از دوره مجلس هشتم پرونده مفصلی در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در موضوع آلودگی هوا تشکیل شده است. در این پرونده صورت‌جلسات و مصوبات شوراهای گوناگون دولتی و حکومتی که در طول تمام سال‌های گذشته برای اقدام جهت کاهش آلودگی هوا تشکیل جلسه داده‌اند، بررسی شده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۳۰۴

اکنون بیش از هشت سال از مطرح شدن این پرونده در کمیسیون اصل 90 می‌گذرد و هنوز هم کارشناسان این کمیسیون مشغول کار روی آن هستند و باید گفت در این دوره هم مکاتباتی با بعضی دستگاه‌ها در موضوع این پرونده قطور انجام شده، ولی متاسفانه احساس می‌شود که بیشتر این دستگاه‌ها نسبت به وظایف خود بی‌توجه‌اند و همین مساله به کشدار شدن این پرونده دامن زده است. اما پیش‌بینی می‌شود در آینده بالاخره گزارشی توسط این کمیسیون پیرامون کم‌کاری‌های نهادهای گوناگون در موضوع آلودگی هوا تهیه و به صحن علنی مجلس ارائه شود.

اما نکته بارزی که در این میان حائز اهمیت است، این که در جای جای این پرونده طرح‌های متعددی دیده می‌شود که در سال‌های پیاپی در شوراهای گوناگون پیشنهاد شده، اما در حد شعار باقی مانده‌اند.

براساس مطالعه صورت‌جلسات متعدد شوراهای بین بخشی مختلف، در طول این سال‌ها، مسئولیت‌های بسیاری برای وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و خودروسازان تعیین شده است، اما متاسفانه بیشتر این نهادها از انجام مسئولیت‌های خود در جهت کاهش آلودگی هوا طفره رفته‌اند و این مساله، حتی باعث شده است که سازمان بازرسی کل کشور به بخش‌هایی از این پرونده وارد شود.

ممکن است مسئولان فعلی یا سابق این نهادها، در توجیه عملکرد خود دلایلی مانند کمبود اعتبارات یا نبود اختیارات را مطرح کنند، اما باید توجه داشت که بی‌توجهی به مصوبات متعدد شوراهای عالی کشور در موضوع آلودگی هوا، که منجر به تداوم آلودگی هوای تهران در طول سال‌های متمادی و سرایت آن به دیگر شهرهای بزرگ کشور شده، موضوعی نیست که به این سادگی‌ها توجیه‌پذیر باشد.

از این رو، بهتر است دستگاه قضایی با عزمی جدی به مساله آلودگی هوا وارد شود و با مسببان آن قاطعانه برخورد کند و آنها را پای میز محاکمه بکشاند، چراکه متاسفانه باید اعتراف کرد هنوز کمیسیون اصل 90 مجلس که باید محل شکایات مردمی از نهادهای حکومتی باشد، نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در کشور پیدا کند و بسیاری از نهادهای اجرایی خود را به این کمیسیون پاسخگو نمی‌دانند و این مساله، خود درد بزرگی است.

دکتر محمدرضا امیرحسنخانی

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها