تیروئیدتان درست کار می‌کند؟

گره‌های تیروئید، خوش خیم یا بدخیم؟

غده تیروئید که جلوی گردن قرار گرفته، بافتی نرم و نازک دارد و روی قسمت جلویی حنجره قرار گرفته است. به دلایل زیادی ممکن است قسمتی از این غده رشد کند و به شکل یک برآمدگی کوچک یا بزرگ بیرون بزند که به آن گره می‌گوییم. فرق گره تیروئید با گواتر نیز این است که گواتر به بزرگی منتشر و سراسری تیروئید اتلاق می‌شود، در حالی که گره فقط بزرگ شدن قسمتی از تیروئید است. در حدود 5 درصد مردم در داخل بافت تیروئید گره‌هایی دارند که در معاینه توسط پزشک مشخص هستند. وقتی یک بیماری شیوع دارد، اولین مفهومش این است که بیماری‌کشنده‌ای نیست. با وجود این، از آنجا که بیشتر بدخیمی‌های تیروئید ابتدا خود را به صورت یک ندول نشان می‌دهند حتما باید گره‌ها توسط پزشکان متخصص و ترجیحا توسط همکاران فوق تخصص غدد مورد بررسی قرار گیرند.
کد خبر: ۱۱۰۶۴۲۹

گرفتگی صدا و تغییر تون احتمال گسترش ندول‌های تیروئیدی به اعصاب حنجره را مطرح می‌کند. سرفه و خلط خونی نیز می‌تواند نشانه درگیر شدن نای براثر گسترش توده‌های تیروئیدی به نای و نایژه‌ها باشد. درد هنگام بلع غذا یا گیر‌کردن غذا در گلو هم می‌تواند نشانه گسترش توده تیروئیدی به مری باشد.

گاهی نیز ندول تیروئید با علائم پرکاری تیروئید مثل تپش قلب، احساس گرمای شدید و لاغر شدن همراه است که در این مورد باید به گره‌های پر‌کار که یکی از دلایل پرکاری تیروئید هستند، فکر کرد.

وقتی گره تیروئید در گردنمان احساس کردیم باید به پزشک مراجعه کنیم و پزشک با احتمالاتی که در نظر می‌گیرد اقدامات تشخیصی را شروع می‌کند. مهم‌ترین اقدام، ابتدا اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئیدی در خون است. در مرحله دوم، اگر هورمون‌ها نشانه پرکاری بودند اسکن تیروئید برای رسیدن به تشخیص کمک‌کننده است. متاسفانه در سال‌های اخیر استفاده از اسکن تیروئید بیش از نیاز واقعی رواج یافته است و گاهی دیده می‌شود قبل از اقدام به روش‌های تشخیصی بهتر و کم هزینه‌تر، اسکن درخواست می‌شود.

دو روش تشخیصی که برای گره‌های تیروئید کم هزینه و مفید هستند شامل نمونه‌برداری سوزنی تیروئید و سونوگرافی هستند که گاهی با هم ادغام می‌شوند یعنی همزمان با سونوگرافی نمونه با سوزن گرفته می‌شود. در نهایت بعد از نمونه‌برداری از تیروئید نمونه‌ها زیر میکروسکوپ به‌دقت بررسی می‌شوند و اگر سلول‌های بدخیم در نمونه دیده شد می‌توان همه تیروئید را برداشت و به این ترتیب درمان موثری برای بدخیمی تیروئید انجام داد .

خوشبختانه و با پیشرفت روش‌های جراحی در سال‌های اخیر، بیماران دچار بدخیمی تیروئید بخوبی و با کمترین عارضه جراحی شده و با برداشته شدن تیروئید بیماریشان به‌طور کامل درمان می‌شود.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها