عرضه خودروهای قدیمی و از رده خارج توسط خودروسازان ایرانی دیگر به یک عادت بدل شده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۱۹
آیا خرید پژو 405 مقرون به صرفه است؟

به گزارش جام جم آنلاین، عرضه خودروهای قدیمی و از رده خارج توسط خودروسازان ایرانی دیگر به یک عادت بدل شده است. پژو GLX 405 خودرویی است که از اوایل دهه هفتاد تاکنون در ایران مونتاژ شده و بر خلاف سال های دور که به عنوان خودروی برگزیده اروپا انتخاب شد؛ مدت هاست که در ایران با پایین ترین سطح کیفی تولید و عرضه می شود. این خودرو اگرچه به ظاهر جزو ارزان قیمت ترین محصولات موجود در ایران است اما با مشکلات جدی که در بخش کیفی و ایمنی دارد سال هاست که زمزمه های خروج آن از خط تولید شنیده می شود.

همانند اغلب خودروهای تولید داخل، مشکلاتی که در پژو GLX 405 وجود دارد در نسخه اصلی آن هیچگاه مشاهده نمی شود و در واقع اغلب این ایرادات ناشی از مونتاژ ضعیف و استفاده از مواد بی کیفیت در طراحی این خودرو است تا سود حاصل از فروش آن را برای کارخانه سازنده بیشتر کند.

طراحی بدنه

پژو GLX 405 در کنار پراید تولید سایپا قدیمی ترین محصولاتی هستند که در خیابان های ایران جولان می دهند. واضح است که از آغاز تولید پژو 405 تاکنون استانداردهای طراحی خودرو بارها تغییر کرده اند و با این وصف، پژو GLX 405 دیگر جذابیت ظاهری برای جلب مشتری ندارد.

البته طراحان تلاش کردند تا با ارائه یک نسخه فیس لیفت یعنی پژو slx tu5 405 حال و هوایی جدیدتر در این خودرو ایجاد کنند اما دست کم در طراحی خارجی پژو slx tu5 405 به جز تغییر در ظاهر چراغ ها و اضافه شدن چند خط صاف و بی روح در قسمت عقب چیز دیگری مشاهده نمی شود. در واقع آنچه طراحان ایران خودرو با عنوان فیس لیفت از آن یاد می کنند تا حد زیادی با تعویض چند قطعه در بازار نیز حاصل می شود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی نسخه های قدیمی پژو GLX 405 هیچ نشانی از جذابیت به همراه نداشت. در نتیجه طراحان ایران خودرو تلاش کردند تا در مدل جدید آن و نسخه فیس لیفت این خودرو یعنی پژو slx tu5 405 کمی اوضاع را بهتر کنند. نتیجه این تلاش اگرچه از طراحی منسوخ شده پیشین بهتر بود اما در مقایسه با بسیاری از خودروهای شرقی که این روزها در خیابان ها مشاهده می شوند چندان مدرن و امروزی به نظر نمی رسد. افزون بر این مواردی نظیر دریچه های کولر و کلیدهای سلکتوری تهویه مطبوع نیز به نسخه پیشین شباهت دارند.

به لحاظ کیفیت مواد مصرفی نیز پژو GLX 405 و پژو slx tu5 405 همانند تمام خودروهای داخلی با مشکل مواجه هستند. پلاستیک به کار رفته در داشبورد و کنسول میانی کیفیت پایینی دارد و پوشش داخلی درب ها نیز اگرچه نمای زیباتری نسبت به قبل ایجاد می کنند اما کیفیت قابل قبولی ندارند. دستگیره درب ها نیز به قدری ظریف و نازک طراحی شده اند که پس از هر بار کشیدن باید انتظار شکسته شدن آنها را داشته باشید.

افزون بر این، عدم عایق بندی مناسب نیز از دیگر مشکلاتی است که اغلب خودروهای داخلی از جمله پژو slx tu5 405 به آن دچار هستند. اگرچه برای مردم ایران شنیدن صدای غرش موتور در اتاقک چندان عجیب نیست اما به دلیل استفاده از مواد بی کیفیت پس از مدتی سر و صداهای دیگری از نقاط مختلف کابین به گوشتان خواهد رسید.

مشخصات فنی و پیشرانه

پژو tu5 405 به پیشرانه ای به حجم 1587 سی سی مجهز است که 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را برای این خودرو فراهم می کند. این خودرو بنا به مشخصات اعلام شده توسط کارخانه از شتاب صفر تا 100 کیلومتر 13.2 ثانیه و بیشینه سرعت 190 کیلومتر بر ساعت برخوردار است و در هر 100 کیلومتر به طور ترکیبی 7.5 لیتر بنزین می سوزاند. البته چندان انتظار نداشته باشید که مشخصات پژو tu5 405 شما نیز مشابه این اعداد باشد! پژو GLX 405 نیز از پیشرانه ای به حجم 1761 سی سی بهره می برد که با 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور از شتاب صفر تا 100 کیلومتر 11 ثانیه و بیشینه سرعت 190 کیلومتر بر ساعت برخوردار است.

به لحاظ ایمنی پژو اس ال ایکس tu5 و پژو GLX 405 از امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و کیسه های هوا راننده و سرنشین برخوردارند. در واقع این دو خودرو قرار است با همین تجهیزات از شما محافظت کنند. حال خود سطح ایمنی آنها را بسنجید.

پژو 405 اگرچه جزو محصولات ارزان قیمت بازار به شمار می رود و به عقیده برخی خریداران در مقایسه با پولی که پرداخت می کنید بهترین گزینه است اما در نظر داشته باشید که این خودرو چه به لحاظ طراحی و چه مشخصات فنی با هیچ یک از استانداردهای روز دنیا همخوانی ندارد و خریداران تنها به دلیل قیمت پایین تر این محصول نسبت به خودروهای دیگر ناچار به خرید آن هستند. قیمت پژو GLX 405 هم اکنون در بازار ایران 30 میلیون تومان و قیمت پژو slx 405 نیز حدود 32 میلیون تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها