برخورد‌های منفعتی آمریکا با تصمیم‌های سازمان ملل بالا گرفت

ایالات متحد علیه ملل متحد

درحالی که مقام‌های آمریکایی قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را درباره قدس محکوم می‌کنند، ترامپ موافقت شورای امنیت با تحریم علیه کره شمالی را نشانه صلح‌خواهی جهانیان دانست.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۷۱

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دیروز پیامی در توییتر منتشر کرد که یک بار دیگر معیارهای دوگانه و رویکرد قلدرمآبانه این کشور را در برخورد با تصمیم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل برملا ساخت. دولت آمریکا با سوءاستفاده از نهادهای بین‌المللی هر قطعنامه‌ای را که به نفع خود یا متحدانش باشد، مورد ستایش قرار می‌دهد، اما هر قطعنامه‌ای را که منتقد واشنگتن یا متحدانش باشد، نکوهش می‌کند. حتی نمایندگان آمریکا در سازمان ملل اعضایی را تهدید می‌کنند که به ضرر آمریکا یا متحدانش رای بدهند. همه اینها به صورتی آشکار میزان بی‌اعتقادی آمریکا به مبانی دموکراسی را نشان می‌دهد. رژیم صهیونیستی در پناه این رفتار دوگانه آمریکا تاکنون موفق شده است ده‌ها قطعنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشته یا از تعهدات بین‌المللی خود شانه خالی کند.

رفتار دوگانه

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ در پیام خود نسبت به تحریم جدید شورای امنیت علیه کره شمالی نوشت: جهان صلح می‌خواهد، نه مرگ! رئیس‌جمهور آمریکا درحالی این همصدایی شورای امنیت را نشانه صلح‌خواهی جهانیان خواند که چند روز پیشتر از آن قطعنامه پیشنهادی مصر را در شورای امنیت با وجود 14 رای موافق، در حضور جهانیان وتو کرده بود. ترامپ روز 15 آذر در اقدامی برخلاف همه قطعنامه‌های سازمان ملل، به صورت یکجانبه شناسایی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهونیستی اعلام کرد. این تصمیم با مخالفت جهانیان حتی کشورهای غربی روبه‌رو شد و آمریکا را در یک انزوای کامل قرار داد. پس از آن بود که کشورهای حامی فلسطین تصمیم گرفتند موضوع را از شورای امنیت به مجمع عمومی سازمان ملل بکشانند. در جلسه روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل، 128 کشور از جمله 14 عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی درباره وضعیت قدس رای موافق و بجز آمریکا و رژیم صهیونیستی فقط هفت کشور دیگر رای مخالف دادند. حتی متحدان درجه یک آمریکا ازجمله ژاپن و کره جنوبی و همچنین کشورهای اروپای غربی به این قطعنامه رای موافق دادند.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد پیش از این اجلاس با ارسال نامه‌هایی به بیش از 180 کشور هشدار داده بود واشنگتن اسامی مخالفان تصمیم آمریکا را از یاد نخواهد برد. آمریکا همچنین تهدید کرده بود کمک‌ها به حامیان قطعنامه را قطع خواهد کرد. این تهدید با انتقادات زیادی مواجه شد، به طوری که برخی این رویکرد را باج‌خواهی و قلدری خواندند، اما در هنگام رای‌گیری کشورهایی مانند مصر، افغانستان و عراق که بیشترین کمک‌ها را از آمریکا دریافت می‌کنند، بدون توجه به تهدیدهای‌هیلی به قطعنامه رای مثبت دادند. ترامپ روز قبل از جلسه مجمع عمومی گفته بود آمریکایی‌ها از این‌که کشورهای دیگر صدها میلیون دلار از واشنگتن دریافت می‌کنند و سپس علیه آن رای می‌دهند، خسته شده‌اند.

حتی پس از تصویب این قطعنامه، نیکی‌هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به اقدامی معنادار دست زد و با ارسال دعوتنامه‌ای از نمایندگان کشورهای حاضر در نیویورک برای مراسم ضیافت رسمی، دعوت و بسیاری دیگر را از فهرست خود خارج کرد. به این ترتیب دولت واشنگتن یک بار دیگر نشان داد فقط کشورهایی را دوستان آمریکا می‌داند که مطیع و گوش به فرمان این کشور باشند.

توهم ترامپ

جان کربی، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در واکنش به سخنان تهدیدآمیز نیکی هیلی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: سازمان ملل باشگاه کشورهای دونالد ترامپ نیست. این‌گونه نیست که تمامی کشورهای عضو سازمان ملل قسم خورده و وفادار و تابع هرآنچه آمریکا به آن تصمیم می‌گیرد، باشند.

سخنگوی سابق پنتاگون در دوران باراک اوباما در ادامه یادآور شد: سازمان ملل متشکل از کشورهای مستقلی است که گردهم آمده‌اند تا مشکلات دشوار جهانی را با یکدیگر حل و فصل کنند.

وی حتی کشورهایی را که علیه تصمیم دونالد ترامپ رای داده بودند دشمن آمریکا ندانست و گفت: کشورهایی که علیه این تصمیم رای دادند، درواقع علیه آمریکا رای ندادند، بلکه آنها به عنوان یک کشور مستقل با حق حاکمیت خود، با دادن این رای نشان دادند که نماینده مردم خود بوده و اعلام کردند هرگونه تصمیم نهایی درباره قدس باید از مذاکرات دو طرف و با در نظر گرفتن راه‌حل دو دولت حاصل شود.

جان کربی افزود: کاری که ترامپ دراین خصوص انجام داد، در واقع تعصب به خرج دادن بود و مشکل درهمین جاست.

اظهارات این سخنگوی آمریکایی کاملا روشن می‌کند که مشکل در سازمان‌ها یا نهادهای بین‌المللی نیست؛ بلکه مشکل در زمامداران آمریکایی است. آنها همواره به این سازمان‌ها به عنوان ابزارهایی در خدمت اهداف خود می‌نگرند. به این معنا که اگر این نهادها کارکردی به سود آمریکا داشته باشند، نهادهایی خوب و مفید هستند و اگر گامی درجهت خلاف منافع آمریکا بردارند، نهادهایی بد معرفی می‌شوند. در باور زمامداران قلدرمآب آمریکایی برای مثال 128 عضوی که روز پنجشنبه به قطعنامه مجمع عمومی درحمایت از بیت‌المقدس رای مثبت دادند اهمیتی ندارند؛ بلکه تنها کشورهایی اهمیت دارند که همسو با آمریکا و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رای منفی دادند .

مشکل آمریکا و سازمان ملل

مقامات آمریکایی سال‌هاست که آشکارا ابراز می‌کنند با سازمان ملل متحد مشکل دارند. تاکنون بارها آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند در بودجه کمک‌های خود به سازمان ملل تجدیدنظر خواهند کرد یا حتی از عضویت در این نهاد خارج خواهند شد. چند سال پیش وقتی یونسکو عضویت دولت خودگردان را پذیرفت آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدید به خروج از این نهاد کردند. روز گذشته نیز لیندزی گراهام سناتور ارشد جمهوریخواهان در واکنش به قطعنامه سازمان ملل علیه تصمیم دونالد ترامپ پیرامون قدس از این اقدام انتقاد کرد و در پیامی توییتری نوشت: برای من مهم نیست که سازمان ملل از طریق قطعنامه غیرالزام‌آور نارضایتی خود را از تصمیم‌های سیاست خارجی آمریکا ابراز کند. برای من این مهم است که دلارهای مالیاتی آمریکا به سازمان مللی که غیرموثر، ضعیف در برابر شرارت و ضدیهودی است، برسد. گراهام در پایان پیام خود تهدید کرد کنگره در سال 2018 به موضوع سهم آمریکا از بودجه سازمان ملل وارد خواهد شد.

درهمین رابطه گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را آماده کرده‌اند که به موجب آن این کشور به عضویت خود در سازمان ملل متحد پایان خواهد داد. این قانون هنوز تصویب نشده و شاید هم به این زودی تصویب نشود، اما طرح چنین موضوعاتی از یک‌سو بیانگر بی‌اعتقادی آمریکا به نهادهای بین‌المللی است و از سوی دیگر بیانگر تهدید‌های کودکانه مقامات آمریکایی و باج‌گیری آنها از سایر اعضای سازمان ملل متحد است. آمریکا درحالی که خود بزرگ‌ترین بدهکار به سازمان ملل است به این وسیله قصد دارد بر سایر اعضا منت گذاشته و آنها را از تصمیماتی که مخالف منافع آمریکا باشد، منصرف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها