وزیر خارجه آمریکا بر این باور است که دولت ترامپ برای عمل به قول خود با هدف اصلاح توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران تلاش خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۸۷
واشنگتن به دنبال تغییراتی برای باقی‌ماندن در برجام است

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، رکس تیلرسون در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد: دولت ترامپ در حال همکاری با نمایندگان اصلی و کلیدی بر روی یک قانون اصلاحی است که این امکان را به آمریکا خواهد داد تا در توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند.

وی در ادامه افزود: تغییرات مربوط به این قانون آمریکایی که مربوط به مشارکت واشنگتن در توافق هسته‌ای 2015 است، اوایل هفته آینده یا مدت کوتاهی پس از آن آماده خواهد شد.

اظهارات تیلرسون در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی روزهای آینده با یک سری ضرب الاجل روبرو خواهد شد که چگونه با توافق هسته‌ای ایران تعامل و رفتار کند. ترامپ بارها از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده و خواستار لغو آن شده است.

این گزارش افزود: گرچه مذاکراتی که کاخ سفید، وزارت خارجه و کنگره در آن دخیل هستند، محدودیت‌ها علیه فعالیت هسته‌ای ایران را افزایش نمی دهد، البته آن طور که ترامپ می خواهد، ولی تدابیر و اقدامات جدید می تواند روش آمریکا در اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران را تقویت کند و بتواند ترامپ را متقاعد نماید که ارزش دارد در این توافق باقی بماند.

تیلرسون در ادامه این مصاحبه گفت: رئیس جمهور گفته است که قصد اصلاح و تغییر این توافق یا لغو آن را دارد. ما در روندی قرار داریم که سعی می کنیم به قول و وعده خود برای اصلاح توافق هسته‌ای عمل کنیم.

وی ضمن اشاره به اغتشاشات اخیر در ایران از موضع اتحادیه اروپا در عدم حمایت از این اغتشاشات انتقاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره اوضاع کره شمالی نیز اظهار داشت: مذاکرات نادر و کم سابقه هفته آینده بین کره جنوبی و کره شمالی درباره المپیک، می تواند نشانگر عزم و تمایل پیونگ یانگ برای مذاکره درباره مسائل گسترده تر و بیشتری از جمله تسلیحات هسته‌ای باشد.

ترامپ هنوز درباره آنچه که درباره ایران طی هفته آینده انجام خواهد داد، تصمیم قاطعی نگرفته است. وی باید طی روزهای آینده پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تایید کند و لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را تمدید نماید.

در ماه اکتبر ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کرد. با این حال وی لغو تحریم های ایران را به مدت 3 ماه دیگر تمدید کرده است. ترامپ تصمیم نهایی برای باقی ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای ایران را به کنگره واگذار کرده و از نمایندگان آمریکایی خواسته است تا قانون مربوط به تایید توافق هسته‌ای را تغییر دهند.

تیلرسون افزود: دولت ترامپ در حال مذاکره و گفتگوی فعالانه‌ای با رهبران کنگره برای اصلاح این قانون است. ترامپ شاید مایل به حفظ توافق هسته‌ای و تمدید لغو تحریم های ایران در روز 12 ژانویه باشد، البته به شرطی که نشانه هایی وجود داشته باشد که کنگره در کوتاه مدت در این خصوص اقدام خواهد کرد.

به نظر می رسد دستیابی به توافق در کنگره در این مدت زمان کوتاه، به شدت چالش برانگیز خواهد بود. یک دستیار و مشاور کنگره آمریکا تایید کرده است که پیشرفت بزرگ و مهمی در مذاکرات بین نمایندگان کلیدی و مهم کنگره و دولت ترامپ حاصل شده است ولی مذاکرات هنوز درباره متن اصلی و خاص آغاز نشده است.

این در شرایطی است که باب کورکر رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و بن کاردین سناتور ارشد دموکرات این کمیته روز پنجشنبه با مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قانون احتمالی تشدید محدودیت ها علیه ایران مذاکره و رایزنی کردند.

این نشست در حالی برگزار شده است که مقام های دولت ترامپ طی روزهای اخیر حمایت آشکار خود را از اغتشاشات داخلی ایران اعلام کرده اند.

دستیاران و مشاوران کنگره اعلام کردند که نمایندگان آمریکایی به دنبال اتخاذ تدابیری هستند از جمله پایان دادن به این مساله که ترامپ لازم است هر 90 روز توافق هسته‌ای ایران را تایید کند.

هنوز مشخص نیست که آیا تغییر در قانون بازنگری هسته‌ای ایران به اندازه‌ای کافی خواهد بود تا مانع از پاره شدن این توافق از سوی ترامپ شود یا نه.

تیلرسون گفت: رویکرد دولت آمریکا در ابتدا این بوده است تا قانون آمریکایی را به گونه‌ای اصلاح کرده و تغییر دهد تا نحوه احترام واشنگتن به این توافق هسته‌ای را مدیریت و هدایت کند و سپس با متحدان اروپایی که برای دستیابی به این توافق کمک کرده اند، همکاری و تعامل کنیم.

ضرب الاجل بعدی ترامپ در حالی نزدیک می شود که دولت وی آشکارا حمایت خود را از اغتشاشات اخیر ایران اعلام کرده است.

ترامپ از زمان آغاز برخی ناآرامی‌ها در شهرهای ایران، هر روز دست‌کم یک بیانیه در حمایت از آشوب‌ها و اغتشاشات صادر کرد. او روز دوشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر ملت ایران را «گرسنه» توصیف کرد.

گرچه برخی کشورهای اروپایی در حمایت از اغتشاشات اخیر ایران به آمریکا پیوسته اند ولی تیلرسون از عدم حمایت اتحادیه اروپا با 28 کشور عضو از این اغتشاشات انتقاد کرد و گفت: ما کمی از این مساله ناامید و متاسف شدیم که اتحادیه اروپا موضع قاطع تری را در حمایت از این صداها در این کشوری که خواستار اصلاحات است، اتخاذ نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌درخواست آمریکا برای بررسی آشوب‌های اخیر در ایران تشکیل جلسه داد که این جلسه ضمن مخالفت‌های اکثریت اعضا با آمریکا بدون هیچ نتیجه‌ای به کار خود پایان داد و موضوع داخلی ایران بی‌ارتباط با امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی شناخته شد.

اکثر اعضای این شورا آشوب‌های ایران را مسئله داخلی آن خواندند و با بیان اینکه این حوادث تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی نیستند، طرح آن در شورای امنیت را خارج از صلاحیت این شورا دانستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها