هر سال هفته پژوهش در چهارمین هفته آذر ماه فرصتی در اختیار مدیران ارشد و همچنین پژوهشگران و محققان قرار می‌دهد تا کارنامه یکساله خود را ورق بزنند و ببینند، برای ترویج فرهنگ پژوهش در کشور چه قدمی برداشته‌اند. آیا فرآیندهای قانونی و حمایتی از پژوهش موثر است و محققان ما از همین منابع محدود موجود به بهترین شکل استفاده کرده‌اند؟ آیا به نیاز جامعه پاسخ داده‌اند و ارزش افزوده‌ای ایجاد کرده‌اند؟
کد خبر: ۱۱۰۴۷۱۰
دستاوردهای پژوهشگاه رویان در سومین دهه فعالیت

باید بدانیم، تعلل در سرمایه‌گذاری در این بخش در راستای وابستگی هر چه بیشتر کشور خواهد بود، زیرا تحولات زندگی بشر در قرن بیستم، توسعه سریع کشورهای صنعتی و تحولات دم‌افزون موید نتیجه‌‌بخش بودن سرمایه‌گذاری در این بخش بوده است. امروزه دانایی یکی از محورهای اصلی پیشرفت کشور است و دانایی با کار و تلاش در تولید دانش ایجاد خواهد شد. باید توجه داشته باشیم در انجام پژوهش در گردونه‌های تقسیم‌بندی علوم به علوم پایه، توسعه‌ای و کاربردی نیفتیم و فقط توجه کنیم با تغییر سریع در دانش و فناوری، اگر کسب دانش و تولید دانش نداشته باشیم، در کاربرد آن با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

امید است با دانایی حاصل از پژوهش، جزو گروه اهل دانش باشیم و با تلاش برای تحقق بیانات رهبری که علم و تحقیق را کلید قطعی پیشرفت کشور دانسته‌اند، گام برداریم. خداوند را شاکریم در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی که دهه سوم فعالیت خود را می‌گذراند، در پژوهشکده پزشکی تولید مثل فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفت و نتایج آن در مرکز خدمات تخصصی درمان ناباروری رویان به‌کار گرفته شد. امروزه نه تنها بیماران برای درمان ناباروری به خارج از کشور نمی‌روند، بلکه سالانه میزبان بیش از 400 زوج خارجی نیز هستیم.

در پژوهشکده سلول‌های بنیادی نیز بخشی از نتایج تحقیقاتی این رشته به مرحله بالینی رسیده و هر چند در ابتدای راه قرار داریم ولی آینده روشنی پیش‌روست. در پژوهشکده زیست‌فناوری رویان مستقر در اصفهان نیز پس از کسب موفقیت‌ همانند‌سازی چندین حیوان و تولید حیوانات تراریخته امروز شاهد هستیم که بخوبی این فناوری در خدمت صنعت دامپروری به‌منظور تکثیر حیوانات با پتانسیل ژنتیک قرار گرفته است.

در پایان از این فرصت استفاده می‌کنم و به پژوهشگران و محققان کشور دست‌مریزاد می‌گویم؛ پژوهشگرانی که با تلاش جهاد‌گونه در راستای پیشرفت و توسعه پایدار کشور قدم برمی‌دارند و این پیشرفت متکی بر دانش و پژوهش ضامن استقلال و عزت میهن عزیزمان خواهد بود.

دکتر عبدالحسین شاهوردی

سرپرست پژوهشگاه رویان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها