جام جم از هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار گزارش می‌دهد

به تماشای مردم

هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، عصر چهارشنبه 6 دی در فرهنگسرای بهمن با یک افتتاحیه شایسته کارش را آغاز کرد. افتتاحیه‌ای که همراه با جشن میلاد امام حسن عسکری(ع) بود و با حضور خانواده‌های معظم شهدا و مسئولان برگزارکننده جشنواره عمار و مخاطبان اصلی این جشنواره (مردم) برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۷۷۷۱

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره در این مراسم گفت: عمار پایگاه رسانه‌ای جدید است و کار تخصصی خوبی انجام می‌دهد. کاری که هنرمندان و دغدغه‌مند انقلاب با آن به تکثیر کردن نیت شهید آوینی می‌پردازند. عمار تأثیر وضعی داشته زیرا آموزش خوب و کافی در طول سال شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید به سمت کارهای ساخت آثار تلویزیونی برویم تا دغدغه‌مندان انقلابی آثار تلویزیونی بسازند.

دبیر جشنواره عمار تصریح کرد: عمار میوه و برکت انقلاب است؛ عمار مانند جهاد سازندگی است که پس از فوت امام راحل عمدا منحل شد. در رسانه، عمار جهاد سازندگی است و روحیه جهادی در عمار دیده می‌شود.

جوایز عمار

در این مراسم جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به مهدی نقویان اهدا شد. نقویان بعد از دریافت جایزه «دستکش ننه عصمت» گفت: از این دستکش صلح و صفا و صمیمیت می‌بارد و از دستکش‌های مخملی آمریکا شرارت و خون می‌بارد.

در بخش دیگری از این مراسم جوایز «برنامه تلویزیونی» اهدا شد. هیات داوران در بخش کلیپ لوح افتخار این بخش را به اثر«انگیزه اربعین» به کارگردانی «سیدمحمد رضا علوی» اهدا کرد. در بخش برنامه تلویزیونی و تلویزیون اینترنتی، داوران جشنواره، ضمن تقدیر از برنامه تلویزیونی «جهان آرا» لوح افتخار این بخش را به مستند خبری «ید واحد» به تهیه کنندگی «سمیه نجفیان» اهدا کردند. همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به برنامه تلویزیونی «ثریا» به کارگردانی «محسن مقصودی» اهدا کرد.

همچنین هیات داوران، فانوس این بخش را به نماهنگ «ضربه دوازدهم» به کارگردانی «عبدالله حاجی محمدی» و نماهنگ «برپاخیز» به کارگردانی مشترک «محمدرضا رضائیان» اهدا کرد.

در بخش مستند رادیویی نیز هیات داوران، برنامه «خدیجه انقلاب» به تهیه‌کنندگی «محدثه رئیس عبداللهی» را شایسته تقدیر شناختند.

محدثه رئیس عبداللهی با ابراز خوشحالی از سلامتی نادر طالب‌زاده گفت: ایشان برای ما حکم سردار سلیمانی را دارند. همان‌طور که برای سردار سلیمانی آرزوی سلامتی در میدان جنگ را داریم برای آقای طالب‌زاده هم در زمینه جنگ نرم و دفاع از انقلاب اسلامی آرزوی سلامتی می‌کنم.

پایان بخش افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، نمایش مستند «زمستان یورت» به کارگردانی میلاد میرزاباقری است.

یک نشست مهم در عمار

روز پنجشنبه نیز میزگرد بررسی جایگاه جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمای ایران در سینما فلسطین برگزار شد.

سعید مستغاثی در این نشست با اشاره به موضوع روند 8 ساله جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار کرد: به نظر بنده موقعیت این جشنواره مردمی در داخل کشور در میان دیگر جشنواره‌های خارجی کمی متفاوت است.

او ادامه داد: ما در کشور دو نوع جشنواره داریم که یکی در بخش مسابقه به داوری گذاشته می‌شوند و دیگری هم جشنواره‌ای مانند فیلم فجر است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: بدون تردید جشنواره مردمی فیلم عمار برای موفقیت در فیلم بلند نیازمند سرمایه‌های عظیم است.

مستغاثی با اشاره به این‌که یک جشنواره نباید بر روی تعدادی فیلم سرمایه‌گذاری کند، گفت: هدف از برگزاری جشنواره در کشور ایجاد رقابت بین فیلم‌های موجود است به همین منظور نباید این هدف نقض شود.

سپس پیام فضلی‌نژاد، پژوهشگر و سردبیر سابق ماهنامه «عصر اندیشه» با بیان این‌که سینمای ایران به سمت سینمای زرد پیش می‌رود، گفت: سینمای ایران به سمت رویکردی سرمایه سالارانه در حرکت است در صورتی که سینمایی موفق است که فایده گرا باشد. سینمای مردمی می‌تواند نشان دهد که معنا و فروش با هم در تضاد نیستند.

او افزود: تجلی سینمای مردمی در جشنواره عمار است، یعنی این جشنواره و این سینما یک جریان مستقل از سینمای ایران است. باید دانست که سلبریتی سالاری باعث کمرنگ شدن سینمای مردمی شده است.

فضلی‌نژاد ادامه داد: ما از ابتدای دهه 80 به بعد به این نتیجه رسیدیم که سینمای ایران باید به سمت سینمای استاندارد با قواعد تکنیکال حرکت کند. مانند هالیوود که ابتدا ایده تبدیل به متن و فیلمنامه شود و ساختاری صنعتی شکل گیرد که فرم و محتوا به هم گره زده شوند و پس از آن از طریق کمپانی فیلم ساخته شود.

این پژوهشگر و کارشناس بیان کرد: سینمای ایران کاریکاتوری از هالیوود و حتی بالیوود هم نیست.

سازندگان جشنواره عمار از جنس مردم توده نیستند

محسن صفایی‌فرد با بیان این‌که مناقشه‌برانگیزترین موضوع درخصوص جشنواره مردمی فیلم عمار مفهوم مردم است، اظهار کرد: آنچه درخصوص تفاوت و شکل برگزاری این جشنواره به چشم می‌خورد ناشی از جنس مردم‌شناسی هنری است که در جشنواره عمار پیش‌بینی شده است.

صفایی با بیان این‌که در طی سال‌های گذشته شاهد حضور پررنگ مردم در جشنواره مردمی فیلم عمار بودیم، افزود: بدون شک اکران‌کننده‌ها، سوژه‌ها و هنرمندان و سازندگان جشنواره عمار از جنس مردم توده نیستند. او تاکید کرد: معتقدم مردمی که در جشنواره عمار حضور پیدا می‌کنند، مردم تاریخی و هویتی هستند که بار مسئولیت رنج ها، مشکلات و شادی‌های اصلی یک ملیت را به دوش کشیده‌اند.

صفایی با بیان این‌که جشنواره عمار سراغ مردم فداکار می‌رود، یادآور شد: معتقدم در این جشنواره عده‌ای به نمایندگی از ملت ایران به رشدی رسیده‌اند که می‌توانند یک جلوه‌ای از ملت را به تماشای همه بگذارند به همین منظور هم جشنواره عمار به سراغ این مردم فداکار می‌رود. او به شعار جشنواره عمار که «فیلم‌ها به تماشای شما می‌آیند» اشاره کرد و گفت: این شعار حاصل اهتمام و اعتنا و توجه راهبردی به آیین‌های جمعی مردم است به همین منظور هرکجا که تجمعات مردمی شکل می‌گیرد می‌تواند موثر باشد چراکه این مردم تغییرات اساسی را در جشنواره مردمی فیلم عمار ایجاد می‌کنند.

سینمای ایران بعد از انقلاب شکوفا شد

محمدحسین بدری، منتقد و روزنامه‌نگار نیز در خصوص سینمای ایران گفت: به طور قطع می‌توان گفت در سینمای قبل از انقلاب هیچ فیلم قابل افتخاری بجز 3-4 فیلم نداریم و وقتی راجع به سینمای ایران صحبت می‌کنیم درباره سینمای بعد از انقلاب حرف می‌زنیم. تا قبل از انقلاب مردم برای موضوعات دیگری به سینما می‌رفتند در صورتی که پس از انقلاب فیلم جاده‌های سرد جعفری جوزانی توانست رکورد فروش را بدون شاخصه‌هایی که قبل از انقلاب برای مردم مهم بود، بشکند.

سینما سرمایه‌سالارانه شده است

پیام فضلی‌نژاد اظهار کرد: جشنواره عمار باید به فکر ادبیات سازی باشد تا بتواند هم از ورطه زرد سینمای امروز خارج شود و هم بتواند گستره دانش خود را زیاد کند. همان‌طور که در غرب توانسته‌اند برای مخاطب خود تولید محصول و فکر کنند. در این صورت سینمای مردمی می‌تواند صاحب یک مکتب سینمایی شود و تشکل یابی صنفی کند و در نتیجه به ساختار حرفه‌ای برسد و مخاطب خود را زیاد کند.

هشتمین جشنواره مردمی عمار که از پنجشنبه عصر آغاز شده است با نمایش فیلم‌های منتخب در سالن‌های سینما فلسطین در حال برگزاری است و تا امروز فیلم‌هایی از جمله «کمپانی»، «شاه حسین»، «منفی25» و «از دیرالزور تا بیت‌المقدس» به نمایش درآمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها