پس از چند هفته حکمفرمایی هوای سنگین و پرفشار در آسمان بیشتر نقاط کشور که آلاینده‌ها را در سطح زمین نگه داشته و نفس کشیدن را برای بیشتر هموطنان سخت کرده بود، از یکی دو روز گذشته باد و توفان از مناطق غربی وارد کشور شد تا آلاینده‌های باقیمانده در هوا را جمع کرده و ببرد؛ گرچه شدت این تندباد به حدی بود که در برخی شهرهای استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی موجب شکستن درختان، قطع برق، تعطیلی مدارس، آسیب به خودروها و سقف برخی منازل و لغو برخی پروازها شد و زندگی روزمره مردم را دچار اختلال کرد.
کد خبر: ۱۱۰۶۲۷۶
سیاه و سفیدهای تندباد در غرب کشور

به گزارش جام‌جم، تندباد از عصر روز شنبه هفته جاری، نرم و آرام خود را به استان‌هایی چون اردبیل و آذربایجان غربی رساند و هرچه عقربه‌های ساعت جلوتر می‌رفت، بی‌تابی‌اش بیشتر و زوزه‌هایش هم بلندتر می‌شد. شب که جایش را به سپیدی صبح یکشنبه سپرد، تندباد بسیاری از شهرهای استان اردبیل را به تسخیر خود درآورده بود. جولان پرهیاهوی توفان و تندباد که سرعتش لحظه به لحظه بیشتر می‌شد و به بیش از صد کیلومتر هم رسید، زندگی را بتدریج از مدار عادی‌اش خارج کرد؛ رفت و آمد سخت، پرواز هواپیماها خطرناک و شاخ و برگ درختان و بیلبوردها سست و لرزان شد. برای همین مسئولان شهرهای اردبیل، نیر، نمین، هیر، مشگین‌شهر، ارشق، سرعین، لاهرود، آبی بیگلو و بخش ویلکیج در استان اردبیل مقاطع تحصیلی دبستانی و پیش‌دبستانی خود را تعطیل کردند.

علی دولتی مهر، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از تداوم وزش باد و افزایش سرعت آن خبر داده و از مردم خواسته بود موارد ایمنی را رعایت و از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

وی بیشترین سرعت ثبت شده در استان اردبیل را هم به ترتیب با 122 کیلومتر در مشگین شهر و 100 کیلومتر در نیر، نمین و فرودگاه اعلام کرد و یادآور شد: وزش باد تا شب ادامه داشته و نیمه‌شب جای خود را به رگبارهای بارشی در بیشتر نقاط استان و برف در ارتفاعات خواهد داد.

تندباد، ارومیه را پاک پاک کرد

تندباد شدید خود را به آذربایجان غربی هم رساند؛ از عصر روز شنبه و درحالی که هرساعت برسرعتش افزوده می‌شد. سرعت تندباد دیروز به بالاترین حد ممکن‌رسید و شکسته شدن درختان، ریزش بیلبوردهای تبلیغاتی و آسیب به برخی خودروها را به دنبال داشت. تندباد که گفته شد سرعتش در شهرهای پیرانشهر، نقده و ارومیه بیش از مناطق دیگر آذربایجان غربی بود و در پیرانشهر به 95 کیلومتر هم رسید، روند عادی زندگی در بیشتر شهرهای این استان را هم با مشکلاتی مواجه کرد.

مهدی صابری، رئیس پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی البته از کاهش سرعت تندبادها تا عصر دیروز خبر داد و گفت: همزمان با کاهش سرعت تندباد، بارش‌های پراکنده در سطح استان بخصوص شهر ارومیه جایگزین آن خواهد شد و امروز هم بخش جنوب استان درگیر بارش باران و برف خواهد بود.

وزش تندباد گرچه زندگی در شهرهای آذربایجان غربی را از چرخه معمول هر روزه خارج کرد، اما در مقابل هرچه آلودگی در هوای این شهر جاخوش کرده بود را در کوله بارش ریخت و از آسمان شهر گریخت. ارومیه در هفته گذشته عنوان دومین شهر آلوده کشور پس از تبریز را به خود اختصاص داده بود.

تندباد در راه دیگر استان‌ها

ظاهرا قرار نیست تندباد خیلی از آسمان کشورمان دور شود، این را آمار و گزارش‌های هواشناسی استان‌های مختلف خبر داده‌اند که تندباد یا به استان آنها هم رسیده یا در حال نزدیک شدن به آنهاست. مثلا چهارمحال و بختیاری از روز گذشته درگیر تندباد شده و شاهرخ پارسا، مدیرکل هواشناسی این استان گفته امروز هم در برخی نقاط استان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و برای سه روز آینده هم آسمانی ابری و توام با وزش باد خواهیم داشت.

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، گرچه ماهیت تندبادهای ارومیه و اردبیل را متفاوت می‌داند، اما به جام‌جم می‌گوید: در نهایت در همه استان‌هایی که از یکی‌دو روز گذشته شاهد وزش باد و تندباد بوده‌ایم، چون آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و مازندران و گیلان، از امروز بارش باران را هم خواهیم داشت.

وظیفه با اشاره به ورود سامانه بارشی نسبتا فعال به بخش‌های غربی کشور اضافه می‌کند مردم تهران هم شاید از امروز شاهد وزش نسبی باد باشند، اما برای بارش باران دست‌کم باید تا سه‌شنبه منتظر بمانند.

معصومه احمدی، کارشناس سازمان هواشناسی هم می‌گوید، پایداری و سکون نسبی جو در کلانشهر تهران تداوم دارد و غلظت آلاینده‌های جوی تا امروز ظهر همچنان روبه افزایش است.

احمدی به وضعیت جوی سایر نقاط کشور هم اشاره کرده و می‌افزاید: سامانه بارشی نسبتا فعال که از اواخر دیشب وارد بخش‌های غربی کشور شده، ابتدا در غرب و شمال غرب می‌بارد و از امروز هم دامنه‌اش به بیشتر مناطق غربی (چون زنجان، کرمانشاه، همدان، کردستان، سمنان و...) شمال و سواحل شمالی، دامنه‌های البرز و بتدریج به شمال شرق کشور می‌رسد و بار برف و باران خود را به همراه وزش باد شدید بر زمین می‌گذارد.

برف وباران درراه اصفهان و مرکزی

البته پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد پای باد و باران به برخی استان‌ها مثل اصفهان و مرکزی نمی‌رسد؛ دست‌کم تا چند روز آینده. برای همین هم کارشناسان گفته‌اند هوای این استان‌ها همچنان با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند. مثلا حجت‌الله علی عسگریان، کارشناس مسئول مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفته، تازه از فردا سه‌شنبه با نفوذ سامانه ناپایدار ضعیف به استان، افزایش ابر و بارش باران پیش‌بینی می‌شود، از همین‌رو انتظار داریم از روز سه‌شنبه بتدریج از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته شده و کیفیت هوای اصفهان به شرایط سالم برسد.

شرایط اراک هم که طی هفته آلودگی شدید هوا را تجربه کرد، مثل اصفهان است. رضا مرادی، مسئول واحد پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی دیروز گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی از بامداد سه‌شنبه جاری نواحی مختلف این استان تحت تاثیر سامانه بارشی است که از نواحی غربی به کشور نفوذ می‌کند و موجب بارش پراکنده برف و باران در این استان نیز خواهد شد. این یعنی هوای این استان و بویژه شهر اراک هم همچنان به سلامت کامل نرسیده است.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها