هفتاد و پنجمین دوره جایزه گلدن گلوب شبیه به یک مجلس ترحیم بود با این تفاوت که همگی لبخند به لب بودند، ‌لباس‌های مشکی بر تن زنان این دوره از مراسم به همراه پارچه‌های مشکی الصاق شده به کت و شلوار مردان حاضر در اعتراض به آزار و اذیت‌های جنسی رایج در هالیوود بود،‌ آش آنقدر شور شده بود که تمام جوایز سینمایی امسال تحت تاثیر این رسوایی باشد، اما چیزی که این مراسم برای ما به همراه داشت نه این حاشیه‌ها که فهرستی از فیلم‌ها و سریال‌هایی است که می‌دانیم ارزش وقت گذاشتن و دیدن دارد، اگر اسکار را مراسمی سیاست‌زده بدانیم جایزه‌ای که اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود به منتخبانش می‌دهد کمتر رنگ و بوی سیاسی دارد.
کد خبر: ۱۱۱۱۵۱۲

شگفتی آغاز شد

بهترین فیلم همیشه جزو اصلی‌ترین جوایز هر مراسم سینمایی است. گلدن گلوب امسال هم از این قضیه مستثنی نیست، ‌در فهرست نامزدهای بهترین فیلم درام امسال فیلم «دانکرک» از کریستوفر نولان و البته فیلم تازه اسپیلبرگ به نام «پست» به چشم می‌خورند، هر چند فیلم تازه نولان آنقدر توی ذوق منتقدان و تماشاگران زده است که کسی هم فکر نمی‌کرد برنده جایزه باشد اما فیلم «پست»‌ با بازی تام هنکس و مریل استریپ گزینه جذابی بود. هر چند در انتهای این بخش جایزه بهترین فیلم درام به «سه بیلبورد خارج از اِبینگ، میزوری» رسید.

«شکل آب» به کارگردانی «گیلرمو دل‌تورو» هم یکی از فیلم‌های پر شانس بود که دستش از جایزه اصلی کوتاه ماند. هر چند این فیلم با نامزدی در هفت شاخه در جوایز امسال رکورددار بود. فیلم دیگر این بخش «مرا به نامت صدا کن»‌ ساخته لوکا گوادانینو بود؛ درامی که هر چند جایزه انجمن منتقدان سینمایی لس آنجلس را از آن خود کرده بود، اما دستش به گوی طلایی نرسید.

فهرست دیدنی

بخش دیگر جذاب این جایزه مربوط به بهترین کارگردانی است. بخشی که برای مخاطبان فهرستی از فیلم‌هایی را به جا می‌گذارد که ارزش دیدن دارند. در این بخش هم نام‌های آشنایی وجود دارد؛ گیلرمو دل‌تورو (شکل آب)، مارتین مک‌دونا (سه‌بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)، کریستوفرنولان (دانکرک)، ریدلی اسکات (تمام پول دنیا) و استیون اسپیلبرگ (پُست). اما جایزه اصلی به فیلم «شکل آب»‌ ساخته گیلرمو دل‌تورو تعلق گرفت. نام تازه در این بخش ریدلی اسکات است،‌ تازه به این مفهوم که در بخش‌های دیگر نامش کمتر به چشم می‌خورد. کارگردان کهنه‌کار هالیوودی اما با فیلم «تمام پول دنیا» ‌خیلی همراستا با گلدن گلوب امسال بود؛ چرا که بعد از رسوایی‌های بازیگر اصلی فیلمش یعنی کوین اسپیسی در فاصله کوتاهی همه صحنه‌های او را با بازی مجدد بازیگر تازه یعنی کریستوفر پلامر جایگزین کرد تا مورد تحسین بسیاری از حاضرین مراسم هم قرار بگیرد.

بخندید و بترسید

در بخش بهترین فیلم کمدی هم انتظارها بر این بود که با توجه به موفقیت‌های پیشین فیلم «‌برو بیرون»‌ گوی طلایی به این فیلم برسد، اما در این بخش هم اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود دور از انتظار بود و جایزه اصلی را به فیلم «لیدی برد» داد.

فیلم از گرتا گرویگ که روایتگر داستان یک دانش‌آموز دبیرستانی و رابطه آشفته‌اش با مادرش است. فیلم‌های «هنرمند فاجعه»، «من» و «تونیا» هم از دیگر نامزدهای بهترین فیلم کمدی بودند هر چند همگی در پشت سر فیلم لیدی برد قرار گرفتند. در این بخش باید بازنده اصلی را فیلم «‌برو بیرون» بدانیم که پیش از این توانسته بود نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند،‌ فیلم ترسناکی که بسیاری معتقدند آبروی این ژانر را می‌خرد هر چند حالا دستش از گوی طلایی دور مانده است.

خارجی‌های دیدنی

بهترین فیلم خارجی زبان هم برای ما ایرانی‌ها حداقل به واسطه سابقه بردن جایزه بخش جذابی است. این بخش هم شگفتی بزرگی به همراه داشت. فیلم خوب «بی عشق» تازه‌ترین ساخته آندری زویاگینتسف که اتفاقا مورد توجه بسیاری از منتقدان هم قرار گرفته بود شانس بالایی برای بردن گوی طلایی داشت اما در کمال تعجب این جایزه به فیلم «‌در محو شدگی» محصولی از کشور آلمان رسید. یک زن شگفت‌انگیز (شیلی)، اول پدر را کشتند (کامبوج) و میدان (سوئد) هم از دیگر نامزدهایی بودند که در این رقابت حضور داشتند.

در بخش سریال‌ها هم سریال «سرنوشت ندیمه»‌ آن‌طور که انتظار می‌رفت جایزه اصلی را به خانه برد، آن هم در حضور سریال‌هایی همچون «بازی تاج و تخت»‌ و البته درام تازه‌ «این ما هستیم»‌.

درخشش در تاریک‌ترین ساعت

دنیل دی لوئیس و تام هنکس دو نامی‌ است که برای هر فهرستی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما در بخش بهترین بازیگر مرد جایزه اصلی نه به این دو بازیگر مشهور که به چهره دوست‌داشتنی دیگری از دنیای سینما یعنی گری اولدمن رسید. اولدمن به واسطه نقش‌آفرینی در فیلم «تاریک‌ترین ساعت» توانست این جایزه را از آن خود کند. دیگر نامزد مشهور این بخش هم دنزل واشنگتن بود. در کمتر فهرستی از نامزدها می‌توانید ببینید که مریل استریپ حضور داشته باشد و جایزه اصلی به او تعلق نگیرد. گلدن گلوب امسال یکی از این دفعات معدود بود. چرا که جایزه بهترین بازیگر زن در حضور مریل استریپ به فرانسیس مک‌دورماند برای فیلم «‌سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» رسید. میشله ویلیامز برای فیلم «تمام پول دنیا»‌ و جسیکا چستین برای فیلم «‌بازی مالی» هم از دیگر نامزدهای این بخش بودند.

آذر کمانی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها