ورزشکاران از یلدا می‌گویند

شب یلدا برای ورزشکاران بخصوص از نوع حرفه‌ای‌ها خیلی شیرین و خاطره‌انگیزه است‌. در روزهایی که به بلندترین شب سال نزدیک می‌شویم و در ساعت‌های اولیه دورهمی‌های خانوادگی، صفحات اجتماعی ورزشکاران پر می‌شود از پیام‌های تبریک این شب. خیلی‌ها هم عکس‌های جالبی از قرآن، قاچ هندوانه، دانه‌های انار، آجیل شب یلدا و دیوان حافظ را که با سلیقه مرد یا زن و بچه‌های خانواده تزئین شده به اشتراک می‌گذارند تا رسم و رسوم این شب را زنده کنند.
کد خبر: ۱۱۰۴۷۲۶

آتیلا حجازی، سرمربی جدید نفت تهران یکی از چهره‌هایی است که یلدا را از درون یک خانواده کاملا ورزشی برای ما روایت می‌کند. فرزند مرحوم ناصر حجازی که می‌گوید دورهمی‌های خانوادگی آنها از زمان حیات پدر، رسم خوشایند خانواده حجازی بوده و بهانه‌های شیرین زندگی است.

آتیلا تاکید می‌کند یلدا یک بهانه است تا به همه خانواده‌های ایرانی یادآوری کند قدر لحظه‌های با هم بودن را بیشتر بدانیم. او می‌گوید: این دورهمی‌های شبانه باید همیشه برقرار باشد، چون از ما انسان‌هایی با هم و در کنار هم می‌سازد. وقتی همه از حال هم خبردار باشیم مهربانی‌ها بیشتر می‌شود و شب یلدا به عنوان یکی از رسوم سنتی خانواده‌های ایرانی بیشتر از همه روی دوستی‌ها و همبستگی‌ها تاکید دارد.

آتیلا درباره شب‌های یلدا در خانواده حجازی می‌گوید: ما از پدر مرحوم مان یاد گرفتیم هر شب برایمان یلدایی باشد و دورهمی‌های خانوادگی را فراموش نکنیم. مادرم در این شب‌ها تدارک شب یلدا را می‌بیند و دوباره مثل همه شب‌ها اما در این شب بخصوص با حال و هوای یلدایی دور هم جمع می‌شویم، خاطره‌های مان را مرور می‌کنیم و خاطره‌های نو می‌سازیم .

میناوند: یلدای لاکچری اذیتم می‌کند

مهرداد میناوند حرف‌های خود را درباره شب یلدا با ما این گونه در میان می‌گذارد: مهم ترین ویژگی این شب آجیل و هندوانه و ... نیست، بلکه محبت و عشقی است که اعضای خانواده را دور هم جمع می‌کند. من عاشق شب یلدا هستم اما از تجملاتی که این روزها برای شب‌های خاطره‌انگیز ما می‌سازند بی‌نهایت منزجرم. ما در شب یلدا همه چیز را مهیا می‌کنیم، از آجیل و هندوانه گرفته تا میوه و شام، اما برخی چیزهایی که این روزها مد شده واقعا آزاردهنده است.

بازیکن سابق پرسپولیس ادامه می‌دهد: شب یلدا را به شبی لوکس و گرانقیمت تبدیل به شب لاکچری تبدیل کرده‌اند. با این رویه این شب دوست داشتنی دیگر متعلق به همه مردم نیست و فقط متعلق به قشر خاصی می‌شود. در آستانه شب یلدا واقعا گرانی‌ها هم مردم را اذیت می‌کند. این رویه سبب می‌شود دلخوشی‌های زیبایی مثل شب یلدا از مردم سلب شود.

میناوند درباره مراسمی که خودش در این شب بر پا می‌کند می‌گوید: این شب زیبا به دور از همه تجملاتی که این روزها برایش ساخته‌اند بخشی از فرهنگ دیرینه ماست. همه چیزش زیباست بخصوص تفال به فال حافظ. اما زیباترین بخش مربوط می‌شود به دور هم جمع شدن خانواده. این‌که تدارک مفصل ببینید اما تنها باشید شب یلدا هیچ لطفی ندارد و بیشتر به شبی دلگیر‌کننده می‌شود. ما همیشه می‌توانیم کنار هم باشیم و از بودن در کنار یکدیگر لذت ببریم، اما در شرایطی که همه گرفتاری‌های خود را دارند شب یلدا را که می‌تواند بهترین بهانه باشد. در آستانه این روز خیلی‌ها به خود می‌گویند مگر هر شب، شب یلداست؟ پس هر گرفتاری داشته باشند کنار می‌گذارند و وقت خود را به خانواده اختصاص می‌دهند.

محمد رضاپور
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها