میکاپ، آرایش ابرو، دور چشم، گونه‌‌ها، لب، کاشت ناخن، لاک زدن، تزریق ژل، بوتاکس، انواع جراحی زیبایی و... اینها بخشی از رفتار زنان یا بهتر است بگوییم مادرانی است که هر روز با شیوه‌های مختلف انجام می‌دهند و نمی‌دانند که دو چشم کودکانه و معصوم ریز به ریز حرکات، رفتارها و ظاهر آنها را زیر ذره بین دارد و احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور مو به مو الگوبرداری می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۸۲

صحبت از نوعی مصرف‌گرایی در زیبایی است که این روزها بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان درباره آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

آمارهای خارجی

کمتر پیش آمده که درباره میزان مصرف لوازم آرایشی آمارهای دقیق ارائه شود، اغلب مسئولان به برخی آمارهای کلی در مصاحبه‌های ژورنالیستی پرداخته‌اند. اما شاید بد نباشد به آمارهایی با منابع خارجی اشاره کنیم و از بیرون به درون بنگریم.

مجله «Beauty world middle East» سال گذشته در پایگاه اطلاع رسانی خود آمارهایی رسمی را منتشر کرد، این رسانه که دفتری در امارات عربی متحده دارد؛ نوشت: ایران دومین رکورددار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین کشور رکورددار در این زمینه در سطح جهان است.

دیگر آمار رسمی خارجی که در این رابطه وجود دارد، اطلاعاتی است که یورومونیتور منتشر کرد که بر اساس آن مصرف فرآورده‌های آرایشی در خاورمیانه بالای 10میلیارد دلار بوده است که در میان کشورهای منطقه، ایران با حدود 3 میلیارد دلار با فاصله کمی از عربستان و در رده هفتم دنیا قرار دارد.

البته رسانه‌های داخلی هم به برخی از این آمارها اشاره کرده و نوشته اند: در نیمه اول سال گذشته چیزی حدود 250 میلیارد تومان. محصول آرایشی و بهداشتی وارد کشورمان شده است، از طرفی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز تاکید کرده که حدود 70 درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در بازار ایران کاملا وارداتی است و ارز فراوانی را از کشور خارج می‌کند. تا اینجا با نوعی مصرف‌گرایی بی‌رویه مواجه هستیم که آفت‌های اقتصادی آن جامعه را دربر گرفته است، اما این تمام ماجرا نیست، بر اساس پژوهشی که با مسئولیت دکتر سیدحسین پیمان انجام شده است بیشترین هزینه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی متعلق به گروه سنی 24 تا 19 سال است.

الگوبخشی منفی مادران

این آمارها گواهی می‌دهد که خانواده‌ها در تربیت نوجوانان خود در این زمینه نتوانسته‌اند موفق باشند و حتی به گفته دکتر منیژه صادقی،‌ جامعه‌شناس، گاهی نقش الگوبخشی منفی ایفا کرده‌اند.

صادقی معتقد است: یکی از مهم‌ترین مسائلی که به همراه توسعه و فراوانی دامنگیر افراد جامعه شده، رشد روزافزون مصرف‌گرایی است، مصرف‌گرایی که در جوامع غربی به موازات رشد سرمایه داری، شهری شدن و تولید انبوه اتفاق افتاده است و به تدریج بر زندگی مردم جوامع دیگر نیز تحمیل شد.

او می‌افزاید: در این شرایط سرمایه‌داران غربی که به تجربه دریافته بودند جمعیت زنان ممالک خودشان گروه هدف و نقش مصرف‌کننده دائم و همه‌جانبه محصولات تولیدی‌شان را دارد و در نتیجه تداوم‌بخش جریان سرمایه‌داری است، تلاش کردند فرهنگ و شیوه زندگی زنان دیگر نقاط جهان از جمله بانوان مسلمان خاورمیانه و بخصوص ایرانی را نیز هدف بگیرند و با تحمیل فرهنگ غربی و مصرفی، شیوه زندگی بر اساس مصالح و منافع سرمایه داری را به ممالک شرقی از جمله ایران تسری دهند. این جامعه‌شناس می‌گوید امروزه متاسفانه مصرف لوازم آرایشی فراسنی شده و به سمت فراتأهلی، فراطبقه‌ای، فراتحصیلی و حتی فراجنسی شدن پیش می‌رود.

صادقی توضیح می‌دهد: در واقع، آرایش کردن زنان امروزی ربطی به سن آنان ندارد و زنان کم‌سن‌و‌سال همان قدر به آرایش می‌پردازند که زنان با سن و سال بالاتر و این هم از نظر فرهنگی و هم اقتصادی آسیب‌هایی را به مردم و کشور وارد می‌کند.

این مدرس دانشگاه تاکید می‌کند: رفتار مادر تأثیر فراوانی روی کودک دارد. کودک از مصالح و مفاسد اطلاعی ندارد و نمی‎تواند در کارهایش هدف‎گیری درستی داشته باشد، و معمولا توجه‎اش به والدین است و از‌ آنها تقلید می‌کند. امروز متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از مادرها از سنین پایین و بدون سختگیری و ملاحظه دختران نوجوان خود را به مراکز آرایشی می‌برند و به اندازه‌ای که خودشان از این لوازم استفاده می‌کنند برای دختر کوچکشان هم در نظر می‌گیرند.

او با طرح این سوال که چرا با وجود تحریم‌های گسترده‌ای که علیه ایران اعمال شد برخی کالاها مانند لوازم آرایشی هیچ وقت در فهرست تحریم غرب قرار نمی‌گیرد، گفت: این نشان می‌دهد که ترویج زیبایی‌گرایی مادی و سرگرمی با منطق و تفکر غربی‌اش برای آنها اصل است.

الهام لایقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها