رمزگشایی سفیر چین از معمای سانچی

سفیر چین در تهران با تشریح آخرین وضعیت کشتی سانچی در عمق دریای شرق چین، جزئیات تازه ای از برخورد نفتکش ایرانی و کشتی چینی را فاش کرد.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۸۵

به گزارش جام جم، پانگ سین دیروز در نشستی با خبرنگاران که در سفارتخانه این کشور برگزار شد با اشاره به اینکه برای کشور چین زنده پیدا کردن 32 دریانورد کشتی سانچی اولویت بود، اظهار کرد: ساعت 8 شب ششم ژانویه امسال برخورد کشتی سانچی با کشتی فلهبر کریستال اعلام شد که امدادگران راهی محل حادثه در دریای شرق چین شده و ساعت 4 و 40 دقیقه بامداد به آنجا رسیدند. در ساعات اولیه این حادثه ارتفاع شعلههای آتش به هزار متر میرسید. تیمهای امدادی چین و کره جنوبی نیز در این عملیات حضور داشته و 14 فروند کشتی به صورت شبانهروزی به اطفای حریق پرداختند.

وی با اشاره به غرق شدن کشتی سانچی در چهاردهم ژانویه خاطرنشان کرد: سفارت چین در تهران آمادگی دارد برای اعزام خانواده دریانوردان به شانگهای مساعدت لازم را انجام دهد.

سفیر چین در ادامه به پرسش خبرنگاران درباره این حادثه و عملیات امداد و نجات پاسخ داد. خبرنگاری درباره اظهارنظر سرنشینان کشتی فله بر کریستال درباره زمان برخورد و انفجار سانچی پرسید که پانگ سین در پاسخ گفت تا زمانی که تحقیقات به صورت رسمی آغاز نشود نمیتوان درباره علت حادثه از ملوانان کشتی کریستال تحقیق کرد. البته جزئیات اصلی این حادثه پس از رازگشایی از جعبه سیاه فاش خواهد شد و قبل از آن نباید درباره اینکه کدام کشتی مقصر بوده است، اظهارنظر کرد. البته ملوانان کشتی کریستال پس از تصادف از قسمت انتهایی کشتی به داخل دریا پریدند که توسط کشتیهای ماهیگیری نجات پیدا کردند. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره عدم همکاری سفارت چین با خانواده خدمه سانچی برای اخذ ویزا اظهار داشت: بعد از حادثه خانواده چند نفر از مفقودین برای اخذ ویزا به سفارت مراجعه کردند که مدارکشان ناقص بود، همان زمان با وزارت خارجه ایران تماس گرفته و اعلام کردیم بیشترین تسهیلات را برای خانواده خدمه سانچی درنظر گرفتهایم.

خبرنگاری پرسید: چرا نخستوزیر چین از صحبت تلفنی با معاون اول رئیسجمهور ایران خودداری کرد که پانگ سین در پاسخ گفت: در زمان تماس آقای جهانگیری با نخستوزیر چین در یک کنفرانس بینالمللی حضور داشت.

سفیر چین در تهران درخصوص آخرین وضعیت کشتی سانچی نیز گفت: براساس بررسیهای اولیه کشتی در عمق 115 متری دریا قرار دارد و حالت آن به صورت عمودی است که این حالت برای امداد و نجات بعدی مفید است. قصد داشتیم ربات زیردریایی اعزام کنیم که به خاطر وجود میعانات گازی تاکنون موفق نشدهایم. برای بیرونآوردن کشتی از زیر آب رضایت صاحب نفتکش لازم است. البته به خاطر وجود میعانات گازی احتمال دارد عملیات خارج کردن نفتکش باعث انفجار آن شود.

دمای 85درجهای اتاق خدمه

خبرنگار جامجم درباره کارشکنی سفارت چین برای اعزام تکاوران نیروی دریایی ایران به محل حادثه پرسید که سفیر چین در پاسخ گفت: در این رابطه از سوی سفارت و دولت چین کارشکنی صورت نگرفت و روز هفتم ژانویه آقای ربیعی برای اعزام این تکاوران درخواستی را مطرح کردند که 24 ساعت بعد با این درخواست موافقت شد. حتی تجهیزات لازم در چین در اختیار آنها قرار گرفت و وقتی تکاوران در نزدیکی کشتی سانچی حاضر شدند با توجه به شرایط امکان امدادرسانی وجود نداشت.

خبرنگار جامجم پرسید: خانواده خدمه سانچی گله داشتند که پیداکردن جعبه سیاه نفتکش از نجات جان خدمه برای امدادگران چینی مهمتر بوده است. در این باره چه توضیحی دارید. پانگ سین در پاسخ گفت: پیدا کردن جعبه سیاه در سوانح هوایی و دریایی کار مهمی است و جعبه سیاه را در عملیاتی سخت و مهم پیدا کرده و از کشتی خارج کردند. 13 ژانویه با مهار آتش کشتی امداد و نجات به فاصله ده متری سانچی رسید که با تصمیمگیری سخت چهار نفر از امدادگران وارد کشتی شدند. این امدادگران بر روی عرشه پیکر دو خدمه کشتی را پیدا کرده و قصد داشتند وارد اتاق امنیت و زندگی خدمه شوند اما به دلیل دمای 85درجه این اتاقها و وجود گازهای سمی موفق نشده و با پیدا کردن جعبه سیاه، کشتی را ترک کردند.

پرسش دیگر خبرنگار جامجم درخصوص زمان جان باختن خدمه نفتکش سانچی بود که وی در پاسخ گفت: آنطور که متخصصین ما از نزدیک مشاهده کرده و گزارش دادهاند، نفتکش بعد از انفجار دچار آتشسوزیهای مهیب شده و گازهای سمی منتشر شده بود. با توجه به این شرایط احتمال زنده بودن آنها بعید به نظر میرسید. اگرچه بعضیها گفتند تا 10 روز میتوانستند زنده بمانند. پرسش آخر خبرنگار جامجم درباره کشف پیکر جانباختگان از داخل سانچی در عمق دریا بود که سفیر چین در پاسخ گفت: این موضوع توسط رباتهای زیردریایی بررسی میشود و اگر ببینیم احتمال پیدا کردن پیکر جانباختگان وجود دارد، تمام تلاش خود را انجام میدهیم.

محمد غمخوار

گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها