305 اسببخار را دارد. نمونه دوم هم که نسخه هیبریدی این خودرو قلمداد میشود به یک موتور 2/5 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی 650 ولتی در کنار یک گیربکس سیویتی مجهز است که توان تولید 206 اسب بخار را دارد.

محمدرضا نجفی شاهکوهی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها